Hamnar du ofta i viktfällor när du bestämt dig för att komma i form? Här är fem snabba lösningar på problem man lätt hamnar i när man försöker gå ner i vikt.

NER I VIKT-PROBLEM #1: Du känsloäter

När du möts av lockelser i form av energirik mat, snacks och godis, är det lätt att glömma att det är du som bestämmer vad och hur mycket du stoppar i dig. ”Det är oförskämt att tacka nej”, ”alla andra tar mer”, ”det var så länge sedan jag åt, så jag tar mycket”. Det är dina känslor som försöker förleda dig.

LÖSNING: Se dig som den chef du är. Ingen och inget annat gör att du går upp i vikt om inte du själv går med på det. (Eventuella sjukdomar, kroppsliga obalanser, medicinering och liknande kan vara undantag, men i de allra flesta fall är du själv ansvarig för vad du äter.) Lyssna på dig själv innan du tar något du inte behöver äta. ”Det här är inte bra för mig”, ”jag vet att jag blir besviken på mig själv efteråt”, och helt enkelt ett bestämt: ”jag ska inte”, tankar som hjälper dig på vägen. Du har ett val och du vet vilket som är rätt för dig och din kropp.

NER I VIKT-PROBLEM #2: Du har fel rutiner

Du har kanske dåliga rutiner och hinner inte äta en bra frukost på morgonen. Det blir en macka i handen på väg till jobbet. Därför är du utsvulten till lunch och äter för fort och för mycket. Det blir ofta färdiglagad snabbmat. På eftermiddagen rasar blodsockret och godismaskinen blir din räddning.

LÖSNING: Duka fram till frukosten kvällen innan. Koka ägg redan då, häll havregryn i kastrullen och ställ på spisen, ha tärnad frukt i kylen att toppa med. Ta med ett par ägg till jobbet, de kan rädda dig på för- och eftermiddagen.

NER I VIKT-PROBLEM #3: Du är besatt av vågen

Du vill gå ner i vikt, men ingenting händer, trots att du äter så lite. Du väger dig hela tiden men ser inget resultat. Då är det väl ingen idé att bry sig?

LÖSNING: Att inte äta alls leder till att kroppen håller i fettet för att förebygga svält. Att väga sig hela tiden skapar stress och besvikelse. Låt klädernas pass- form tala om för dig om du går upp eller ner. Tillåt dig inte att köpa större och större storlekar. Och om du vill väga dig ska du göra det vid samma tid, gärna på morgonen innan du har ätit.

NER I VIKT-PROBLEM #4: Du frestas hela tiden …

Lockelser finns överallt och du trillar lätt dit på bufféer och gofika. Och så får du världens godaste chokladask i present …

LÖSNING: Om du gör av med lika mycket eller mer energi som du stoppar i dig, så går du inte upp i vikt. Promenera mer, träna en extra gång när du har mumsat mer än du borde. Ta mindre portioner under ett par dagar.

NER I VIKT-PROBLEM #5: Du äter för snabbt

Du vill undvika att äta för mycket och fel typ av mat när hungern sätter in. Men det är inte alltid så lätt att sätta gränser, så hur ska du kunna stå rustad så att alla måltider blir lagom stora och nyttiga?

LÖSNING: Börja måltiden med ett stort glas vatten som fyller upp magen. Ät långsamt – och vill du testa något extra så ät med barnbestick eller pinnar. Då blir du mätt innan du har fått i dig för mycket. Vänta också en stund efter den första portionen innan du tar en till: då hinner mättnadskänslan infinna sig och du får en chans att tänka efter. Ha naturella nötter till hands, gör en fruktsallad när du ändå lagar middag. Det hjälper dig senare när suget sätter in.

7 Tips för att komma i viktbalans:

1. Ha inte onyttig mat hemma. Rensa och byt ut den mot bra alternativ, så behöver du inte riskera att du ger efter för suget.

2. Våga besvära: be om en sallad i stället för bakad potatis på restaurangen.

3. Ta en portion, en kaka, ett glas vin, inte mer eller fler.

4. Promenera ifrån frestelsen. Frisk luft och tid att tänka på annat hjälper dig att inte äta bara för att du till exempel är trött eller uttråkad.

5. Mota mat med motion. Träning eller bara att göra något aktivt hemma, som att sy, pyssla med blommor eller till och med städa, håller dina händer borta från ätandet.

6. Välj dina tillfällen. Tillåt dig det där goda någon gång då och då – och njut till max! 

7. Ät som förut, men annorlunda: ta quinoa och grönsaker som tillbehör i stället för ris och pasta. Krydda maten god i stället för att toppa med sås.

Av Birgitta Westerberg


Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE 5 snabba, enkla lösningar på vanliga ner i vikt-problem
NÄSTA 5 mättande varianter på havregrynsgröt som får dig att längta till frukosten