Superfood, eller supermat, har blivit ett allt vanligare ord i hälsobranschen, men vad är det egentligen? Superfood är livsmedel som på olika sätt är bra för hälsan. ToppHälsa listar 10 råvaror som hjälper dig att må bra inifrån och ut.

1. Bönor

Bönor innehåller mycket fibrer och protein, vilket är bra om du vill gå ned i vikt eller behålla den på ett hälsosamt sätt. Bönor innehåller till exempelvis inte lika mycket kalorier som kött, men är mer mättande.

Foto: iStock

Foto: iStock

2. Havregryn

Havregryn är rikt på fibrer, protein och bra fett. Det innehåller också resistent stärkelse som boostar ämnesomsättningen eftersom det inte bryts ned som exempelvis socker eller annan stärkelse gör, utan tas om hand av tarmbakterierna. Det betyder att havren bland annat förbättrar kolesterolvärdet och tarmhälsan samt hjälper till att hålla blodsockret på en jämn nivå.

Foto: iStock

Foto: iStock

3. Broccoli

Broccoli är ett av de mest näringsrika livsmedel som finns och innehåller bland annat mycket antioxidanter, vitaminer och mineraler. Broccoli innehåller även ett eget självförsvarsämne som skyddar mot cancer genom att göra giftiga, fettlösliga ämnen vattenlösliga så att vi kan kissa ut dem.

Foto: iStock

Foto: iStock

4. Avokado

Avokado innehåller en massa bra fetter varav de flesta är enkelomättade, vilket är bra för hjärtat och kolesterolvärdet. Avokado är dessutom närings- och fiberrik och hjälper till med längre mättnadskänsla vilket leder till ett minskat sötsug.

Foto: iStock

Foto: iStock

5. Råris

Råris har till skillnad från vanligt ris sitt klilager – som innehåller kostfibrer, vitaminer, mineraler och proteiner – kvar. Och precis som havregryn innehåller också råris resistent stärkelse.

Foto: iStock

Foto: iStock

6. Lax

Lax är rik på bra omega-3-fettsyror som har en en rad olika hälsoeffekter. Bland annat hjälper det kolesterolet och hjärnans arbete, vilket till exempel betyder att minnet blir bättre. Lax innehåller också mycket protein.

Foto: iStock

Foto: iStock

THTranamedbalk2

7. Grapefrukt

Studier har visat att de som äter en grapefrukt om dagen har lättare att gå ned i vikt jämfört med de som försöker gå ned i vikt men inte gör det. Precis som andra citrusfrukter innehåller grapefrukt även mycket c-vitamin.

Foto: iStock

Foto: iStock

8. Blåbär

Blåbär är fullproppade med antioxidanter och innehåller mycket fibrer. Blåbär är bland det mest hälsosamma du kan äta och hjälper också till att förbättra minne, balans och koordination. Verkligen ett superbär!

Foto: iStock

Foto: iStock

9. Banan

Bananer ger energi och du får dessutom i dig massa viktiga näringsämnen. Bananer innehåller även resistent stärkelse. Om du lider av PMS kan du också äta banan, eftersom det sägs minska symptomen.

Foto: iStock

Foto: iStock

10. Ägg

Ägg innehåller mycket protein och vitaminer samtidigt som det är snålt på kalorier. Att äta ett ägg till frukost gör att du håller dig mätt längre och inte börjar småäta innan det är dags för mellanmål eller lunch.

Foto: iStock

Foto: iStock

Vill du se mer sånt här? Gör som 20 000 andra och gilla ToppHälsa på Facebook!

Av: Fridah Johansson

Fler inspirerande hälsotips:

14 bästa viktknepen (enligt våra läsare)

7 hälsosamma alger att näringsboosta din mat med (vi visar dig hur!)

5 råvaror som ökar din förbränning (även efter att du ätit)

NUVARANDE 10 fantastiska råvaror att äta om du vill må bra – och hålla vikten
NÄSTA Godaste mellanmålet: Nyttig avokadomousse med bär och kokoschips