13 viktiga vitaminer – och i vilken mat du hittar dem (släng kosttillskotten!)

Vitaminer är livsviktiga för att vi ska må bra. Men väldigt sällan behöver du äta kosttillskott. Äter du hälsosam mat, och relativt varierat, så får du i dig alla vitaminer du behöver! ❤️

vitaminer-i-mat

VITAMINER I MAT. Det finns 13 vitaminer som är helt nödvändiga för att vår kropp ska fungera. Och får du i dig för lite vitaminer kan det leda till bristsjukdomar och diverse olika symptom.

Men ta det lugnt – det är faktiskt rätt enkelt att få i sig alla nödvändiga vitaminer genom att bara äta en varierad kost, och vistas utomhus då och då. Gör du detta behöver du troligtvis inte några kosttillskott, om inte din läkare ordinerar det förstås.

Och du mår oftast inte bättre av ett överintag av en viss vitamin – exempelvis så förebyggs, trots vad många tror, inte förkylning av att du äter extra mycket C-vitamin. Tvärtom kan överdosering av vitaminer vara skadligt för kroppen.

LÄS OCKSÅ: Alltid trött? Här är de 13 vanligaste orsakerna

 

Guide: Ät rätt mat – få i dig alla vitamin

A-vitamin (retinol)

a-vitamin-i-mat

Mat med A-vitamin: A-vitamin finns som tur är i mycket mat som till exempel ägg, ost, mjölkprodukter, fisk och kött. Men även i morötter, aubergine, spenat, tomater, pumpa, selleri, sallad, majs, aprikos, banan, apelsin och mango.

Därför behöver du A-vitamin & bristsymptom: A-vitamin är viktigt för att många av dina organ ska fungera bra – bland annat njurar, hjärta och lungor. Det är också ett viktigt vitamin för din hud och dina tänder, men framför allt för din syn. Personer med A-vitaminbrist har sämre mörkersyn, och i värsta fall kan A-vitaminbrist leda till blindhet. A-vitamin har även betydelse för resistens mot infektioner och allergiska reaktioner.

 

C-vitamin (askorbinsyra)

vitamin C i mat broccoli

Mat med C-vitamin: Citrusfrukter, broccoli, vitkål, blomkål, paprika, tomat, potatis med mera.

Därför behöver du C-vitamin: C-vitamin hjälper kroppen att reparera sig själv genom att det bistår vid bildandet av bindväv. C-vitaminet underlättar läkning av sår, stärker skelett, tänder, blodkärl och huden. Vitaminet hjälper också kroppen att ta upp mineralet järn.

D-vitamin

ägg nyttigt mat med vitamin

Mat med D-vitamin: D-vitamin får du framför allt från fet fisk och ägg.

Vissa livsmedel, som mjölk och juice, kan ibland vara D-vitaminberikade.

D-vitamin från solen: Vanligtvis får vi vårt D-vitaminbehov tillgodosett genom att vistas ute i solen (lagom mycket) då det ultravioletta ljuset gör att kolesterol i huden ombildas till vitaminet. Det kan dock vara svårt för oss som bor i nordiska länder att få i oss tillräckligt med D-vitamin under vinterhalvåret.

Därför behöver du D-vitamin: D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium, vilket är viktigt för skelettet, speciellt medan du växer. D-vitamin är också viktigt för immunförsvaret, och forskning har visat på samband mellan för lite D-vitamin och Parkinsons sjukdom.

LÄS OCKSÅ: D-vitamin – behöver jag tillskott eller kan jag få det via maten?

E-vitamin

e-vitamin-i-mat

Mat med E-vitamin: E-vitamin finns bland annat i vegetabiliska oljor, frön, nötter, ägg, fullkornsprodukter, avokado och gröna bladväxter.

Därför behöver du E-vitamin: Ditt immunsystem behöver E-vitamin för att skydda dig från virus och bakterier. Vitaminet är en naturlig antioxidant som också bland annat skyddar mot förkalkningar i blodkärlen. Andra positiva effekter är att det förbättrar musklernas syreförsörjning, har en sårläkande verkan och skyddar lungorna mot luftföroreningar.

