D-vitamin är ett av de få vitaminer vi riskerar att få för lite av, speciellt under vinterhalvåret. Men genom att vistas mycket utomhus och äta rätt kost kan du tillgodogöra dig det livsviktiga vitaminet.

D-vitamin är viktigt för att hålla kalkbalansen i våra skelett och tänder. Och D-vitaminbrist ökar risken för bland annat benskörhet.

Under sommarhalvåret är solen den viktigaste D-vitaminkällan och det kroppen lagrar kan räcka ett tag under vinterhalvåret. Men det är även viktigt att få i sig D-vitamin från bland annat kosten när det blir mörkare tider. Under vintern kan det vara bra att ta D-vitamin-tillskott. Som komplement kan du se till att få i dig D-vitamin i maten du äter.

5 tips på hur du får i dig D-vitamin med kosten:

1. Mjölk
Mjölk är en bra källa eftersom de berikas med D-vitamin vid framställningen. Använd till exempel mjölk som bas i en smoothie.

smoothie_dvitamin

2. Äggulor
Äggulor innehåller en del D-vitamin och kan varieras i det oändliga. Använd på toast, till salladen eller lägg i en god röra.

3. Fet fisk
Lax, makrill och sill är riktigt bra källor till D-vitamin. Koka laxen tillsammans med grönsaker, lägg makrill på en skiva grovt bröd eller gör fiskpaket i ugn.

kantareller

4. Svamp
Svampar är fulla med D-vitamin. Lägg i en god gryta, gör en kantarellsmörgås eller använd i salladen.

5. Naturell yoghurt
Passar som bäst till frukost med en massa bär. Men håll utkik, det är bara vissa yoghurtprodukter som är berikade med D-vitamin. Kika på innehållsförteckningen för att vara säker på att just din yoghurt innehåller D-vitamin.

yoghurt-och-d-vitamin i mat

Psst! Något annat som gör dig pigg och energisk är träning. Kom igång med ToppHälsas onlinekurs!

Träna med D-Flex & Pam!

  • Hitta formen på 21 dagar – unikt program
  • Totalt 9 timmar film, där ni tränar tillsammans
  • Pepp och skratt med chefredaktör Pamela Andersson
  • Så ska du äta för att må bra, och bli stark!

NUVARANDE Har du vitaminbrist? 5 enkla (& goda!) sätt att få i sig mer D-vitamin
NÄSTA 11 dolda sockerfällor i helt vanlig mat (nyponsoppa innehåller mer socker än Nutella!)