7 enkla morgonrutiner som kommer göra din dag

Hur din morgon ser ut kan påverka hela din dag. Med inspiration från ”MindBodyGreen” tipsar vi därför om 7 enkla vanor att lägga till i din dagliga morgonrutin – som kan göra rejäl skillnad på både ditt fysiska och psykiska välmående.

morgonrutiner

1. Drick citronvatten

Om du startar din dag med hälsosamma vanor så ökar chansen att du också äter bättre under resten av dagen. Så varför inte starta dagen med ett glas citronvatten?

Citron innehåller antioxidanter (främst skalet, så ta gärna med det) och eftersom det är surt gör det att det glykemiska indexet på det du äter samtidigt eller direkt efter blir lite lägre.

LÄS OCKSÅ: Hur nyttigt är citronvatten egentligen? ToppHälsas dietist svarar!

 

2. Meditera

Flera studier visar att meditation ökar välbefinnandet. Meditation hjälper nämligen dig att bli mer närvarande i vardagen, hantera stress på ett bättre sätt och få perspektiv på problem (som annars kan ta väldigt mycket energi). Meditera gärna i minst 10 minuter.

Men hur gör man då? Här är en enkel guide: 11 steg till att börja meditera (även för dig som inte kan sitta still!)

 

3. Yoga

Morgonen är bästa tiden för yoga – och 10 minuter räcker! Lägg gärna in passet i kombination med din meditation.

Denna video, som Kool Karma Yoga laddat upp, visar ett 10-minuters pass med intentionen ”idag är en riktigt bra dag”. Testa!

 

4. Duscha (och gärna kallt!)

Vi människor är olika, för en del passar en dusch på kvällen bättre, för andra en dusch på morgonen.

Du ska duscha på morgonen om:
– Du står inför en stressig och tuff vecka.
– Du behöver lösa problem.
– Du behöver vara ditt mest kreativa jag.

Du ska duscha på kvällen om:
– Du har svårt att varva ner efter dagen.
– Du har svårt att slappna av.

Passar en dusch på morgonen dig bäst? Då finns det ytterligare knep för att göra kroppen pigg och alert: Nämligen att duscha KALLT! Det förbättrar blodcirkulationen och får kroppen att jobba.

Gör så här: Efter att du har tvättat håret och kroppen som vanligt, sätt på duschstrålen på riktigt kallt vatten och skölj över kroppen i 30 sekunder. Därefter vrider du på varmt vatten och duschar i det i 30 sekunder för att sedan avsluta i 30 sekunders iskallt vatten ännu en gång. Avsluta alltid med iskallt vatten.

5. Ät en riktigt bra frukost

Din kropp behöver energi efter en hel natts fastande. Din ämnesomsättning går nämligen på lågvarv efter att du har sovit – men med hjälp av en riktigt bra frukost sätter du igång din kropp och din förbränning igen.

En bra frukost gör också att du håller dig fokuserad fram till lunch. Personer som äter en rejäl frukost minskar dessutom risken för att överäta på kvällen.

LÄS OCKSÅ: Det här ska du äta till frukost – för att hålla dig mätt till lunch

 

6. Gå eller cykla till jobbet

Frisk luft, solljus och rörelse gör att vi mår bra. Så enkelt är det. Så om du har möjlighet; gå eller cykla till jobbet.

Arbetar du alldeles för långt bort från ditt hem kan du testa att parkera bilen en bit från jobbet och gå, eller kliva av bussen en hållplats tidigare! 😉

 

7. Öva upp din tacksamhet

Ju mer vi vill ha något som vi inte har, desto mer tomma kan vi känna oss inuti. Desto mer vi väntar på något i framtiden som kommer göra oss ”lyckliga” desto mindre lever vi i nuet.

Detta är en mänsklig mekanism som man måste jobba aktivt med. Vi är nämligen programmerade att alltid sträva efter något mer, något bättre. Det är en del av vår överlevnad.

Och visst, att vilja något kan självklart vara sporrande, men inte när vi inte redan är tacksamma för vad vi har. Men det går att öva upp sin tacksamhet!

Försök att få in i din morgonrutin att du varje dag tänker på eller skriver ner tre saker som du är tacksam för i livet. Glöm inte heller att uttrycka tacksamhet till de personer som betyder något för dig. ❤️

 

LÄS OCKSÅ: 10 tecken på att du faktiskt har det bättre än du tror

 

THTranamedbalk2

linda nestor

Kommentera

Läs mer om våra regler