10 svalkande tips för att sova gott i sommarvärmen

Har du svårt att komma till ro nu när det är riktigt varmt ute (och så även i sovrummet)? Då finns det mängder av knep att testa på, för att få sova gott i sommarvärmen. Här under hittar du tio beprövade sätt.

1. Behåll pyjamasen på

sov med pyjamas i sommarvärmen

Du kanske tänker att sova naken vore det ultimata för att slippa bli för varm och ligga och svettas i sängen? Men det stämmer faktiskt inte. Det är bättre att klä sig i naturliga material och välja bort täcket (eller bara använda ditt påslakan utan ett täcke i). Tyget på din pyjamas för bort svett från kroppen och gör att du sover svalare.

2. Fäll ner persiennerna

dra ner persiennerna i sommarvärmen

På sommaren är det ljust länge och därför kan det också bli svårare att komma till ro. För att hjälpa dig på traven kan det vara bra att mörklägga sovrummet så mycket det bara går. Fäll ner persiennerna eller rullgardinerna. Sovmask kan också vara en bra idé.

3. Duscha av kroppen

duscha kallt i sommarvärmen

Ett sätt för att kyla ner kroppen är att ta en svalkande dusch innan läggdags. Tänk dock på att inte duscha för kallt då det i sig kan ha en uppiggande effekt.

4. Drick kallt vatten

drick vatten i sommarvärmen

Är det väldigt varmt ute och du känner att du inte fått i dig tillräckligt med vätska? Drick vatten. En bra riktlinje är att dricka när man känner sig törstig.

5. Kyl ner din kudde

kyl ner kudden i sommarvärmen

Stoppa in din kudde eller ditt lakan i en påse och lägg i kylskåpet ett par timmar innan sänggående. Lätt och snabbt knep som ger en skön och svalkande effekt när det är dags att krypa till kojs.

6. Ät inte sent

ät inte sent i sommarvärmen

Är du den som gärna äter sent på kvällen? Tänk om. För visst du att all föda höjer kroppstemperaturen i samband med matsmältningen. Därför kan det vara smart att inte äta alltför nära sänggående, men måste du så ät inte för mycket.

LÄS OCKSÅ: 10 saker du INTE ska äta före läggdags (för en god natts sömn!)

7. Skippa alkoholen

drick inte alkohol innan läggdags i sommarvärmen

Visste du att alkohol gör att du sover sämre? När du har druckit alkohol blir sömnen ytligare och mer orolig än om du inte hade druckit. Visst, man somnar visserligen lättare, men det är det enda ”positiva”. Alkohol förkortar även sömnen och man vaknar upp tidigare än man brukar.

Förutom att skippa alkoholen kan även nikotin och koffein störa din sömn. Det är vanligt att man som rökare eller snusare tar längre tid på sig att somna än om man inte röker eller snusar – eller dricker koffein. (Här finns bra tips som gör det enklare att sluta röka)

8. Sära på er i sängen

sov isär i sommarvärmen

Visst är det mysigt att krypa upp i någons famn och ligga tätt intill, dock alstrar kroppen väldigt mycket värme – vilket kan bli extra svettigt under sommaren. Ett tips är att sova på varsin del av sängen – eller till och med i olika rum för en bättre nattsömn.

9. Håll fötterna under täcket

sov med fötterna innanför täcket i sommarvärmen

Ju svalare i sovrummet desto bättre, och viktigast är att kylan kommer in via andningsvägarna. Så behåll fötterna innanför täcket!

10. Använd fläkten

använd en fläkt i sommarvärmen

Ju svalare det är i sovrummet desto lättare blir det att sova. Idealet för passande rumstemperatur är omkring 15-16 grader.

Tips för att sänka temperaturen inomhus kan exempelvis vara att öppna ett fönster, gärna sätta korsdrag. Du kan också sätta igång luftkonditionering om du har en, eller sätta in en fläkt i sovrummet. Visste du till exempel att en frisk fläkt mot ansiktet kan sänka kroppstemperaturen då kinderna har en förmåga att släppa ut mycket värme.

Att tänka på: Ställ inte fläkten för nära ansiktet.

LÄS OCKSÅ: 6 vanliga sömnproblem – och de allra bästa lösningarna

PearlBylineNY

image (1)

Kommentera

Läs mer om våra regler