5 tips för att uppnå balans – må bättre, bli piggare och lär känna kroppens signaler

När vi äter lagom mycket mat, anpassat till kroppens energiförbrukning,  mår vi som allra bäst. Vi bör äta många små näringsrika mål för att öka förbränningen, näringsupptaget och påskynda transporten av maten genom kroppen.

På så vis blir vi både piggare och håller oss mer alerta, skriver Malin Nylén i sin blogg på ToppHälsa, som här delar med sig av sina 5 bästa knep för en härlig livsbalans.

bota dina sömnproblem

1. Ät regelbundet och näringsrikt

Att äta regelbundet är viktigt för både välmåendet, näringsupptaget och fettförbränningen. Du blir gladare, får mer ork och slipper blodsockerdipparna på eftermiddagen.

Fem energisnåla men NÄRINGSRIKA mål om dagen:

06.30: Frukost med gröt, keso och banan,

10.00. Mellis: en grov smörgås med avokado och kalkon,

12.00: Lunch: Matig sallad med grönsaker, kycklingfilé, chevré och quinoa

15.00: Mellis innan träning: Kvarg med bär

18.00: Middag: Vit fisk och grönsaker

21.00: Kvällsmål: Glassig smoothie på kvarg, mandelmjölk, agavesirap och frysta bär.

 

2. Lär dig skilja mellan hunger och sug

När suget sätter in, fundera på när du åt sist? Är när du är hungrig eller kanske bara trött eller törstig? Eller kanske uttråkad eller frustrerad?

Är du hungrig så välj livsmedel som kroppen mår bra av: Grönsaker, frukt, bär och nötter, nyttiga oljor som oliv- och rapsolja (se upp med kalorimängden), magert protein som fisk, kyckling, kalkon, kvarg, keso och ägg. Välj långsamma (fiberrika) kolhydrater som bulgur, råris och quinoa.

Drick mycket vatten!

LÄS OCKSÅ: Övervinn ditt sötsug på kvällen (ja, det går!)

 

3. Ta inte om mat

Ha som princip att bara fylla tallriken en gång. Även om du äter buffé kan du ta för dig kallskuret och varmmat på en tallrik. Inte en tallrik för kallskuret, en för mat och en för godis. Det blir för mycket. Är du med på det?

Malin Nylén: En guide i konsten att inte överäta på buffé

 

4. Rör på dig

Vi behöver röra på oss lite varje dag för att må bra: En rask promenad eller joggingtur, springa efter barnen i parken eller gympa. Det behöver varken vara högintensivt eller explosivt, gör det som passar dig. Det här tjatar jag om varje dag att det snart börjar sätta sig som ett mantra i huvudet. Förhoppningsvis även för dig!

När vi rör på oss producerar kroppen må bra-hormon och blodsockret stabiliseras. Det gör att vi per automatik får mindre sug efter snabba kolhydrater som godis, kakor och glass. Dessutom blir vi mindre stressade och sover så mycket bättre. Sömnen är A & O för att vara balanserad fysiskt och mentalt (det går ju hand i hand).

 

5. Slappa!

Ja, du läste rätt! Vi behöver vår återhämtning för att orka prestera och hålla fokus. När man är trött och stressad är det så lätt att man ”glömmer bort” de förnuftiga besluten och istället halkar dit på en burgare med strips och milkshake till.

 

Vill du ha mer tips på HUR du ska äta rätt och träna?

Läs hela blogginlägget här där Malin Nylén delar med sig om vad som funkar för henne (och vad som inte gör det!).

Kommentera

Läs mer om våra regler