3 enkla yogaövningar att göra varje dag (det tar bara 10 minuter!)

Få bättre cirkulation, koncentration och andning med hjälp av en yogapaus. Ta några minuter under dagen eller som ett sätt att varva ner på kvällen – här är 3 övningar att få in i den dagliga rutinen.

1. Solhälsningar

hunden

 

Solhälsningen, Surya Namaskar, är ett bra sätt att verkligen sträcka ut hela kroppen – från tårna till fingerspetsarna!

Gör så här och tänk på att ta det försiktigt i början:

yogaocc88vningar

2. Trädet

yoga-tradet

Genom positionen trädet övar vi balansen och koncentrationen. Vi tvingar oss att fokusera på uppgiften och lugna tankarna.

Gör så här:
1. Stå på ett ben och vinkla andra benet och dra fotsulan upp på insidan av stående benet.
2. Sätt ihop händerna framför bröstkorgen.
3. Efter några andetag, när du känner dig stadig och mer balanserad, byt sida.

LÄS OCKSÅ: Erika utbildade sig till yogainstruktör på Bali – ”Förändrade mitt liv”

3. Barnet

barnets-position

Få en djupare andning genom barnets position. Den sträcker ut höfter, lår och fotryggen. Fokusera på att andas djupare och minska stress samt stelhet i nacke och rygg.

Gör så här:
1. Börja sittandes på knä, fotryggarna i golvet och se till så att stortårna nuddar varandra.
2. Bredda lite på knäna och tänk att sittbenet ska ner mot hälarna.
3. Med rak rygg går du sakta ned med armarna framför dig. Sjunk ner den sista biten med pannan till mattan.
4. Sträck armarna rakt framför dig, axelbrett. Spreta fingrarna på mattan med pekfingret riktat rätt framåt. Blunda och dra djupa andetag ända ner i ländryggen.

traningsresa-till-palma

Förläng sommarkänslan och följ med ToppHälsa och några av Sveriges bästa instruktörer till Palma 23-30 september!

Kommentera

Läs mer om våra regler