ToppHälsa-redaktör Sandra Hiort, friskvårdskonsult, har varit på flera av ToppHälsas omtyckta träningsresor och alltid kommit hem fylld av energi och glädje. Här är hennes 10 bästa anledningar till varför du också borde åka med!

 –Hur en dag ser ut på träningsresor beror såklart på var du är och vilka du åker med. På ToppHälsas resor är det liknande träningsupplägg oavsett var vi åker, men varierar förstås efter förutsättningarna på plats. Om det finns stor pool där man kan ha crawlkurser, eller säkra vägar att ha cykelpass på. Däremot är platserna och hotellen såklart olika – med olika specialiteter beroende på vad man gillar. Det ska helt enkelt finnas någon resa för alla. För vissa kanske mat i världsklass är viktigast, andra vill ha lyxigt hotell och för många är det naturupplevelser och träning som är huvudfokus. Det gäller helt enkelt att hitta sin personliga favoritresa, säger Sandra Hiort.

Här är 10 anledningar att åka på träningsresa:

1. Känslan när du kommer hem efter en veckas träning

Har du kommit hem från en semester och känt dig plufsig, trött och med ångest över att behöva ”ta tag i ditt liv” igen? Det slipper du garanterat efter en träningsresa. Eftersom du har alla möjligheter att röra mycket på dig så kan du både äta och dricka mumsigt med gott samvete. Du kommer hem i fin form, full av energi och ny livsinspiration och troligtvis rätt nöjd med dig själv.

2. Du får mycket semester (och mer) för pengarna

En träningsresa kostar ungefär lika mycket som en vanlig semesterresa men du får ju sååå mycket mer för pengarna. Du får träna med otroligt duktiga ledare och får välja och vraka bland en proppfull meny med träningsmöjligheter. Dessutom ingår det ofta inspirerande föreläsningar med konkreta tips som du kan ta med dig för livet.

3. Du får nya (tränings)kompisar

Gemenskapen på träningsresor är något unikt. Alla är där tillsammans och det är lätt att träffa nya vänner som man behåller för livet. Det händer något när man tränar tillsammans. Man kommer lätt nära varandra när man svettas och har roligt ihop. Man behöver aldrig vara nervös för att åka själv, efter en dag så ha man ett gäng att hänga med. Och folk är extra glada och positiva på de här resorna. Träning lockar ju dessutom fram lyckohormoner och därmed ett gott humör. Det är härligt!

traningsresa-3

4. Du får utmana dig själv och prova något nytt

Du har alla möjligheter att utvecklas i din favoritträning. Men kanske hittar du också en helt ny träningsform som du förälskar dig i? På träningsresor har du alla möjligheter att prova på träning som du aldrig skulle ha gett dig på hemma. För att det är lättillgängligt och för att du kanske känner dig lite semester-modig och passar på att gå utanför din bekvämlighetszon. Dessutom med duktiga, inspirerande träningsledare som verkligen vet vad de gör!

5. Du får uppleva mer än bara en pool

Förutom att du kanske går, springer eller cyklar runt i krokarna där hotellet ligger så är det ofta en eller ett par utflykter som tar dig till platser du troligtvis inte skulle ha upplevt på en vanlig semester. På cykel och löpturer kan man dessutom ofta ta sig till platser omkring som är helt magiska.

6. Du tankar inspiration och träningsmotivation

Efter en träningsresa är det omöjligt att komma hem utan nya perspektiv, ny energi och galet mycket motivation till att fortsätta träna där hemma. Dessutom har du många fina minnen att plocka fram dagar då det känns lite trist och tungt.

traningsresa1

7. Du får verkligen koppla av på riktigt

Eftersom kroppen får jobba ordentligt så blir det lättare för dig att koppla av i huvudet också och du får återhämtning på riktigt. När du har tränat kommer du helt enkelt att kunna komma ner i varv på riktigt och vila dig i toppform. Vet du med dig att det är mest vila du behöver kan du ju dessutom välja att åka på en resa med många lugnare pass att välja på, eller en yogaresa.