Vitamin K

Grönkål vitamin mat

Mat med K-vitamin: Finns i de flesta livsmedel, men extra mycket i exempelvis grönkål, broccoli, brysselkål och spenat. Också rikligt förekommande i sojabönor, ägg och kött.

Därför behöver du Vitamin K: Vitamin K eller K-vitamin är ett samlingsnamn för flera olika substanser som alla är viktiga när det gäller kroppens regelring av blodets koagulering.

LÄS OCKSÅ: Grönkålschips – så enkelt gör du näringsrika, nyttiga och goda chips

Vitamin B1 (tiamin)

bönor vitamin mat

Mat med Vitamin B1: Finns bland annat i grönsaker, ägg, fullkornsprodukter, nötter, bönor och inälvsmat.

Därför behöver du Vitamin B1: Hjälper till att ombilda kolhydrater till energigivande glukos. Tiamin är viktigt för hjärnan och det centrala nervsystemet, men även för hjärtat och pulsådrorna, magens och tarmarnas funktion, samt förbättrar inlärnings- och uppfattningsförmågan.

 

Vitamin B2 (riboflavin)

mjölk nyttigt

Mat med Vitamin B2: Finns i exempelvis mejeriprodukter, ägg, lever, nötter, njure och magert kött.

Därför behöver du Vitamin B2: Riboflavin, ibland även kallat vitmanin G, hjälper kroppen att förbränna fett, kolhydrater och protein så att koppen får energi.

 

Vitamin B3 (niacin)

yoghurt-och-d-vitamin i mat

Mat med Vitamin B3: Mejeriprodukter, ägg, fisk, magert kött, kyckling, nötter och grönsaker.

Därför behöver du Vitamin B3: Niacin, som ibland kallas vitamin PP, är viktigt för cellernas ämnesomsättning, matsmältning, hud och nerver. Niacin bildas av kroppen själv från aminosyran tryptofan som finns i proteinrik kost.

 

Vitamin B5 (pantotensyra)

vitaminer-i-mat

Mat med Vitamin B5: I bland annat baljväxter, ägg, kyckling, avokado, sötpotatis och fullkornsprodukter.

Därför behöver du Vitamin B5: Hjälper kroppen att producera kolesterol som i sin tur behövs för bildandet av bland annat hormoner.

Vitamin B6 (pyridoxin)

vitaminer i mat b6

Mat med Vitamin B6: Inälvsmat, magert kött så som kyckling, grönsaker och frukt.

Därför behöver du Vitamin B6: Hjälper till att omvandla protein till energi. Nödvändigt vid bildandet av röda blodkroppar och även bra för immunförsvaret och nervsystemet.

 

Vitamin B7 (biotin)

bananer vitaminer i mat

Mat med Vitamin B7: Finns i exempelvis kött, fisk, ägg, fullkornsprodukter, bananer, svamp och choklad.

Därför behöver du Vitamin B7: Biotin, som ibland kallas vitamin H, håller din hud, naglar och hår i god form och ingår därför ofta som ingrediens i skönhetsprodukter. Aktiverar även bakteriebekämpande enzymer.

 

Vitamin B9 (folsyra)

folsyra spenat vitamin mat

Mat med Vitamin B9 (folsyra): Folsyra finns bland annat i spenat och andra gröna bladgrönsaker, lever och bröd.

Därför behöver du folsyra: Viktigt för olika kemiska processer i kroppens celler och för celldelning. Bra för hjärnas funktioner och den mentala hälsan. Hjälper till att bygga DNA, kroppsvävnader och röda blodkroppar.

 

Vitamin B12 (kobalamin)

vitaminer i mat b12

Mat med Vitamin B12: Finns i alla animaliska livsmedel (kött, fisk, ägg med mera) samt exempelvis soja- och havremjölk.

Därför behöver du Vitamin B12: Hjälper till vid bildandet av röda blodkroppar och bidrar till nervsystemets funktion.

Av: Pär Jonasson, VeckoRevyn och Linda Nestor

 

Så nu har du fått koll på vitaminerna! Vill du lära dig mer om näringsämnen så som mineraler, antioxidanter och fibrer, läs vår näringsguide här!

Kommentera

Läs mer om våra regler