11 enkla knep för att undvika att bli förkyld

Ibland kan man glömma bort de enkla verktygen som motverkar att man blir förkyld. Vi listar 11 vardagsknep som hjälper dig att undvika sjukstugan!

1. Drick mindre alkohol

Alkohol kan störa sömnen vilket gör kroppen svagare och mer mottaglig för sjukdomar. Drick måttligt och undvik alkohol om du känner att förkylningen är på ingång!

2. Drick mer té!

Byt ut alkoholen mot lugnande och värmande té. ”Drick té med citron och honung. Att andas in té-ångorna stimulerar hårsäckarna i näsan och för bort bakterier effektivt. Citron gör slemmet tunnare och honung är antibakteriellt”, säger Murray Grossan, hals-näsa-öron specialist till Health.com.

3. Ät mer protein

För lite protein i din kost kan försvaga immunsystemet. Ät ägg, kyckling, avokado och annan proteinrik mat för att hålla dig frisk!

4. Torka av maskinerna på gymmet

Träningsmaskinerna och redskapen på gymmet är fulla av bakterier! Mängder av olika människor tar på dem – kom därför ihåg att torka av innan du använder något.

undvik förkylning

5. Gör rent din arbetsplats

Även kontoret är en plats där bakterier frodas. Torka och spraya av tangentbord, skrivmaskiner, etcetera, för att hålla det renligt.

6. Andas ut

”När jag går förbi någon som nyser eller hostar andas jag långsamt och ordentligt ut tills jag är 2-3 meter från personen. Det gör att jag slipper andas in luften den personen andats ut” säger Stafford Broumand, plastikkirurg, till Health.com.

7. Håll händerna i styr

Undvik att ta på tunnelbanestänger, trappräcken och betalautomater. Det är ytor som inte rengörs så ofta och dessutom tas på utav mängder av människor varje dag.

undvik förkylning

8. Träna!

Ett tips som inte kan förmedlas många gånger nog är träning. Ja, träning hjälper att stärka immunförsvaret och skydda dig mot förkylningar och andra sjukdomar. Så är det – punkt slut!

9. Ta en powernap

Har du inte fått dina åtta timmars sömn? Ta en powernap om det är möjligt. Endast 20 minuter är tillräckligt; en pigg kropp är starkare och kan försvara sig bättre mot bakterier och andra angrepp än en trött kan.

10. Tvätta händerna

Tvätta händerna med vatten och tvål och återfukta sedan med olja ifall det behövs. Och håll händer borta från näsa, mun och ögon!

11. Rengör din telefon

Telefonen är riktigt äcklig! Smutsig och en härlig boplats för bakterier. Gör rent med steriliserande servetter och du slipper bakterier nära näsan och munnen.

sms

Tack till health.com för inspirationen!

Vill du läsa mer gripande och inspirerande artiklar? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa något inom kost, träning och hälsa!

Kommentera

Läs mer om våra regler