3 effektiva träningsövningar mot stela axlar (och för snygg hållning!)

I våra axlar har vi en rörlighet som vi inte har någon annanstans i kroppen. Det gör att vi kan få riktigt ont i dem och det kan ta lång tid innan smärtan går över. Därför är det viktigt att du tar hand om dina axlar! Här nedan visar ToppHälsas Karin Bramsjö och Sandra Hiort 3 effektiva övningar med fokus på axlar.

1. Träningsövningen som motverkar stela axlar

ToppHälsas bloggare Sandra Hiort visar en övning som hjälper dig att undvika stela axlar. Om du redan känner dig stel funkar den här övningen även för att hjälpa dig slappna av! Denna träningsövning ger dig också en rörighet i hela överryggen – vilket gör ryggraden mindre stel.

Så gör du: Stå stabilt med fötterna i marken. Skivstången bakom axlarna. Rotera överkroppen. Gör övningen i en minut – gärna varje dag, men helst tre gånger i veckan.

2. Axelpress med en twist

Axelpress är en bra axelövning som tränar hela axelpartiet. Den här övningen är en lite  rolig variant av axelpress (men mist lika effektiv!) – som du kan göra tillsammans med din partner eller en kompis.
Så gör du: Spänn mage och rygg så att du inte svankar. Ta tag om vristerna. Tryck  upp. Gör axelpressen 12×3 gånger (när du känner dig starkare kan du öka på lite grann).

3. Träningsövningen för dig som vill få en snygg hållning!

Det här är en riktigt bra övning för att få en bra hållning. Och perfekt för dig som jobbar mycket framför en dator. Genom att förbättra rörligheten i axelpartiet ger detta nämligen en bättre hållning på sikt.

Denna träningsövning är också lätt att göra hemma (trots att du inte har någon skivstång!) Du kan nämligen använda dig av en halsduk, handduk, rep eller liknande. Bara du får till rörelsen!

Så gör du: Lyft skivstången (eller ett liknande redskap) framför kroppen och bakom kroppen sakta och kontrollerat i minst en minut. Upprepa varje dag, eller minst tre gånger i veckan.

 

Andra (riktigt bra!) träningsövningar att göra hemma:

4 bästa övningarna för en välformad rumpa (ja, du kommer märka effekt!)

5 enkla övningar för en stark rygg

Tona insida lår på 10 minuter

THTranamedbalk

Kommentera

Läs mer om våra regler