3 superfoods som gör dig pigg och alert – här är Jamie Olivers bästa tips

I nya numret av Topphälsa har vi intervjuat kocken Jamie Oliver om mat som förlänger livet och hans nya kokbok ”Jamies supermat”. Här är några av superfoods som han vill slå ett slag för!

– Det här är inte en dietbok utan en bok med recept som gör dig mätt men samtidigt tillåter din kropp att fungera så bra som möjligt. Att resa till ställen som den grekiska ön Ikaria var en aha-upplevelse för mig eftersom jag fick träffa folk som mådde bra och var aktiva i 90-årsåldern, ja, till och med över 100. Man måste fråga sig vad de gör för att må så bra. Och en stor del handlar om mat, säger Jamie Oliver till ToppHälsa.

Superfoods du bör äta mer av (enligt Jamie Oliver):

1. Granatäpple

Granatäpple – superfood enligt Jamie Oliver

Foto: iStock

Granatäpple är rikt på B6-vitamin som håller nervsystemet piggt så att våra celler kan skicka signaler till varandra.

2. Pistaschnötter

Pistagenöt – bästa superfooden enligt Jamie Oliver

Foto: iStock

Pistaschnötter är rika på mineralet klorid som våra kroppar behöver för att bilda saltsyra i magen, vilket i sin tur bidrar till en bra matsmältning och glad mage.

3. Zucchini

Zucchini – bästa superfooden enligt Jamie Oliver

Foto: iStock

Zucchini och spenat innehåller folsyra och C-vitamin, som behövs för att hålla vår tankeverksamhet på topp.Jamie Oliver

 

Sugen på att komma igång med bättre matvanor? Kolla in tipsen från vår kostexpert!

Vill du se mer sånt här? Gör som 20 000 andra och gilla Topphälsa på Facebook!

Kommentera

Läs mer om våra regler