Vi lägger tid på träning och jobbet men ofta inte tillräckligt fokus på att varva ner på rätt sätt. Känslan att vrida och vända på sig i sängen samtidigt som det långsamt blir ljusare utanför fönstret är hemsk. Med hjälp från Health.com har vi listat några tips som förhoppningsvis kan hjälpa mot dina sömnproblem. Trots att det nu är ljust ute nästan dygnet runt.

1. Varva ner i tid för att sova bra

så varvar du ner för en bättre sömn

Börja att varva ner redan en timme innan du tänkt somna:

Lägg 20 minuter på att förbereda inför nästa dag: gör klart matlådan och lägg fram kläder.

Ta nästa 20 minuter till att tvätta ansiktet och byta om inför natten.

Lägg de sista tjugo minuterna på en lugn aktivitet: läs en bok eller lyssna på en podd.

2. Ta bort stressen från sovrummet

stressad? så minskar du stress i sovrummet

Jobbdatorn, shoppingkassar med plagg som ska lämnas tillbaka och deklarationen ska inte vara i närheten av sängen.

3. Sömnproblem? Ha tydliga rutiner

sömnproblem? Här är bästa tipsen

Det kan låta tråkigt men är det något som hjälper för en god natts sömn så är det rutiner. Att gå upp klockan sju måndag till fredag för att sedan vända på dygnet på helgen är ingenting att rekommendera. Försök att gå upp ungefär samma tid varje dag.

LÄS OCKSÅ: Så påverkas du när vi ställer fram klockan till sommartid

4. Stäng ute alla ljud

sömnprobem? råd för en bra sömn

Ljudliga saker som pågår medan du sover kan störa din sömn. Brus som en påslagen tv och bussar som åker förbi utanför huset kan öka blodtrycket och skapa stress i kroppen.

5. Gör sovrummet till världens mysigaste plats

sömnproblem? så får du bästa sömnen någonsin

En skön säng, en kudde som passar din sovställning och ett täcke med perfekt tjocklek. På våren och sommaren när det är ljusare ute är det viktigt att kunna stänga ut ljuset tills du är redo för dagen.

6. Lägg dig inte för tidigt

sömnproblem? hitta dina rutiner

Om du kastar in handduken för tidigt kan det i stället få motsatt effekt. Är du för pigg när du går och lägger dig kan du stressa upp dig och det blir ännu svårare att somna. Försök släppa tankarna och fokusera på en positiv bild av att din sömn blir bättre.

7. Låt sängen vara en säng

sömnproblem - här är bra tips

Många gör allt i sängen – förutom att sova. För vissa spelar det ingen roll om de tittar på tv eller surfar i telefonen de somnar ändå. Men är du lättväckt kan minsta lilla pling eller vibration från en mobil störa din sömn.

8. Undvik panik om du inte somnar direkt

stress för att inte somna

Du behöver inte stressa upp sig när klockan visar att det är mindre än åtta timmar innan du ska gå upp. Kvaliteten på sömnen är viktigare än kvantiteten. För lite sömn då och då är inte skadligt – men oro över att inte leva upp till idealbilden av hur man ska sova kan leda till sömnproblem.

9. Ät middag tidigare

kvinna med sömnproblem

Stäng kylskåpet absolut senast två timmar innan du ska sova. Om du äter middag för sent kommer magens arbete hålla dig vaken under natten. Speciellt om du åt mycket och någonting kryddigt eller fett.

10. Om du blir hungrig – snacksa smart

ät rätt om du har svårt att sova

Om magen börjar kurra bör du inte ta fram resterna från middagen utan leta upp något nyttigare. Fullkornskex, jordnötssmör, flingor med mandelmjölk eller yoghurt. Kanske en näve med mandlar eller en banan.

11. Träna gärna men inte för sent

svårt att sova? då ska du träna rätt

Endorfiner är toppen men ett riktigt bra träningspass för sent kan göra det svårt att somna. Att träna på lunchen ger dig tid till lugnare kvällsaktiviteter. Om du måste träna kvällstid försök hitta en träningsform som är mer lågintensiv som till exempel yoga eller pilates.

12. Använd strumpor

kalla fötter – som kan orsaka sömnproblem

Har du kalla händer och fötter kan kroppen få det svårt att slappna av. Ett par mjuka strumpor håller kroppen varm.

13. Testa musik som meditation

svårt att sova? testa musik som meditation

Lugnare musikstilar som jazz, soul eller klassiskt kan underlätta för en bra sömn. Musiken får i viss mån ner hjärtats rytm och sänker blodtrycket.

LÄS OCKSÅ: 11 steg till att börja meditera (även för dig som inte kan sitta still!)

14. Prioritera romantiken

svårt att sova? testa sex

Sömnen kan bli både djupare och bättre efter sex. Fysisk och känslomässig intimitet hjälper även mot ångest och depression.

15. Ligg inte och vrid på dig

kvinna som har svårt att sova

När tankarna snurrar i huvudet och du ligger och vrider och vänder dig kommer du med största sannolikhet inte att somna. Bryt den onda cirkeln genom att gå upp en stund och göra något annat.

LÄS OCKSÅ: Duscha på morgonen eller kvällen? Här är forskarnas svar om vad som är bäst

NUVARANDE 15 sömnhacks för den skönaste sömnen någonsin
NÄSTA 5:2 guruns nya blodsockerdiet: Här är 8 veckors kickstart (med goda recept!)