13 vanor som gör livet bättre för kvinnor över 30

Vanor som du behöver för att må bra förändras hela tiden. Därför har vi, med inspiration av Women’s Health, listat några enkla förändringar för dig som har passerat 30 – som kan göra stor skillnad för ditt psykiska och fysiska välmående.

Hur många av dessa har du redan hunnit checka av? 😉

må bättre förändra vanor

 1. Hitta en träning du faktiskt gillar

Ja, det kanske du redan har hunnit lista ut – att träning som du faktiskt älskar är den enda träning du kommer fortsätta med (annars ger du upp ganska snart!). Men om du inte har hittat en träningspassion än, hur gör man då? Jo, testa dig fram! Här är några roliga förslag som kan vara värt att testa:

  • Ridning
  • Simning
  • Skidåkning
  • Yoga (här finns det många olika typer av yoga att testa)
  • Squash
  • Tennis
  • Crossfit
  • Skridskor
  • Orientering
  • Bodypump
  • Pole dancing
  • Innebandy
  • Mountainbike
  • Kajak
  • Dans
  • Golf
  • Curling
  • Cirkelträning
  • Träna med PT

 

2. Planera in regelbundna kompisdejter i veckan

Ju äldre vi blir desto mer planering verkar det krävas för att träffa våra vänner. Men är det något vi behöver i vårt liv är det just nära kontakter!

Men genom att planera in en återkommande tid i veckan kan man öka chansen att faktiskt ses – även när schemat är på högvarv.

Bonustips! Varför inte slå ihop denna punkt med punkten ovan, och träna tillsammans? Då blir det dessutom mycket roligare att träna!

3. Få in mindfulness i ditt liv

Att meditera är ett enkelt sätt att bli mer mindful och närvarande i vardagen. Något som sänker stressnivån och hjälper oss att få perspektiv på våra problem (som annars kan ta väldigt mycket energi).

För bäst effekt rekommenderar de flesta meditationslärare att du bör meditera 25 minuter varje morgon och kväll. Men studier visar att även 10 minuters meditation om dagen gör skillnad. Så bättre lite, än ingenting alls!

Börja meditera – så gör du, steg för steg

4. Sluta gå på snabba dieter

Om du behöver gå ner i vikt för att vara hälsosam så ska du inte använda dig av snabba extrem-dieter. Detta leder bara till jojo-banting och i längden viktuppgång. Om du vill gå ner i vikt, och vill göra det på ett sunt sätt – gör det sakta, sakta. Max 0,5 kilo-1 kilo i veckan.

Ta också gärna kontakt med din läkare! Ofta behöver man nämligen hjälp att förändra beteenden.

5. Sluta få dåligt samvete av att äta sötsaker

Att äta godsaker är gott, och det är en njutning i livet ingen ska behöva ha dåligt samvete över – och inte heller du. Att äta/dricka något ”extra” 1-2 gånger i veckan är nämligen helt okej ur viktsynpunkt.

Är du däremot rädd för att gå upp i vikt bör du inte äta/dricka ”något extra” mer än dessa två gånger i veckan enligt de flesta dietister. Även om även detta såklart är okej om det bara sker då och då! Det är våra vanor som gör skillnad, inte tillfälligheterna.

Men tänk alltså på att unna dig minst en till två gånger i veckan – UTAN dåligt samvete. Dessutom visar forskning att dåligt samvete snarare kan göra så att vi äter ännu mer – vilket är väldigt kontraproduktivt. Så njut. :)

6. Fyll på dina vaccinationer

Efter att du har passerat 30 är det dags att fylla på med vaccin mot stelkramp (som du fick när du var liten).

Och när du ändå är där, passa på att titta på ditt resskydd och om du tillhör en riskgrupp för influensan eller TBE.

7. Stå upp på jobbet då och då

Ja, stillasittande är på riktigt livsfarligt. Oavsett om du tränar mycket på fritiden.

Detta beror på att ämnen i kroppen som annars ”dammsuger” blodet på fetter och därmed regleras blodfetter och kolesterol blir inaktivt vid stillasittande. Men rör du dig så aktiveras ämnet igen :)

Stillasittande arbete? Läs då detta för tips på va du kan göra

8. Gå på läkarbesök

Det är viktigt att du var tredje år går på en gynekologisk cellprovtagning (du får kallelse, men många struntar faktiskt ofta i att gå).

Och när du har passaret 40; även mammografi! Dessutom kan det vara intressant med en allmän hälsokontroll för att titta på blodtryck och kolesterolvärlden (för att slippa hälsoproblem i tid).

9. Ta pauser från den digitala världen

Den digitala världen är så härligt – men kan också orsaka stress och sömnproblem. Så varför inte hitta den bästa balansen? Hur och när bestämmer du själv. Men ett tips är att inte använda mobilen eller plattan när du ligger i sängen, eller prova med totalförbud en dag och se vad som händer med dig.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du läsa en bok i stället för att surfa innan du lägger dig

10. Röker du? Sluta nu!

Rökning är såklart aldrig bra, då det leder till sjukdomar de flesta av oss känner till. Men enligt en studie från 2012 så undviker de kvinnor som fimpar innan 40-års ålder en överdödlighet orsakad av fortsatt rökning med 90 procent. En sporrning om någon!

LÄS OCKSÅ: Sluta röka? 6 tips som hjälper dig att lyckas

11. Ändra din hudvårdsrutin

Den hudvård du använde dig av när du var tonåring fungerar inte längre för din hud idag. Huden förändras nämligen med åren, och från att du förr kanske behövde hudvård mot akne eller liknande, behöver du nu ofta återfuktning, anti-aging och reducering av pigmentfläckar (?).

Dessutom är det viktigt att lägga till en ögonkräm i din hudvårdsrutin om du inte har gjort det än. Huden runt ögonen är väldigt känslig och det är oftast där fina linjer dyker upp först.

Om du är osäker på din hudtyp och vilka produkter som kan hjälpa dig – besök en hudterapeut. Du kommer att tacka dig själv.

LÄS OCKSÅ: Så här ska du EGENTLIGEN använda ditt ansiktsvatten (visste du det här?)

12. Använd hög solskyddsfaktor i ansiktet – varje dag

Ja, vi lever i en värld där det är ”fräscht” att se solkysst ut. Men, att ha för låg solskyddsfaktor ökar inte bara risken för hudcancer, dessutom får kvinnor ofta pigmentfläckar i ansiktet. För att förebygga pigmentfläckar och få en hud som håller sig ung länge är det viktigt att ha en solskyddsfaktor i ansiktet med spf 30-50. Välj gärna en foundation som innehåller solskydd, då blir det en vardaglig rutin du inte glömmer bort.

13. Kolla upp din bh-storlek (igen!)

Visste du att under en levnadsperiod så behöver våra bröst nästan 10 olika bh-storlekar. Ja, vår kropp förändras hela tiden. 😊 Och enligt en annan undersökning som Twilfit tagit fram så har 7 av 10 kvinnor fel bh-storlek på sig idag.

Så gör dig själv en tjänst och besök en underklädsbutik – och be om hjälp för att få rätt storlek. Personalen där är oftast väldigt kunniga. Att ha rätt bh-storlek kommer inte bara göra att du får en snyggare figur, det kommer också förhindra onödigt slitage på axlar och rygg.

LÄS OCKSÅ: 9 enkla saker att göra idag – som ökar ditt välbefinnande!

 

Vill du se mer sånt här? Gilla Topphälsa på Facebook så missar du inget!

Kommentera

Läs mer om våra regler