5 enkla vanor som garanterat ger en god morgon

Vaknar du ofta trött och kanske butter? Då är det dags att lägga till några nya, enkla och effektiva vanor som hjälper dig att vakna till på rätt sida!

1. Vakna i rätt sömnkurva

För att säkra att du vaknar när din kropp mår som allra bästa av att gå upp – få koll på din sömnkurva. Eftersom vi växlar mellan att sova djupare och att sova lättare, i perioder under sömnen, så finns det vissa stadier som är skönare att vakna i. För att få koll kan du till exempel investera i ett aktivitetsarmband, många av dem man kan köpa idag har en funktion som läser av sömnen och vibrerar när det är en bra tid för dig att slå upp ögonen. Men du kan också ladda ner olika appar till din mobil som hjälper dig att vakna vid rätt tillfälle. Vill du inte sova med mobilen så testa först med appen i några dagar för att lära dig vilken tid som är bäst för dig att vakna. Sedan kan du börja ställa klockan den tiden istället lika gärna.

Svårt att sova? Så blir du av med sömnproblemen!

2. Tänk en god morgon-tanke

Det första du tänker på när du vaknar kan sätta tonen för resten av dagen. Och eftersom du faktiskt själv kan styra dina tankar så ta vara på det! Välj noga vad du vill tänka på direkt när du öppnar ögonlocken. Tycker du att det är svårt att komma på något härligt att tänka på direkt när du vaknar så kan du alltid börja med att skriva ner något du är tacksam för innan du somnar på kvällen. När du sedan vaknar och ser vad du har skrivit så blir du garanterat glad. Ta ett par minuter till att stanna i den känslan, att riktigt gotta dig i dina sköna tankar. Vill du ta det ett steg längre så gör någon annan glad direkt efter också, genom att göra något snällt. Ta med dig känslan in i resten av dagen.

Positivt tänkande gör dig friskare!

god-sömn

3. Stretcha som en katt

Väck kroppen lugnt och försiktigt innan du ens kliver ur sängen. Sätt dig upp i sängen och sträck armarna rakt uppåt som att du försöker nå taket, fäll överkroppen framåt och sikta mot tårna istället, sätt dig upp igen och fäll armarna rakt ut åt sidorna så långt du bara kan … Sträck ut rumpan om du vill, skaka lite på kroppen och känn hur blodcirkulationen har kommit igång och kroppen har vaknat till. Upp och skutta!

Effektiva stretchövningar till träningspasset

4. Ta ett glas och sen en shot!

Vill du rena kroppen, återfukta den och hjälpa matsmältningsystemet så ska du börja dagen med ett glas vatten. Dessutom minskar det risk för sug och sätter igång matsmältningen. Fortsätt sedan med en ingefärashot för att hjälpa immunförsvaret och matsmältningen, och att öka din förbränning. 

Så nyttig är ingefärashoten

5. Ät glass till frukost

Nej, vi skojar faktiskt inte. En forskare i Tokyo har gjort en studie där personer som fick äta glass när de vaknat fick igång hjärnan snabbare. Att äta glass kan alltså få hjärnan att vakna till och kan ge snabbare reaktionstider, skriver The Thelegraph. Så att njuta av en glasspinne till frukost är ett bra sätt att vakna till. Däremot kanske du inte vill gå direkt på glassbåtar eller mjukglass med strössel så tidigt på morgonen … Satsa på smoothieglassar som både är goda och innehåller bra grejer för din kropp. Du gör helt enkelt bara en helt vanlig smoothie och fryser in kvällen innan.

Bananglass du kan äta varje dag
Antiinflammatorisk supersmoothie
Supergoda smoothies att börja dagen med!

Kommentera

Läs mer om våra regler