Det kommer ständigt nya rön om hur vi borde äta – och framför allt vad vi INTE borde äta. Men vad stämmer egentligen? Med inspiration från Viktväktarna listar vi här 7 livsmedel som du kanske tror är onyttiga, men som inte är det!

1. Potatis

I och med alla nya dieter som menar att man ska dra ner på kolhydraterna har potatisen fått ett oförtjänt dåligt rykte. Ja, potatis innehåller mycket kolhydrater. Men, du behöver äta väldigt lite för att bli mätt. Så i slutändan blir det väldigt lite kalorier. Dessutom innehåller potatis mycket mineraler och vitaminer som är bra för din kropp.

2. Pasta

Även pasta anses som ”onyttigt” på grund av lågkolhydratsdieterna. Och ja, pasta innehåller mycket kolhydrater. MEN de kolhydrater som pasta innehåller är ”långsamma” vilket mättar bra och håller ditt blodsocker stabilt.

Tänk dock på att inte äta för mycket pasta (vilket ofta är lätt hänt!). Lagom är alltid bäst – vilket i detta fall är cirka 70 gram pasta i okokt form för en portion.

LÄS OCKSÅ: Sorry, du har ätit ”nyttig” pasta i onödan (vanlig pasta är minst lika bra!)

3. Popcorn (egenpoppade)

Popcorn innehåller 100 procent fullkorn (som är så gott som obearbetat) och massor av antioxidanter. Detta gör inte bara popcorn till ett hälsosammare alternativ än chips och godis, en näve popcorn kan dessutom ge lika mycket nyttigheter som frukt!

Men det är viktigt att poppa popcornen själv – och då vara försiktig med salt och fett (använd rapsolja). För färdigpoppade popcorn och popcorn i mikro är inte alls särskilt nyttigt tyvärr.

THTranamedbalk2

4. Nötter

Nötter innehåller mycket fett – men det är den bra sorten (enkelomättat fett). Dessutom innehåller nötter protein, mineraler och antioxidanter som kalcium, selen och zink. Samt växtsteroler, som är ett ämne som sänker kolesterolvärdena i kroppen.

Cashewnötter är de nötter som innehåller minst fett. Jordnötter är de nötter som innehåller mest protein.

TEST: Vilken nötpåse är egentligen nyttigast?

5. Frysta bär och frysta grönsaker

Det är bättre med färska grönsaker och bär än frysta? Nej, inte riktigt. Det är nämligen en myt att nedfrysning skulle ta bort näringsämnen!

Istället kan frysta bär och grönsaker till och med innehålla fler näringsämnen än färska grönsaker då nedfrysningen ofta sker direkt – medan färska grönsaker ofta får vänta i flera veckor på att ätas.

Enligt Viktväktarna har det visat sig att bland annat hallon, blåbär, ärtor, morötter och gröna bönor har betydligt högre näringsvärde i fryst form.

6. Jordnötssmör

Ja, jordnötssmör är bra för dig. Ofta förväxlar vi ”nyttigt” med kalorisnålt, men nyttigt handlar om hur ett livsmedel eller en råvara innehåller saker som är bra för kroppen och inte en massa dåliga saker.

Ett bra jordnötssmör har en bra fettsammansättning, mycket protein, vitaminer, mineraler och fiber. Jordnötter höjer dessutom nivåerna av ett hormon som hämmar aptiten.

Men det är viktigt att veta att det är skillnad på jordnötssmör och jordnötssmör (där många varianter innehåller tillsatt socker och härdat vegetabiliskt fett).

TEST: Vilket jordnötssmör är nyttigast? Vår dietist ger svar!

7. Kaffe

Många vill sluta med kaffe då de känner att de inte vill vara beroende av koffein. Men denna ”drog” är egentligen väldigt harmlös.

Däremot visar flera stora studier visar att kaffe minskar risken för Parkinsons sjukdom, alzheimer, typ 2 diabetes samt hjärt- och kärlsjukdom. Dessutom innehåller kaffe antioxidanter och ökar nivåerna av dopamin vilket gör att vi känner oss mer nöjda med tillvaron.

Kaffe kan dock skapa sömnproblem och magproblem hos vissa människor, så har du problem med sömnen eller magen bör du tänka på när du dricker kaffe, om du vill dricka kaffe. Dessutom kan kaffe förvärra ångest hos vissa personer som lider av ångest. Men för de flesta individer är hälsofördelarna mycket större än riskerna.

LÄS OCKSÅ: En shot av ingefära – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist svarar!

 

Vill du se mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook så missar du inget!

linda nestor

NUVARANDE 7 livsmedel med oförtjänt dåligt rykte (det är MYCKET nyttigare än du tror!)
NÄSTA Erika utbildade sig till yogainstruktör på Bali – ”Förändrade mitt liv”