7 saker som gör att löprundan blir av (och känns lite lättare!)

Oavsett om du är en erfaren löpare, nyfrälst joggare eller brukar tvinga dig ut på en runda kan de här 7 tipsen underlätta.

1. Ta reda på när det passar dig att springa

Vissa är morgonpigga och tycker om att springa innan frukost medan andra föredrar en kvällsrunda. Försök att hitta vad som är lättast för dig i stället för att alltid behöva tvinga dig ut i spåret. Kanske kan du springa på lunchen eller från jobbet? Testa lite olika varianter och känn efter!

2. Vänta minst en timme efter maten innan du springer

Ta reda på hur just du och din mage fungerar. Kanske känns det bra att springa 3 timmar efter du har ätit men väldigt tungt om du ger dig ut en timme efter maten. Om du inte hinner smälta maten kommer inte energin fram till musklerna i tid. Testa att äta något litet 15-20 minuter innan löpningen, till exempel en banan.

jogga

3. Sätt upp ett mål inför varje löprunda

Välj ett mål som känns rimligt just i dag. Som att springa utan att stanna i 20 minuter, klara en mil eller köra 10 snabba intervaller. Att uppnå ett mål är en tillfredställande känsla och du blir peppad att fullfölja träningspasset.

4. Tänk ut innan hur du ska springa

Att ha klart för dig innan vad uppgiften är fungerar lika bra som ett mål. Dessutom är det både mindre risk för att du springer fel och för att du kortar av rundan.

5. Välj rätt skor

Oftast är det inte alltid de allra snyggaste skorna som är bäst, tyvärr. Prova ut ett par riktigt bra skor och se till så att det finns lite extra utrymme framme vid tårna. Om du har flera löprundor på olika underlag eller springer både på löpband och utomhus kan det vara värt att investera i flera par skor som är anpassade för olika underlag.

runners

6. Skaffa en träningskompis

Att hitta någon att springa med är toppen! Ni kan prata samtidigt som ni tränar och motivera varandra att komma ut i spåret trots regn och mörker.

7. Ha rätt kläder

Att det känns kallt ute när du sticker ut handen genom fönstret behöver inte betyda att du är kall efter några kilometers jogg. En tumregel är att klä sig som om det var 10 grader varmare än det egentligen är, och få en kylig start på passet. Vantar och mössa är bra att ha i början och är sedan lätta att ta av efter ett tag.

Listan är inspirerad av Joggingskolan på Marathon.se.

Missa inte ToppHälsas löparskola! Bli din egen löpcoach med hjälp av Lisa Beskow. Klicka på bilden för att läsa mer:

Skärmavbild 2017-08-15 kl. 10.38.49

Kommentera

Läs mer om våra regler