4 saker som händer om du slutar äta socker – på bara 10 dagar!

Funderar du på att dra ner på sockret? En amerikansk studie har tittat på vad som händer i kroppen (efter bara några dagar!) utan socker. Vi lovar, det här kommer att sporra dig. 😉

10 dagar utan socker – det här händer i kroppen

På bara 10 dagar utan socker kommer du att:

1. Bli gladare

Första dagar utan socker kanske vi inte kan lova dig strålande solsken i sinnet, men det kommer att vara värt det! Enligt studien kunde man nämligen se mer stabila blodsockernivåer och insulinnivåer efter bara 10 dagar med en sockerfri diet. Något som påverkar ditt välmående då ett pendlande blodsocker ofta leder till humörsvängningar och irritation.

Pendlande blodsocker kan också öka risken för övervikt.

2. Få minskade fettnivåer

Trots att studien bara pågick under några dagar kunde man även se en dramatisk minskning av blodfetterna triglycerider och det farliga kolesterolet. Två blodfetter som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

3. Få lägre blodtryck

Även blodtrycket sjunker av en sockerfri diet. En viktig faktor för de personer som lider av högt blodtryck.

Högt blodtryck ökar nämligen risken för framförallt stroke, men även för hjärtinfarkt, njursjukdom, hjärtsvikt och försämrad blodcirkulation i benen.

4. Få minskad risk för diabetes typ 2

Eftersom blodsockernivåerna normaliseras så minskas därmed även risken för diabetes typ 2. Andra sätt att minska risken för diabetes typ 2 är att hålla en normalvikt och motionera regelbundet.

Och allt detta alltså PÅ BARA TIO DAGAR! 👏 😍

Studien, som CNN tog del av först, är gjord vid University of California i San Francisco. 
LÄS OCKSÅ: Övervinn ditt sötsug på kvällen (ja, det går!)

Så, vilket socker ska du undvika (enligt forskarna)?

I studien var det inte bara socker från godis och läsk som uteslöts, utan även socker från frukt. Detta eftersom forskarna menar att fruktos (som finns naturligt i frukt, men även i andra livsmedel!) bara kan omvandlas på ett ställe i kroppen – nämligen i levern. Och får levern för mycket att hantera vid ett och samma tillfälle så förvandlas det som inte hinns med till fett.

I Sverige går åsikterna isär om det är bra eller inte att äta mycket frukt. Frukt och bör innehåller massor av vitaminer, fibrer och har samtidigt få kalorier i sig. Därför menar bland annat Viktväktarna att det är bra att äta mycket frukt och bär. Medan andra förespråkare rekommenderar att inte äta för mycket frukt på grund av fruktsockret.

Frukter och bär med lite högre sockerhalt:

  • Banan
  • Gröna vindruvor
  • Mango

Frukter och bär med lite lägre sockerhalt:

  • Blåbär
  • Hallon
  • Apelsin
  • Grapefrukt
  • Jordgubbar

 

Vad du än väljer är det viktigt att veta att; ja, frukt och bär innehåller fruktos – men i en liten mängd (även banan). Håller du dig till det rekommenderade intaget på 500 gram frukt per dag så kommer du inte att få i dig mer än vad levern kan hantera.

LÄS OCKSÅ: Forskare: Det här vill kroppen EGENTLIGEN ha när du är sugen på choklad

 

Skillnad på kalorier – och kalorier från socker

Det intressanta i denna studie är även att deltagarna inte åt mindre kalorier än tidigare utan bytte bara ut kalorierna till andra saker, exempelvis en bagel istället för en godisbit osv. Detta eftersom målet inte var viktnedgång utan enbart att tydligt kunna se hur socker påverkar vår kropp.

Därmed visar studien att det är skillnad på kalorier och kalorier. ”Vi älskar att räkna kalorier, men det är viktigt att veta att vissa kalorier helt enkelt är sämre än andra, och för de flesta människor ligger kalorier från socker överst på denna lista”, säger doktor Robert Lustig som står bakom studien.

LÄS OCKSÅ: Rotfruktschips – prova nyttigt snacks till kvällsmyset (superenkelt recept!)

 

Se också gärna filmen om vad som händer i kroppen när du slutar äta socker:

Vill du se mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook så missar du inget!

 

linda nestor

 

Kommentera

Läs mer om våra regler