6 viktminskningsmyter många som bantar tror på

Många som ”bantar” eller vill gå ner i vikt har helt fel kunskaper när det kommer till viktminskning. Det visar en Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av ViktVäktarna. Här reder Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna, ut sex vanliga missförstånd!

när vågen står stilla

Många som vill gå ner i vikt tror att muskler väger mer än fett, och att det är lättare att gå upp i vikt ju senare på kvällen man äter. Detta enligt ViktVäktarna, som med hjälp av Sifo, frågade svenskar som vill gå ner i vikt om olika påståenden kring bantning. Här slår Karin Nileskog, kostansvarig på ViktVäktarna, därför hål på sex vanliga myter som många bantande svenskar fortfarande tror på.

Från undersökningen:

Vilka av följande påståenden anser du stämmer? Så här svarade svenskarna i undersökningen:

  1. Det är socker, inte fett, som gör att man går upp i vikt: 53 % instämmer
  2. Muskler väger mer än fett: 51 % instämmer
  3. Motion gör att man kan äta mer och ändå gå ner i vikt 43 % instämmer
  4. Det är lättare att gå upp i vikt om man äter sent på kvällen: 41 % instämmer
  5. Det är kolhydrater, inte fett, som gör att man går upp i vikt: 35 % instämmer
  6. Överviktiga har sämre ämnesomsättning: 12 % instämmer

 

Myt 1. Det är socker, inte fett, som gör att man går upp i vikt

Karins svar: Gör du av med mindre energi än du stoppar i dig så går du upp i vikt: det gäller oavsett om kaloriintaget kommer från socker, fett, kolhydrater eller rena nyttigheter som nötter och frön.

Det är däremot viktigt att välja fett av bra kvalitet, vi bör äta mer enkel- och fleromättat fett och begränsa intaget av det mättade fettet. Socker tillför ingen näring men mycket kalorier och därför är det vettigt att begränsa intaget.

Myt 2. Muskler väger mer än fett

Karins svar: Muskler väger inte mer än fett, ett kilo muskler väger precis lika mycket som ett kilo fett. Däremot har ett kilo muskler en mindre volym och tar mindre plats än ett kilo fett, så när hänsyn tas till densitet finns det en skillnad. Musklerna är kroppens kraftverk och ju mer muskler du har, desto mer energi förbrukar du.

Myt 3. Motion gör att man kan äta mer och ändå gå ner i vikt

Karins svar: Att motionera är oerhört viktigt av många anledningar och visst gör den som motionerar av med mer energi än den som inte motionerar – men man bör inte tro att en joggingtur i skogen gör att man kan äta tre extra pizzabitar utan att det visar sig på vågen.

Det är inte helt ovanligt att den som börjar motionera tvärtom går upp i vikt eftersom man överkompenserar sin träning genom att äta mer än man förbränt under träningen.

Myt 4. Det är lättare att gå upp i vikt om man äter sent på kvällen

Karins svar: Det händer inget speciellt med ämnesomsättningen på kvällen – utan det är summan av allt som äts under dagen som avgör om man går upp eller ned i vikt. Däremot är tillgängligheten till mat och snacks ofta större om kvällarna, vilket kan locka till onödigt ätande. Detta bör undvikas eftersom man troligtvis redan fått i sig vad man behöver för dagen. Är man inte av någon anledning tvungen att äta på natten så bör man inte göra det, då kroppen behöver tid för vila och återhämtning.

Myt 5. Det är kolhydrater, inte fett, som gör att man går upp i vikt

Karins svar: Igen, det är energiintaget i förhållande till vad man gör av med som avgör viktminskningen. Antikolhydrat-kämpar har tagit bort bröd och potatis från menyn för många som försöker gå ner i vikt. Men att kolhydraterna i sig själva leder till viktökning är en myt, det finns inget bevis för det. En del tror att kolhydratrik mat alltid innehåller mycket kalorier – men det är heller inte sant. Det finns bröd som innehåller lika få kalorier som ett äpple.

Myt 6. Överviktiga har sämre ämnesomsättning

Karins svar: Det är faktiskt tvärtom; förbränningen är högre när man är överviktig. Att ha svårigheter med viktminskning på grund av låg ämnesomsättning är sällsynt. Personer med sköldkörtelsjukdomar kan ha en låg ämnesomsättning på grund av sin sjukdom – därutöver är det ytterst få som lider av låg ämnesomsättning.

LÄS OCKSÅ: Aldrig mer banta! 12 smarta mat- och träningsval som gör att du håller normalvikt

Kommentera

Läs mer om våra regler