7 goda och nyttiga snacks — som är under 200 kalorier

Gott och nyttigt? Ja, det går! Här delar vi på ToppHälsa med oss av våra 7 bästa favoritrecept (som alla är under 200 kalorier!). Perfekt när sötsuget är framme, eller när du bara vill bjuda på något gott.

1. Bär- och kvargglass

  • Frysta bär
  • Naturell kvarg

Blanda ner frysta hallon och blåbär i en burk med naturell kvarg. Blanda gärna ner lite vaniljpulver i burken för riktig god smak. Rör runt. Se till att bären är täckta av kvargen.

Lägg sedan ut små klickar av röran på ett fat eller i formar och ställ in i frysen – dagen efter har du ett riktigt gott och nyttigt snack! Och ja, du kan äta upp allt om du vill utan att nå över 200 kalorier.

 

2. Nyttig chokladglass

bananglass recept

  • Banan
  • Kakao
  • Vaniljpulver

Frys bananen i bitar. Häll sedan ner de frysta bitarna i en matberedare tillsammans med kakao och vaniljpulver. Mixa.

Toppa gärna den färdiga glassen med en matsked jordnötssmör. Exakt 200 kalorier totalt.

Här hittar du fler goda och nyttiga glassrecept!

 

3. Chokladbollar med bara 2 ingredienser!

Recept på nyttiga chokladbollar

  • 8 dadlar
  • Kakao

Mixa dessa två ingredienser i en mixer. Klart. Stillar garanterat sötsuget!

LÄS OCKSÅ: Torkad frukt – nyttigt eller onyttigt? Dietisten svarar!

4. Popcorn

popcorn kalorier

Har du poppat popcornen själv i kastrull och med en liten mängd rapsolja så kan du äta cirka en halv liter popcorn innan du når 200 kalorier.

 

5. Bananpannkakor

godaste bananpannkakor – att äta före och efter träning

  • Banan
  • Ägg
  • Salt
  • Vaniljpulver
  • Kardemumma
  • Kanel

Mosa 1 banan med 2 ägg och rör ner resten av ingredienserna. Stek på båda sidor. Dela på pannkakorna med en vän!

Ps. Har du testat Kesoplättar? Här är det godaste receptet!

 

6. Rotfruktschips

recept nyttiga rotfruktschips

  • Rotfrukter
  • Rapsolja
  • Salt

Skär rotfrukterna i riktigt tunna skivor (gärna med osthyvel). Ringla lite olja och salt över och massera in i bitarna.

Grädda i ugnen på 175 grader i cirka 20-40 minuter. Vänd de ofta och ha koll!

LÄS OCKSÅ:  Grönkålschips – så enkelt gör du detta nyttiga snacks

 

7. Banan- och havregrynskakor

  • Banan
  • Havregryn
  • Russin
  • Kanel
  • Vaniljpulver

Mixa en banan med 1 dl havregryn. Ha i lite russin, kanel och vaniljpulver.

In i ugnen i 15 minuter 175 grader. KLART!

Du får cirka 5 goda kakor – dela kakorna med en vän och du håller dig under 200 kalorier!

LÄS OCKSÅ: Sockerdetox: Så blir du sockerfri på 3 veckor (expertens bästa tips)

Missa inte ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler