6 hälsovanor alla borde lära av pensionärer

Personer över 65 år är bättre än yngre på att ta hand om sin hälsa, enligt en undersökning. Här är sex hälsosamma saker som många äldre människor gör – något personer i alla åldrar borde ta del av.

Många som har nått pensionsålder här i Sverige är betydligt bättre på att ta hand om sin hälsa än vad yngre människor är. Det visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Apoteket Hjärtat, där man kan se att de äldre är bättre på att inte stressa, på att äta bra mat och på att låta bli både alkohol och tobak. Men det finns fler saker som äldre gör som gynnar vår hälsa. Låt dig inspireras av pensionärslivet här:

Mindfulness pensionär

Mota depression med dagsljus

Vill du inte mata änder så är det okej, då kan du skippa just den biten. Men att vara ute i dagsljus och att promenera minskar risken för depression och gör att du kommer att sova bättre på nätterna. Ta en promenad hem från jobbet, sitt ett tag och ta det lugnt på en parkbänk på helgen, och njut av att vara i friska luften så mycket och ofta det bara går.

Ta många kaffepauser

Låt ditt nya motto bli: ”det finns alltid tid för en fika”. Förutom att du får en paus från jobb, eller annat fix, så är fikastunderna ett utmärkt tillfälle att vara social på. Det finns till och med studier som visar att du både kan bli mer effektiv av många fikapauser på jobbet och att det socialt kan gynna dig och dina kollegor att ses över en fika då och då. Vad sägs om att bjuda kollegorna på någon av dessa tre sockerfria snacks vid nästa tillfälle?

Hitta mindfulness i nutid

Var sak har sin tid och det är ingen idé att stressa. Visst, det kanske är lättare för pensionärer att ta det lugnt, utan så många tider att passa och arbetsuppgifter att lösa. Men försök ändå att fånga känslan och ta en sak i taget. Ta dagen som den kommer och njut av stunden du är i, vem vet vad som händer nästa dag, eller nästa efter det? Och spelar det egentligen någon roll? Men bara för det behöver du förstås inte ta inte tiden för givet – ta vara på varje dag på bästa sätt.

Mindfulness pensionär

Träna i din egen takt

Hur ofta väljer du träningspass efter hur kropp och knopp känns? Många äldre kan börja känna av begränsningar i kroppen men väljer ändå att träna efter egen förmåga. Kanske är det just dina begränsningar du ska jobba extra mycket med på nästa pass? Och hur som helst – låt inte lite krämpor få dig att hoppa över träningen helt. Gör hellre något än ingenting alls.

Ät lagom mycket, i lugn och ro

Har man gott om tid är det lättare att hinna känna efter när man är hungrig – och hur hungrig man egentligen är. Dessutom kan man tugga maten i lugn och ro, och hinner lättare känna mättnadskänslan. Även om du inte har ett lugnt liv, försök ändå att tänka som att du har det inför varje måltid. Ät när du är hungrig i lugn och ro och lyssna på dina mättnadssignaler.

Påta bort stressen i trädgården

Nej, det är såklart inte alla pensionärer som gillar att påta i trädgården. Men vi har mycket att lära av dem som faktiskt gör det. För det är inte bara lugnande att gå runt och lukta på blommor, eller sitta under en korkek och filosofera. Forskning visar faktiskt att trädgårdsarbete minskar stress och att jorden dessutom innehåller antidepressiva ämnen som frigörs när du gräver runt i den. Att gräva i trädgården kan alltså vara ren terapi.

Vill du testa din hälsa gör du det HÄR.

Kommentera

Läs mer om våra regler