5 råvaror som ökar din förbränning (även efter att du ätit)

Mat som ökar förbränningen mer än andra råvaror under en viss tid, har så kallade termogena egenskaper. Det innebär att de ökar förbränningen även efter att du ätit dem. Enligt 20/20-dieten ska du välja två råvaror från den här listan eller från listan över 15 råvaror som mättar länge, till varje måltid. Men de här råvarorna kan vara värda att lägga på minnet oavsett diet!

mat som ökar förbränningen

1. Kokosnötsolja

Fettet i kokosnöten består till hälften av laurin, en fettsyra som går direkt till levern där fettet inte lagras utan omvandlas till energi. Forskning har visat att processen ökar förbränningen.

Fast i rumstemperatur, bra att t ex steka i. Energirikt, så använd med måtta.

2. Grönt te

Forskning har visat att två till tre koppar grönt te om dagen bidrar till snabbare viktminskning. Man tror att det är epigallocatechin gallate (EGCG), en kemisk komponent som ingår i grönt te, som har termogeniska egenskaper. Substansen har också visat sig ha en positiv effekt på vårt immunförsvar. Drick minst två koppar om dagen!

LÄS OCKSÅ: Grönt te – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist ger svar!

3. Senap

Forskningen kring senap är helt ny, men ett par mindre studier har påvisat att senap ökar förbränningen.

Bred lite senap på smörgåsen, eller tillsätt i dressingen!

4. Valnötter

Alla nötter har termogeniska egenskaper, men en ny amerikansk undersökning visar att valnötter är det bästa valet. Valnötter innehåller också omega 3-fettsyror som förbättrar en rad funktioner, från matsmältning till cellförnyelse.

Strö över salladen eller ät som mellanmål.

5. Olivolja

Samma forskningsteam som undersökte valnötter, jämförde också olivolja med andra oljor och fann att den påverkade energiförbränningen i positiv riktning. Använd olivolja till dressing och stekning på låg temperatur.

Här kan du läsa mer om hur 20/20-metoden fungerar och här hittar du råvarorna som håller dig mätt länge!

Nyfiken på när du förbränner som mest? Kolla in svaret från vår PT!

Missa inte ToppHälsas nya app – och få kostråd och träningstips direkt i mobilen. Ladda ned i Appstore!

 

Vill du se mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook så missar du inget!

Kommentera

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa