Joggblogga, bli jagad av en deckare och spring baklänges! Här bjuder ToppHälsas läsare på 24 grymma löpartips. Så varsågod och inspireras – nu laddar vi för din löpsuccé!

Lyssna på vad du vill!

Bästa sättet att få lyssna på vad jag vill och hur högt jag vill är att sticka ut i spåret med hörlurarna eftersom att vi har så olik musiksmak hemma hos mig. När jag springer får jag en stund för mig själv och samtidigt komma ut och röra på mig.

Helene Andersson, 31 – brukar springa 2,7 km

Joggblogga!

Min drivkraft är min hälsoblogg där jag delar med mig av min träning och andra hälsotips. Jag brukar springa på morgonen innan jobbet trots att den sköna sängen ibland känns hård att lämna. För det mesta springer jag själv då löpningen blir som meditation när jag får ut det gamla och kan ta in det nya. Ett kvitto på min träning är när jag springer lopp och jag får ett mål att jobba mot.

Jessica Sundberg, 37 – brukar spinga 1 mil

Spring på morgonen!

Jag börjar varje morgon året runt med en löprunda innan familjen vaknar. Under vintertiden är min bästa kompis pannlampan och under sommaren byts den ut mot mp3:n. Jag är en ensamstående fembarnsmamma så hinner jag springa gör du det med.

Kristina Lindholm, 38 – brukar springa 8-10 km

Planera träningen!

Mitt bästan knep för att få träningen gjord är att planera min löprunda varje söndagen innan en ny vecka. Vilka dagar jag ska springa, vilken runda jag ska ta och hur långt jag ska springa. Sedan laddar jag med glad och inspirarande musik för att springa ännu bättre. Jag får motivation av att planera min träning och försöker varje vecka sätta upp små realistiska mål att sikta emot. Ett knep om löpningen känns tråkig kan vara att ta med sig en kompis i joggingspåret.

Denise Wahlström, 24 – brukar springa 3 km-1 mil

Lura psyket!

Jag ladddar min Ipod med en peppande spellista som är lika lång som rundan jag tänkt springa är. Sen springer jag tills musiken tar slut och har uppspelningen på random så låtarna inte avslöjar när slutet närmar sig. På detta sätt slipper jag tänka på när ett visst antal kilometer passerat. Genom att välja olika väg undviker jag den psykiskt jobbiga känslan när man kommer till rundans ”jobbiga” del. Jag låter musiken föra mig framåt på okända stigar och förlänger succesivt min låtlista så rundan pågår under längre tid.

Elin  

Spring med teknik!

Tänk på hur du springer. Sätt i hälen först och överdriv rörelsen om det är halt ute. Sänk axlarna – högt hållna armar för att man spänner sig i axlar och nacke. Skjut fram höften för att få längre steg och flåsa på. Tänk på att springa rak och stolt, både för hållningens skull och för att dra till dig folks avundsjuka blickar. När du kommer till backarna blir det lättare om du kortar av stegen.

Marie Olsson, 56 – maratonlöpare

Ligg steget före!

För att få rundan lite lättare ser jag alltid till att ligga stegt före. Alltså, när jag fysiskt är i en uppförsbacke är jag mentalt redan i nedförsbacken. Har en en kilometer kvar är jag mentalt redan hemma osv. Springer man alltid en känd runda är ett tips att dela in löppassen i deletapper. Vid ett särskilt träd har jag springit 1/8, vid avtagsvägen har jag klarat 2/8 osv. Detta får också rundan att gå mycket fortare.

Marie Ängelid, 39 – brukar springa 1 mil

Jogga med grannen!

Det är enkelt att bara ta på sig skorna och sticka ut på en runda. Inga tider att passa och jag får rensa hjärnan. Jag joggar med min granne och i lagom takt kan vi prata under passet. Genom att träna blir det lättare att orka vardagen, jag ser ofta fram emot känslan som uppstår när jag orkat ta mig runt och när jag når mina mål.

Katarina Palmensalo, 44

Spring med barnen!

Jag brukar låta något av mina två barn följa med på cykeln när jag ska ut och jogga. Det gör att barnen också få komma ut i friskt luft och rörelse samtidigt som vi får umgås. Ibalnd när jag och min sambo vill ha lite egentid brukar vi jogga en runda tillsammans. Vid sidan av löpningen är det bra att komplettera med styrke- eller stabilitetsträning för att bli mer effektiv i träningen.

Cecilia Nilsson, 33 – brukar springa 5 – 10 km 

Använd pulsklocka!

Börja löppasset med lätt jogg i fem minuter innan du kör på lite snabbare. Håll ett bra temop hela rundan ut så du inte riskerar att bli slutkörd i början. Använd en pulsklocka för att ta tid och hålla koll på kilometerna. Löpningen blir lättare om du joggar med huvudet still och blicken fäst rakt fram. Investera också i stabila skor som är bekväma att springa i.

Jennifer Mattson, 25 – brukar springa 7-8 km eller 1-1,8 mil

Åk på träningsresa!

Min löpning kickade igång efter att jag åkte till Monte Gordo (training camp) med Springtime. Jag fick träffa massor inspirerande människor som fick mig att börja träna ordentligt. Småkrämpor försvann och kroppen verkade må riktigt bra. På hemsidan www.funbeat.se kan man registrera sin träning, peppa varndra och dela tips som lopp, utrustning och motivation.

Barbro Petersson, 49 – Brukar springa

TIPS! Här hittar du ToppHälsas alla träningsresor

Variera löppassen!

