Vattenmelon innehåller nästan inga kalorier – ändå är det både mättande och otroligt nyttigt (massvis av vitaminer, fibrer, aminosyror och antioxidanter!) För tips på goda recept på både sallad, glass och drink med vattenmelon – scrolla ner! 😍

1. Vattenmelon innehåller massor av mineraler och vitaminer

Vattenmelon innehåller A-vitamin, tiamin, vitamin B6 och dessutom massor av C-vitamin. Även lite kalium och magnesium hittar du! Rena hälsobomben.

2. Få kalorier – men hög mättnadskänsla

Vattenmelon består till mestadels av vatten och fibrer vilket är effektivt för mättnadskänslan. Samtidigt som den innehåller väldigt få kalorier, endast 34 kalorier per 100 gram vattenmelon.

LÄS OCKSÅ: 15 råvaror som håller dig mätt längre 

3. Kraftfull antioxidant som kan skydda mot sjukdomar

I vattenmelon finns dessutom stora mängder av den kraftfulla antioxidanten lykopen (som ger melonen den röda färgen). Denna antioxidant sägs öka skyddet mot förkylning, hjärt-kärlsjukdom och vissa typer av cancer så som livmoderhals- och prostatacancer.

4. Vattenmelon motar träningsvärk

Visst, träningsvärk är kanske kroppens sätt att säga tack. Men ibland blir det lite mycket tacksamhet… En ny studie som publicerats i Journal of Agricultural and Food Chemistry visar nu att vattenmelonjuice kan minska träningsvärken. Vattenmelon, som är en gurkväxt, innehålller citrullin. När testpersonerna drack juice med citrullin en timme före ett träningspass så fick de mindre ont än kontrollgruppen.

Så, vad väntar du på? Ät vattenmelon, perfekt att boosta kroppen när du är sugen på något gott!

Näringsvärde: Vattenmelon

vattenmelon näringsvärde

Vattenmelon består mest av vatten (91 procent).

  • Kalorier: 30 kcal per 100 g
  • Kolhydrater: 7,5 g
  • Protein 0,6 g
  • Fett: –

GB-värde:4

GI-värde: 72

Vattenmelon har ett relativt högt GI-värde (72), men detta värde är missvisande. GI-värdet beräknas på 50 gram kolhydrater i en matvara. Men matvaror innehåller olika mängd kolhydrater.

Vattenmelon innehåller nämligen bara en liten del kolhydrater (och mycket vatten och fibrer). Vilket betyder att GI-belastningen när du äter vattenmelon i själva verket bara blir 4!

Vill du lära dig med om GB-metoden? Läs denna artikel!


Psst.. Du har väl inte missat ToppHälsas viktkurs?

Tappa 3–4 kilon med vår onlinekurs!

topphalsa-onlinekurs-utvald

Kickstarta med ToppHälsa – välkommen till vår onlinekurs – klicka här eller på bilden ovan!


Kan man äta vattenmelon om man äter enligt LCHF?

lchf vattenmelon

Om du kan äta vattenmelon om du äter enligt LCHF beror helt på hur strikt LCHF du vill ha (och hur du äter under resten av din dag). I LCHF rekommenderar många att man kan äta livsmedel som har under 5 g kolhydrater per 100 gram. Där ligger vattenmelon precis över gränsen med 7,5 g kolhydrater per 100 g.

LÄS OCKSÅ: LCHF – här är allt du behöver veta (faser, mat & recept)

 

 

4 goda recept på vattenmelon

Fetaostsallad med vattenmelon

Denna sallad innehåller bara tre ingredienser (vattenmelon, fetaost och basilika) – och är supersnabb att göra. Somrigare blir det inte! 😉

vattenmelon recept

Recept och bild från aberdeenskitchen.com.

  • En vattenmelon (mellanstorlek)
  • En förpackning fetaost
  • 10-15 basilikablad

Hacka eller skär allt i mindre bitar och blanda!

 

Glass på vattenmelon

vattenmelon-glass

  • Vattenmelon
  • Funlight/sprite/sprite zero

Gör så här:

Mixa bitar av vattenmelon (utan skal) med en mixer.

Bland sedan ner funlight, sprite eller sprite zero (beroende på vad du tycker om och vad som passar dig).

Häll sedan ned blandningen i glassformar och låt frysen göra sitt!

 

Isig melon-mynta (smal drink med vattenmelon)

Recept på vattenmelon-drink

Mixa ett par rejäla bitar vattenmelon (utan skal) med ett par myntablad och is. Rör i lite bubbelvatten. Servera genast.

 

Melonbellini – godaste drinken med vattenmelon

Lyxig och god drink på vattenmelon som är jätteenkel att göra! Allt du behöver är vattenmelon och lite champagne. 😍

vattenmelon-recept

Recept och bild från 17aprat.com!

Gör så här:

  • Mixa några bitar vattenmelon (utan skal) med hjälp av en stavmixer.
  • Fyll sedan glaset 1/3-del med melonröran
  • Fyll sedan upp resten av glaset med champagne eller mousserande vin.

Ps. Vill man göra en alkoholfri variant går det givetvis bra att blanda melonröran med fruksoda!

LÄS OCKSÅ: En shot av ingefära – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist svarar!

linda nestor

ps. Du har väl inte missat att ToppHälsa har en app?! Ladda ner den här – och missa inget om kost, träning och hälsa.

NUVARANDE 4 skäl att frossa i vattenmelon – så här nyttigt är det!
NÄSTA 10 bilder som sammanfattar svensk sommar perfekt