5 bevis på att styrketräning ger dig superkrafter

Styrketräning är inte bara för muskelbyggare – om du lägger in ett eller två styrkepass i veckan kommer du att känna dig som en uppdaterad version av dig själv.

Musklerna räknas till kroppens organ, och utgör cirka 40 procent av vår kroppsvikt – därför är det inte så konstigt att de har så stor påverkan på hur vi mår och presterar. Här är 5 fantastiska effekter som styrketräning ger:

1. Styrketräning gör dig gladare

När kroppens muskulatur aktiveras blir du starkare och mår bättre. Ny forskning inom psykisk ohälsa visar att fysisk aktivitet med just muskelarbete kan lindra depressioner. Vissa jämför till och med effekten av styrketräning med antidepressiv medicin.

2. Styrketräning ger en god natts sömn

Träning leder till ett ökat endorfinpåslag som bryter ner stresshormonet kortisol. När stresshormonet minskar sover man bättre.

3. Styrketräning hjälper mot stress

Styrketräning har en positiv effekt på stress och spänningshuvudvärk, då den får dig att andas djupare, med hela lungorna. Om du är stressad andas du uppe i bröstet och aktiverar kroppen ytliga muskler i nacken, vilket leder till att du spänner dig och får ont i nacken och slutligen huvudvärk.

bentraning

4. Styrketräning ökar din mentala styrka

När du lyfter någonting tungt får du träna på att övervinna motstånd och hinder – och på så sätt träna din mentala styrka.

5. Styrketräning ger ett långt liv

Det finns ett tydligt samband mellan muskelstyrka och ett långt liv. Att vara muskulärt stark är bra vid hjärtsjukdomar som hjärtsvikt eller kärlkramp eftersom blodtrycket inte stiger lika mycket som hos en person med svag muskulatur. Det fungerar som ett skydd eftersom hjärtat inte belastas lika mycket.

Listan är inspirerad av en artikel från Damernas Värld.

Kommentera

Läs mer om våra regler