6 effektiva sätt för att gå ner i vikt snabbt – och hålla den!

Här är sex ganska så enkla knep för att snabbt gå ner i vikt. Så länge du får in rutinen så kan de göra underverk för ditt mående!

gå ner i vikt snabbt

1. Ät en rejäl frukost, varje dag!

Du har säkert hört det förut men frukosten ÄR verkligen viktig att få i sig. Om du inte äter ordentligt på morgonen så är risken betydligt större att du faller för onyttiga frestelser senare under dagen. Vill du starta dagen riktigt bra så satsa på att få i dig 30 gram fibrer. En studie visar att vi faktiskt kan gå ner i vikt bara genom att lägga till 30 gram fibrer i kosten varje dag.


LÄS ÄVEN: 3 snacks helt utan socker – shoppa nyttigheterna som stoppar sötsuget


2. Stressa ner för att tappa vikt kring magen!

Ju längre du stressar desto högre nivåer kortisol pumpas ut i din kropp. Och har du för mycket kortisol i kroppen så lagrar kroppen lättare fett kring buken. Forskning visar att folk med mer kortisol i kroppen i regel har fler centimeter runt midjan. Och dessutom att stress triggar igång ohälsosamma vanor som att sova för lite och äta mer ”tröstmat” med mycket fett och socker i. Om du inte hinner tänka till kring vad du stoppar i dig så kommer du också förmodligen att göra sämre matval. Alltså – så länge du stressar så kommer du troligtvis lägga på dig fett på magen.

LÄS ÄVEN: Stresshantering: 10 knep som hjälper dig att stressa ner i vardagen 

3. Träna smart, inte hårt och mycket

Du behöver inte träna massor och hela tiden. Satsa på smarta, effektiva pass istället. Styrketräna gärna, eftersom om du har mer muskler så förbränner du mer. Styrketräning 30–40 minuter två gånger i veckan kan få upp din förbränning med 100 kalorier om dagen, enligt en studie.


LÄS ÄVEN: Träna hemma: Hitta motivationen med enkla, effektiva övningar och snygga träningskläder!

LÄS ÄVEN: Hörlurarna som gör din träning enklare och roligare (vi vill ha!)


Gå ned i vikt med rätt mat och träning

3. Drick bara kaffe, te och vatten

Glöm läsk och juice som ofta är rena sockerbomberna utan minsta lilla näring i sig. De gör ingen nytta men ger många kalorier. Samma sak är det med alkohol, så ta det väldigt lugnt med det. Tro inte att light-läsk, är ett bättre alternativ. Studier visar att hos personer som dricker mycket light-läsk är risken större att ha hög procent magfett. 

LÄS ÄVEN: Åtta anledningar till att sluta dricka light-läsk

4. Ät extra mycket protein

Det tar längre tid för kroppen att bryta ner protein än till exempel kolhydrater och fett. Äter du protein är risken därför större att du håller dig mätt betydligt längre. Dessutom förlorar du muskelmassa om du äter för lite protein och då går din förbränning ner. Ät minst 20 procent protein varje större måltid. Det behöver inte vara kött eller fisk, till exempel bönor går också bra.


LÄS ÄVEN: Kostexperten om att äta lagom mycket protein


5. Ät rätt fetter

En annan gå ner i vikt-faktor när det gäller mat är att äta rätt sorters fetter. Vegetabiliska oljor, som olivolja och rapsolja innehåller mycket omättat fett och kan stimulera din fettförbränning. Fet fisk, nötter och avokado är också rätt fetter att satsa på. Äter du för lite fett kommer kroppen inte att vilja släppa ifrån sig kilon, så se till att få i dig bra fetter varje dag.

LÄS ÄVEN: Så hittar du den perfekta avokadon

Psst… Missa inte ToppHälsas nya kurs! Klicka på bilden för att få reda på mer.

tappa vikt

Kommentera

Läs mer om våra regler