9 effektiva stretchövningar att göra innan och efter träningspasset

Vill du bli av med dina stela muskler och förhindra framtida skador? Vi listar stretchövningar som du kan göra både innan och efter ditt träningspass – såväl hemma som på gymmet. Det enda du behöver är en peppad attityd och en träningsmatta!

7 effektiva stretchövningar

Träningkanalen Popsugar Fitness visar i denna video upp fem enkla stretchövningar som du kan göra innan ditt träningspass för att undvika skador samt efter träningen för att förbättra eller bibehålla din rörlighet. Det enda du behöver är dig själv och en träningsmatta. Videon innehåller både stretch av baksida lår och mage i form av plankan.

I vissa fall är det nödvändigt att stretcha för att kunna genomföra en övning rätt, exempelvis när du ska göra knäböj. Utan stretch riskerar du att underprestera och inte komma så långt ner i knäböjen på grund av stela muskler. Ska du träna explosivitetsträning eller styrketräning bör du inte stretcha innan eller under träningen, utan endast efteråt för att inte få en negativ påverkan på musklernas kapacitet.

Kombinerar du stretchövningarna från videon med följande fyra stretchövningar gör du din kropp en stor tjänst:

Stretch av axlar:

Sträck ut armen så långt du kan, ta hjälp av din andra hand som stöd precis som bilden visar. Det ska kännas skönt i axeln. Upprepa ett par gånger, långsamt.

stretch armar

Stretch av nacke:

Knyt ihop händerna bakom huvudet, försök att hålla underarmarna så nära huvudet som möjligt, precis som bilden visar. Tryck ner nacken lite lätt och titta sedan upp, upprepa ett antal gånger.

stretch nacke yoga

Stretch av rygg:

Sätt dig på knä och böj dig långsamt framåt som bilden visar. Försök att komma så långt ut du kan och stå kvar en liten stund, glöm inte att andas.

stretch av rygg yoga

Stretch av vader:

Ställ dig i samma position som bilden visar. Tänk på att ha raka knän och armarna bakom vaderna. Försök komma så nära benen med överkroppen, glöm inte att andas.

stretch av vader yoga

Tänk även på att:

  1. Det ska inte göra ont – gör inget som orsakar din kropp smärta.
  2. Stretcha långsamt – var lugn och kontrollerad i dina rörelser.
  3. Stretcha rätt muskel – exempelvis den du ska träna eller har tränat.

 

Om du hela tiden underhåller din kropp med stretchning så behåller du god rörelseförmåga och motverkar stelhet, om du inte stretchar redan, börja direkt!

Läs även:

Strecha efter träningen – 6 bra övningar för rumpa, ben och vader

Löparskolan del 4: Så ska du stretcha före och efter löpning

Fixa ditt eget hemmagym – med 5 enkla träningsredskap

Vill du se mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook eller ladda ner ToppHälsa-appenså missar du inget!
Av: Aida Hodzic

Kommentera

Läs mer om våra regler