50 saker du INTE ska säga till någon som drabbats av utmattningssyndrom

För tre år sedan drabbades sportreportern Isabel Boltenstern av utmattningssyndrom. När hon berättade öppet om sin diagnos fick hon massvis av åsikter, påpekningar och kommentarer. Många i all välvilja, men som ändå gjorde ont. Nu har hon gjort en video för att sprida mer kunskap. En video som verkligen alla borde se. ❤️

Ps. Om du behöver hjälp med att ta tag i stressen, då kan denna stresskurs online hjälpa!

Isabel Boltenstern laddade upp en vlogg under namnet ”50 saker man inte ska säga till en stressad eller utbränd person”, där hon tar upp just 50 saker som hon fått höra från både vänner, chefer, läkare, familjemedlemmar och andra som mött henne.

– Jag gick ut med min utbrändhet ganska tidigt i ett blogginlägg, och därefter försökte alla förstå-sig-påare predika för mig varför det blev som det blev och hur jag skulle agera nu när skadan väl var skedd.

Många av kommentarerna slog hon bort så fort hon fick höra dem, men när hon punktat ner det så här i efterhand har hon insett idiotin i orden.

– Visst, vissa saker säger människor i all välmening för att de desperat vill hjälpa till, och för att de tror att peppande kommentarer gör saken bättre. ”Inte är väl du utbränd, du som ser så fräsch ut”, är ju en klassisk kommentar från någon som inte vill en något illa. Många vill hjälpa till utan att ha speciellt mycket kunskap om ämnet, vilket också kan landa fel trots att de är sagda med god avsikt. Dock går det inte att sticka under stol med att vissa kommentarer är riktigt jävla elaka, och de finns inga ursäkter för dem, förklarar Isabel.

LÄS OCKSÅ: I riskzonen för utmattningssyndrom? Här är 7 tecken på att du håller på att drabbas

Isabel berättar att hon efter sin diagnos mottogs väldigt olika från olika personer.

– Vissa trodde att jag hade myglat för att få vara ledig, några körde på precis som vanligt och andra behandlade mig som en porslinsdocka. Och jag förstår verkligen att det är svårt att veta vad man ska säga eller göra nära någon mår dåligt, men mitt enda tips är väl att känna av om det är läge att prata om det eller inte. Och fråga personen: ”Vill du prata om det eller inte? Hur vill du bli bemött?”

Isabel känner flera som har drabbats av utmattningssyndrom, och efter att hon publicerade vloggen för ett par dagar sedan så har hon dessutom fått mejl från många som varit eller befinner i samma situation.

– Det är väldigt skönt att kunna ventilera tankar och åsikter med dessa människor, även om det är sorgligt att se hur många vi är som hamnat i denna sörja.

Hur ska man göra när man känner att det har blivit för mycket, och att man inte riktigt fungerar längre?

– Sök läkarvård! Lura inte dig själv att det blir lättare om några veckor eller att det bara är något tillfälligt du upplever – ta tag i problemen direkt för att undvika den nedåtgående spiralen. Gå till en terapeut, diskutera prestationsångest och kravbilder med vänner och familj, kräv ledighet och schyssta arbetsförhållanden, avslutar Isabel Boltenstern.

LÄS OCKSÅ: Kan du inte glädjas åt våren som alla andra? Din trötthet kan bero på vår-depression

THTranamedbalk2

pearl

linda nestor

Kommentera

Läs mer om våra regler