Lider du av ångest eller depression eller känner du någon som gör det? Då bör du läsa denna lista. Här är tio saker personer med ångest och depression inte vill höra, och tio saker du kan säga istället.

JennyLi Österman, som själv lider av ångest och tidigare upplevt flertal depressioner, tröttnade på fördomarna och okunskapen kring de två diagnoserna. Därför vände hon sig till sina medsystrar- och bröder med ångestsjukdom eller depression för att ta reda på vilka kommentarer de var mest trötta på att få höra. Kommentarer som kommer från människor som oftast vill väl, men som formulerar sig helt fel. Listan är skriven för att öka förståelsen för dem som har ångestsjukdom och depression. Här är…

…10 saker vi med ångestsjukdom eller depression inte vill höra:

1. ”Du är för känslig” 

Ja, personer med ångest eller depressioner kan vara väldigt sköra och känsliga. Att säga att jag är för känslig kan uppfattas som att min personlighet är felaktig. 

Säg istället: Det är okej, du duger precis som du är.

Anhörig till någon med ångest? 8 saker du inte ska säga

2. ”Men du som ser så pigg och glad ut”

Just idag kanske jag är pigg och glad. Men det är inte alla dagar jag är så här. De dagar jag inte orkar ta mig ut genom dörren, kanske inte ens ur sängen – de dagar ser du inte mig. Vi försöker ofta att se glada och pigga ut, även om kroppen säger annat. Vi har lärt oss att leva med masken på.

Säg istället: Finns det något jag kan göra för dig?

3. ”Tänk bara positivt” 

Ja, tänk om det vore så enkelt att bara tänka positivt för att bli frisk. Tur att du inte vet bättre än vad jag gör.

Säg istället: Finns det något du upplever som positivt just nu?

4. ”Har du testat XX?”

Personer med ångest har testat allt, tro mig.

Säg istället: Du har säkert redan testat XX, men jag hörde av en vän att det fungerar bra för hen.

Hypotyreos kan göra dig deprimerad och trött

5. ”Ryck upp dig”

Tillbaka till punkt tre, om det vore så enkelt hade vi inte varit så många sjuka. Vi kämpar hårt varenda dag.

Säg i stället: Jag förstår att det är jobbigt. Vad behöver du för att orka?

6. ”Alla blir ju deppiga ibland”

Visst blir de flesta deppiga ibland, på grund av utomstående faktorer. Men att ha återkommande depressioner är ett kroniskt sjukdomstillstånd som skall tas på allvar. 

Säg istället: Jag kan inte relatera till din sorg/smärta, vill du beskriva för mig hur du känner?

7. ”Du kanske sover för mycket?” 

Att kämpa mot depression, ångest och/eller oro tar väldigt mycket på krafterna, och man blir trött. Snälla ge oss inte mer ångest genom att antyda att vi sover för mycket.

Säg istället: Jag är är orolig för dig, sover du bra?

8. ”Du är bara lat”

Kanske är jag lat. Det betyder inte att jag är mindre sjuk för det. 

Säg istället: Jag förstår att du är trött, det jobb som du gör inombords tar mycket energi.

lider av ångest hela tiden

9. ”Det sitter bara i ditt huvud”

Nej det gör det inte, det här är en sjukdom. Sitter en bruten arm bara i huvudet? Att säga detta är är farligt då skulden läggs på den sjuke.

Säg istället: Jag kan inte förstå hur det känns för dig, vill du berätta så jag kan förstå?

10. ”Du som har så mycket att glädjas över”

Ja, men sjukdomen finns fortfarande där. Likt den brutna armen försvinner den inte bara för att man har så mycket bra saker att använda den till.

Säg istället: Finns det någonting som du uppskattar i vardagen?

Läs inlägget i sin helhet HÄR. Tusen tack till JennyLi som delade med sig!

Psst.. Missa inte ToppHälsas kurs: Yoga & wellness som livsstil

Kurs: Yoga & wellness som livsstil

Skärmavbild 2017-06-01 kl. 13.50.47

Lär dig mer om hur du kan uppnå hälsa och harmoni genom bl.a. wellness, meditation och yoga på egen hand. Klicka HÄR för att få reda på mer!

NUVARANDE 10 saker vi med ångest inte vill höra (säg det här istället)
NÄSTA Jag har tennisarmbåge – vilken behandling är bäst? Läkaren svarar!