Jag äter ordentligt och hälsosamt för att orka träningspassen. På så sätt undviker jag undanflykter till varför jag inte ska träna. Återhämtningen är också viktig för att kunna längta till nästa löprunda. För att inte tröttna på löpningen varierar jag mellan korta och långa intervaller eller en joggingrunda. Fartlekar ger snabbt resultat och löpsteg känns lättare.

Kristina Carlsson, 27 – brukar springa 5-10 km

Jobba dig uppåt!

Löpning handlar om att komma igång. Ta sikte på lyktstolparna och spring mellan ett par för att sedan gå mellan nästa. Öka successivt och till slut kan du springa hela rundan. Kör även intervaller mellan stolparna, spring så fort du kan och sakta sedan in för en återhämtning. Konditionen blir bättre och du blir snabbare.

Mari Dahlberg, 42 – brukar springa 5-10 km

Sluta tänk!

Tänk inte att du måste jogga. Våra ”måsten” blir sällan av och löpningen ska inte vara ett tvång utan något positivt. Säg till dig själv att du vill jogga och njut av känslan som kommer när du klarar en runda. 

Anna, 43 – brukar springa 3-5 km

Uppsikt över barnvagnen!

Har man barn som sover i en vagn kan man gå till en fotbollsplan, löparbana eller park för att sedan springa runt vagnen och hela tiden ha uppsikt över den. Mycket lättare än att springa runt med vagnen, dessutom är man inte långt borta i skogen om barnen skulle bli ledsna. 

May Andersson, 38 – brukar springa 5 km

Njut av regnet!

Det finns inget dåligt väder. Vad är inte härligare än att ta på sig skorna och njuta av att sommarens ljuva regndroppar landar mot den svettiga huden. Extra peppad blir jag genom att sätta upp mål och försöka förbättra min tid i de springlopp jag deltar i varje år. På vintern håller jag löparformen genom att åka längdskidor och köra crosstrainer.

Linda Blom, 33 – brukar springa 5 km

Testa löparsockar!

Löparsockar är nyckeln till en njutningsfull joggingrunda. Innan jag upptäckte detta mirakel till klädesplagg fick jag alltid skavsår efter första rundan och då dröjde det tills jag kunde ge mig ut igen. Ett par riktigt bra sockar räddar mina fötter från skavsår och för att även nästa träningspass blir av. Kanske lite dyrare än ett tiopack tubsockar men väl investerade pengar.

Maria Isaksson, 24 – brukar springa 5-15 km

Ha en deckare i öronen!

Lyssna på en talbok när du joggar. Jag föredrar svenska kriminalare som har mycket spänning, till exempel Anna Jansson och Camilla Läckberg. Med detta i öronen tänker jag inte på något annat än boken. Fötterna springer utan att jag tänker på efter hur trött jag är. När det blir extra spännande springer man alltid lite snabbare och ibland blir rundan längre än planerat om jag inte kan slita mig. Med en deckare i öronen går löpturen av sig själv.

Yvette Roth, 35 – brukar spinga 1 mil

Musik ger ork!

När mjölksyran börjar göra sig påmind lyssnar jag på Kevin Rudolfs låt ”I made it” vilket får mig att känna ”jag kan och jag orkar”. Musiken krävs för att jag ska orka men ibland kommer jag på mig själv att bara filosofiera utan att lyssna på musiken. Löpning är nästan som terapi.
Linda Eriksson, 23   

Kläd-peppa!

Kläderna gör att jag känner mig snygg när jag är ute och joggar. Då känner man oftare lust att ta på sig kläderna och komma ut på en runda för att visa upp sig. Det är viktigt att kläderna funkar i alla väder så man kan ge sig ut vare sig det är blåst eller regn. Sköna skor är bra att investera i så man undviker fotproblem plus att det går lättare att springa med bra skor på fötterna. 

Tina Ljungström, 41 – brukar springa 5 km

Ge dig inte!

Ge inte upp, det är aldrig försent att börja jogga. Efter en lång tid som sjukskriven började jag med yoga för att sedan få utmaningen att jogga. I början känder det helt omöjligt och fruktansvärt men jag gav mig inte. Lyckan var enorm när jag efter de tuffa åren som sjukskriven äntligen klarade något.
Åsa Wahlström, 52 – brukar spinga 5 km

Ordning gör rundan!

Oordning på träningsgrejerna kan bli ett stort hinder för att få löpningen genomförd. Jag har alla saker på samma ställe och beroende på väder kan jag snabbt kombinera rätt utrustning. Oavsätt hur jag mår och om jag vill träna tvingar jag mig att alltid byta om till träningskläderna för när jag väl bytt om brukar löprundan alltid bli av om jag inte är så sjuk att jag faktiskt inte kan.
Anna Hedlin, 37 – Brukar spinga 6-10 km

Klä dig för årstiden!

För att hålla värmen på vintern springer jag med andningsbart underställ och yllesockar som är speciellt gjorda för jogging. Är det extra kallt har jag också bommulshalsduk framför mun och näsa så det blir lättare att andas. Det är verkligen en utmaning att jogga i vinterkylan. Under vintern springer jag också med  mina spikskor som är ett måste uppe i norr.
Merja Sjöberg, 42 – brukar springa 35-45 min

Spring baklänges!

Variation är viktigt för att inte tröttna. Jag variera långdistans med intervall och rundan ser alltid olika ut. Jag springer både i stan, skogen, parken eller spåret. Avsluta varje löprunda med att springa baklänges i ca 500 meter för att använda muskelerna på ett annat sätt.
Alexandra Sabo, 29 – brukar spinga 1,5 mil

NUVARANDE Jogging- och löpartips! Här är läsarnas bästa knep för att hålla motivationen på topp
NÄSTA Gör något galet och nytt – och bli lyckligare!