8. Du blir hög på lyckohormoner

Att träna ute i solen ger både endorfiner och D-vitamin som i sin tur ger dopamin. Det bidrar till att höja humöret hos oss och det är inte omöjligt att du plötsligt börjar känna det som att du går runt som på moln (om inte lite skön träningsvärk plockar ner dig på jorden igen). Dessutom är du ju på semester bland en massa trevliga människor och kan njuta till max av livet. Snacka om världens lyckokick!

9. Du investerar i dig själv

Är det något du verkligen ska satsa på att investera i så är det såklart i dig själv. Bokar du in dig på en träningsresa så satsar du på att må bra både fysiskt och psykiskt. Det är du verkligen värd – och det är värt varenda krona! Både din kropp och din knopp kommer att tacka dig för det både direkt och långt efteråt. Du gör ett smart val här.

10. Du får jämnare solbränna

Om inte alla andra anledningar här ovanför räcker till så kommer en bonusanledning här: Du får en härlig solbränna på köpet också! Eftersom du rör dig och är ute i solen så kommer brännan bli jämn, rejäl och härlig.

En vanlig dag på träningsresa kan se ut så här:

Första passet: Välj mellan stavgång, löpning och yoga.
Frukost: Även om du kanske inte är en frukostätare i vanliga fall så behöver du energi!
Välj mellan: Cykling, danspass, crawl, crossfit…

Kanske dags att testa en ny träningsform som du aldrig har gjort förut?
Lunchdags – tanka på rejält med energi.
Vila på maten, strandhäng.
Första em-passet: Kanske dans eller thaiboxning.
Välj sedan mellan: Löpteknik, gång eller något lekfullt pass.
17:30 Yoga eller stretchpass för nedvarvning
19:00 Middag
20:30 Inspirerande föreläsning
Tack & godnatt (eller party för den som har krafter kvar…)

OBS! Utbudet av pass varierar förstås, här är bara ett exempel!

Sugen på en träningsresa? Säkra din plats i dag!

träningsresa portugal

ToppHälsas träningsresor våren 2018:

Träningsresa till Thailand 31 jan – 9 feb 2018 – FULLBOKAD!
Träningsresa till Lanzarote 9–16 mars 2018 – NYHET!
Träningsweekend till Hooks Herrgård 23–25 mars 2018 – FULLBOKAD!
Yoga retreat weekend till The Steam Hotel 7–8 april 2018 – NYHET!
Cykelweekend till Champagne 7-10 april 2018 – FULLBOKAD!
Träningsresa till Gran Canaria 14-21 april 2018
Träningsresa till Portugal 21-28 april 2018

Träningsweekend Körunda 4-6 maj 2018 – FULLBOKAD!
Träningsresa till Kreta 11-18 maj 2018 (1:a veckan)
Träningsresa till Kreta 18-25 maj 2018 (2:a veckan)


ToppHälsas träningsresor hösten 2018:

Träningsresa till Palma de Mallorca 8-15 september 2018 
Träningsresa till Kroatien 15-22 september 2018 – NYHET!
Träningsresa till Rhodos 7-14 oktober 2018
Challenge Weekend på Skepparholmen 13-14 oktober 2018
Yoga retreat till Shanti Som i oktober 2017

Log out-läger till Tällberg 19-21 oktober 2018
Träningsresa till Playitas 5-12 november 2018 (1:a veckan)
Träningsresa till Playitas 12-19 november 2018 (2:a veckan)
Träningsweekend till Hooks Herrgård 16-18 november 2018
(Kommer snart att kunna bokas på topphalsa.se/resor)

Följ oss i sociala medier:
Facebook: ToppHälsa Travel
Instagram: @topphalsamagazine

Där kan du ställa frågor om våra resor, se bilder från tidigare resor och få information om nya spännande träningsresor!

NUVARANDE 10 anledningar till att åka på träningsresa
NÄSTA Vill du få hjälp med din nystart? – boka en onlineexpert i dag