11 livsmedel som innehåller mer C-vitamin än apelsiner

Visste du att chili och brysselkål innehåller mer C-vitamin än apelsiner? Det gjorde inte vi. Läs vidare för 11 toknyttiga alternativ till apelsinen!

Med förkylningstider kommer C-vitaminen som en räddare i nöden och många vänder sig till apelsiner som förknippas med supervitaminen. Visst är apelsiner rika på C-vitamin, men det finns en mängd av frukter och grönsaker som innehåller betydligt mer av vitaminen! Apelsin innehåller 53 milligram vitamin C per 100 gram och 100 g av frukten ger dig 66,3 % av det dagliga rekommenderade intaget av C-vitamin. Här är 11 goda (och nyttiga) alternativ på frukt och grönt som är sprängfylldt av C-vitamin.

1. Nypon

Nypon innehåller 270 mg C-vitamin per 100 g vilket motsvarar 337,5 % av rekommenderat dagligt intag (RDI). Se dock upp för nyponsoppa i pulverform som innehåller mer socker än både godis och nutella!

2. Färsk chilipeppar

Färsk chilipeppar innehåller hela 240 mg per 100 g och motsvarar 300 % av RDI. Förutom att det är rikt på C-vitamin påstås chili ha en smärtlindrande effekt då det innehåller smakämnet capsaicin som ökar kroppens produktion av endorfiner.

11 livsmedel som innehåller mer c-vitamin än apelsiner

3. Röd paprika

Röd paprika innehåller 200 milligram C-vitamin per 100 gram (267 % av RDI). Röd paprika innehåller även mycket A-vitamin vilket är bra för starka ögon.

4. Persilja

Kanske lite otippat är persilja sprängfylld av C-vitamin. Hela 182 mg per 100 g vilket motsvarar 227,5 % av RDI. Även persilja är rikt på nyttiga vitamin A.

5. Grönkål

Grönkål ligger högt upp på C-vitamin listan med sina 120 mg per 100 g (150 % av RDI). Så nyttigt och gott! Tips: byt ut lördagschipsen mot smarriga grönkålschips. Eller varför inte testa att laga en nyttig avokadosallad med grönkål till nästa lunch?

11 livsmedel som innehåller mer c-vitamin än apelsiner

6. Brysselkål

85 mg C-vitamin per 100 g (106,3 % av RDI) och mängder av fibrer innehåller nyttiga brysselkålen. När du ändå testar de ljuvliga grönkålschipsen, passa på att pröva vårt recept för brysselkålschips. Nyttigt och gott snacks utlovas!

7. Broccoli

Broccoli ger med sina 83 mg C-vitamin per 100 g nästan 40 procent mer av det dagliga rekommenderade intaget (103,8 %) av C-vitamin än vad apelsiner gör. Broccoli är även rikt på järn vilken kan hjälpa den som tappar hår (läs här vilka anledningarna till håravfall kan vara)!

8. Blomkål

79 mg C-vitamin per 100 g vilket motsvarar hela 98,9 % av RDI innehåller toknyttiga blomkålen. Testa att byta ut jasminriset mot blomkålsris eller att göra blomkålsbotten till din pizza nästa gång du lagar mat och du får i dig C-vitamin så det räcker och blir över.

11 livsmedel som innehåller mer c-vitamin än apelsiner

9. Kiwi

Yes! Vi älskar kiwi – och att det innehåller så mycket C-vitamin! Hela 63 mg per 100 gram, det vill säga 78,8 % av RDI.

10. Papaya

Denna härliga orange ört (ja, det är faktiskt en ört!) innehåller 62 mg C-vitamin per 100 g (77,5 % av RDI). Papaya sägs även vara bra för en vacker hy, något vi inte tackar nej till!

11. Jordgubbar

Till och med jordgubbar innehåller mer C–vitamin än apelsin. 61 mg per 100 g vilket motsvarar 76,3 % av RDI. Det finns många fler anledningar till att frossa i jordgubbar, till exempel gör jordgubbar träningen lättare!

Vill du läsa mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa något inom kost, träning och hälsa!

Kommentera

Läs mer om våra regler