5 mättande varianter på havregrynsgröt som får dig att längta till frukosten

Havregrynsgröt är en riktig frukostfavorit för många, men det är lätt att man bli hungrig redan efter ett par timmar. Här är 5 varianter som gör havregrynsgröten både mer mättande och godare.

Havregrynsgröt innehåller mineraler, protein och långsamma kolhydrater. Dessutom visar studier att havregrynsgröt sänker kolesterolet och skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

För att havregrynsgröt ska bli en komplett frukost bör gröten serveras med till exempel bär och gärna något proteinrikt för att balansera kolhydraterna. Om du behöver mer energi – ät också äta ett kokt ägg, då håller du dig mätt ända fram till lunch!

Recept på havregrynsgröt och tips på olika toppingar.

LÄS OCKSÅ: Nyttig havregrynsgröt – 5 helt underbara recept vi bara måste testa

Recept på klassisk havregrynsgröt:

  • 1 dl havregryn
  • 1 dl mjöl (eller mandeldryck)
  • 1,5 dl vatten
  • salt

Självklart går det att koka havregrynsgröt med bara vatten men mjölken gör både att gröten blir mer mättande och får en god krämig konsistens.


5 varianter på havregrynsgröt som får dig att längta till frukosten:

1. Havregrynsgröt med blandade bär och rostade mandlar

När gröten nästan har kokat färdigt, vänd ner frysta blåbär och hallon. Toppa med skivad banan och rostad mandel, häll över lite mjölk.

Rostad mandel – så gör du: Rostad mandel är enkelt att göra. Använd ett paket skållad mandel som du rostar hela i en stekpanna – du kan antingen torrosta eller rosta med en neutral olja. Salta mandlarna lite när du rostar, då blir det extra gott. När mandlarna svalnat mixar du eller hacka grovt. Förvara mandeln i en burk så håller den länge.

2. Havregrynsgröt med äpple, kanel och honung

Koka havregrynsgröt. Tärna och stek äpple med lite honung. Smaksätt med stött kardemumma och kanel och servera med mjölk.

3. Glutenfri chiagröt med vanilj och hallon

Om du vill ha en glutenfri gröt i stället för havregrynsgröt är chiagröten ett bra alternativ. Ta två rågade matskedar med chiafrön och två deciliter mandelmjölk eller annan mjölk (till exempel kokosmjölk utspädd med lite vatten) och koka upp. Lägg i frysta hallon precis när gröten är färdig och smaksätt med vaniljpulver.

4. Havregrynsgröt med keso, russin och nötter

Koka havregrynsgröt. Grovhacka en nötmix av valnötter, hasselnötter och macadamianötter. Servera med två matskedar keso samt russin och torkade fikon.

Recept på havregrynsgröt och tips på olika toppingar och tillbehör.

5. Tropisk havregrynsgröt med granola och rostad kokos

Koka havregrynsgröt. Blanda ner frysta mangobitar precis när gröten börjar bli färdig. Strössla över granola och rostad kokos. Toppa gärna med lite passionsfrukt.

rawfoodkurs

Välkomna hösten på bästa sätt genom att kickstarta med ToppHälsa och raw food! Kom med på två roliga och inspirerande dagar då vi tillreder, smakar, äter och skapar raw food. Läs mer här!

Kommentera

Läs mer om våra regler