Att träna armarna behöver inte vara svårt, speciellt inte om du tar våra träningsfilmer till hjälp. 😉 Här är enkla övningar för snygga och starka armar – som du både kan göra hemma och på gym.

Hur tränar vi armarna så att de blir fastare, snyggare och starkare? Vi visar dig hur! Övningarna kommer inte att ge dig ”större” armar, men de kommer att bli starkare! Dessutom blir armarna tonande när slappa muskler blir fasta och markerade.

Träningsövning 1: Smala armhävningar (fokus på triceps!)

Här är en variant av armhävningar som tar väldigt bra på triceps, alltså baksidan av armen! Gör den på fötterna eller på knäna.

Tänk på att: Ha händerna tätt intill kroppen. Spänn magen hela tiden så att du inte svankar.

 

Träningsövning 2: Armhävningar med stol – riktigt bra för hållningen

Här är en lutande armhävning som tar lite extra på axlarna. En perfekt övning för dig som både vill träna armar och få en bra hållning.

Tänk på att: Spänn magen hela tiden.

 

Träningsövning 3: Dips – en riktig klassiker

Klassiker blir klassiker för att de fungerar – här visar ToppHälsas Karin hur du gör den effektiva dips-övningen. Vi lovar att den bränner rejält i triceps! Om du inte har en stol i närheten kan du också använda exempelvis ett bord eller en soffa.

Tänk på att: Armarna ska vara i 90 grader. Spänn magen. När du är i det översta läget kan armarna fortfarande vara lite böjda, så sträck inte ut armarna helt.

Fler träningsfilmer:

AXLAR – 3 effektiva träningsövningar mot stela axlar

RYGG – 5 enkla övningar för en stark rygg

RUMPA – 4 bästa övningarna för en välformad rumpa (ja, du kommer märka effekt!)

MAGE – stark och platt mage

 

THTranamedbalk2

I ToppHälsas video-träningsserie får du effektiva övningar för hela kroppen!

Här kan du följa våra två personliga tränare, Sandra Hiort och Karin Bramsjö, som i videoformat visar exakt hur du ska göra övningen och vad du ska tänka på. Övningarna går alltid bra att göra hemma (eller på gym om du känner för det 😉)!

För att få våra träningsövningar direkt i mejlkorgen kan du signa upp dig på vårt träningsbrev ”Träna med ToppHälsa”! Annars hittar du artiklarna på vår sajt med någon veckas eftersläpp.

linda nestor

NUVARANDE 3 effektiva övningar för snygga och tonade armar (hejdå gäddhäng!)
NÄSTA Gör din egen guacamole – undvik onödigt socker!