Svårt att låta bli sötsakerna? Här är 10 knep att ta till när du vill stoppa sötsuget snabbt!

Det är inte så konstigt att sötsug nästan betraktas som en influensa som ingen kommer undan. Vi tycker om sött redan från födseln, och eftersom socker kan upplevas som beroendeframkallande, så blir det än värre av att det finns överallt i dag. Mycket av vår ”vanliga” mat är sötad, inte minst livsmedel som inte borde behöva vara det, som kaviar, senap, färdigmat, såser och bröd. Men det går att undvika, om än inte helt slippa, det dolda sockret. En bra början är att laga maten själv, från grunden. Då har du koll på smaksättning och kryddning. När du äter naturligt socker, som finns i frukt och grönsaker till exempel, får du samtidigt i dig vitaminer, fibrer och andra näringsämnen, medan tillsatt socker bara innehåller energi. Nu för tiden finns det många bra recept och produkter som ger känslan av godis, men är mycket nyttigare än traditionellt godis, som chokladbollar, glass och bakelser.

Mota sötsuget hela dagen

Du kan mota sötsuget redan på morgonen. En bra, proteinrik frukost gör det lättare att äta bättre resten av dagen. Abstinensen blir mindre om du äter ofta och undviker blodsockerdippar. Med tre nyttiga mellanmål per dag står du mycket starkare – och piggare, vilket också har stor betydelse för vad du känner behov av. Att fundera över när, hur och varför du har ”crawings” efter godis, kan också hjälpa till. Blir du alltid sötsugen en viss tid på dygnet? Fundera på vad du äter till lunch: är den lite för ”lätt” så skapar den hunger och eftermiddagssug. Är ditt humör inblandat så kan det vara något problem som ligger och gnager. Är det svårast på kvällen så kanske du är som en Pavlos hund: en betingad reflex gör att tv = godis. Testa då att göra något med händerna: sy, stå och stryk framför tv:n – eller gör något helt annat. Spela spel, diska, sortera bilder i mobilen. Det om något brukar kunna få tankarna på annat håll! Om du vill belöna dig med godis, antingen för att du har haft en tuff dag, eller för att du har varit duktig och till exempel tränat, så försök tänka om. Nog blir väl dagen ännu tuffare om du äter godis och efteråt känner att du ”gjorde fel”?

Young woman jogging outside at park. She took a break to rest. Holding water bottle.

10 sätt att stoppa sötsuget – snabbt!

1. Vänta ut begäret 

Det kommer att gå över om du bara lyckas stå emot en stund!

2. Ta en promenad

Skingra tankarna och få motion på köpet.

3. Ät en frukt – jo, det funkar!

Satsa på lite andra frukter än de du äter till vardags, för lite lyxigare känsla. Mango kanske?

4. Ät lite naturella nötter

Gott och proppat med nyttigheter din kropp behöver.

5. Sov mer – trötthet ger sötsug

Går det att planera in vila någonstans under dagen?

6. Undvik kakburken på jobbet

Gå omvägar om du behöver. Titta inte ens åt burken. Glöm att den finns.

7. Drick vatten – sötsuget kan egentligen vara sug efter just det

Lär dig tolka vad din kropp egentligen försöker säga dig!

8. Sätt dig ensam i lugn och ro i 10 minuter

Fokusera på kroppen och andningen.

9. Ring till en vän som avleder uppmärksamheten

Eller hitta något att sysselsätta dig med som får dig på andra tankar.

10. Borsta tänderna

Efter det blir du troligtvis mindre sugen på att stoppa något i munnen.

Vad är socker?

Sockerarter är den enklaste formen av kolhydrater. De delas in i två huvudgrupper, mono- och disackarider. I livsmedel är glukos (druvsocker), fruktos (fruktsocker), sackaros (”vanligt” socker: glukos + fruktos) och laktos (mjölksocker: glukos + galaktos) vanligast.

Källa: Livsmedelsverket

Text: Birgitta Westerberg.

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

NUVARANDE 10 knep att ta till för att bli av med sötsuget
NÄSTA Proteinrika pannkakor utan mjöl (enkelt och gott recept!)