7 svenska superfoods att byta ut de utländska mot

Måste superfoods komma från andra sidan jorden och kosta skjortan? Nej! Här är sju svenska hälsoboostare som du kan byta till – som är smarta val för både plånbok och miljö.

Brukar du hälsoladda med dyra superfoods som fraktats halva jorden runt? Goda nyheter – det finns svenska alternativ som är minst lika nyttiga och goda. Här är 7–  superfoods som du enkelt byter ut mot lika bra, svenska varianter.

svenska superfoods

Super(food)tips 1: Välj havregryn istället för chiafrön

Chiafröet och framför allt chiapuddingen är en stor trend inom kostvärlden. Fröet som kommer från Central- och Sydamerika är rikt på omega 3, protein, lösliga fiber och mineraler och sägs vara en av anledningarna till att Tarahumara-folket är extremt bra långdistanslöpare. Chiafrön är näringsrika per 100 g men vi använder i regel bara några få gram per gång, inte minst på grund av priset (200–300 kr/kg). Dessutom är det frågan om vi verkligen kan bryta ner fröet och tillgodogöra oss all den näring de innehåller. Sist men inte minst är omega 3 från vegetabiliska källor inte riktigt så effektiv som från animalier. Med det i åtanke finns det många källor som är betydligt billigare och smartare.

Gör vanlig havregrynsgröt istället för chiapuddingen, den innehåller också lösliga fiber, protein och mineraler. Boostar du gröten med lite linfrön får du ännu mer lösliga fiber och samma typ av omega 3 som finns i chiafrön. Tänk på att linfrön innehåller ämnen som kan bilda vätecyanid. En till två matskedar hela linfrön per dag är okej men ät inte krossade linfrön. (Enligt livsmedelsverket.)

Supertips 2: Välj lingon istället för acaibär

Acaibäret från Amazonas regnskog är det kanske mest hypade just nu, proppfullt med vitaminer, mineraler och antioxidanter som ska förbättra hälsan på alla möjliga områden. Och visst är de rika på näring, men pulvret har ett kilopris på över 2 500 kr!

Lingon är ett smått bortglömt bär som förtjänar mer uppmärksamhet. Liksom acai är det proppfullt med antioxidanter som har positiv effekt på hjärt-kärlsjukdom och vissa cancerformer. Inte nog med att vi ju faktiskt har lingon i våra svenska skogar har svensk forskning även visat att lingon slår acai inom inom vissa områden. Till exempel gav lingon bättre värden på blodsocker, insulin, blodfetter samt gav mindre viktuppgång, medan acai gav viktuppgång och fett i levern.

Supertips 3: Välj honung istället för agavesirap

Agavesirap från Mexiko dök för några år sedan upp som en räddning i en sockerfri hälsovärld och används flitigt i bars och raw food. Men dessvärre är det till stor del en tankevurpa som ligger bakom succén. Agavesirap påverkar mycket riktigt inte blodsockret i någon större utsträckning eftersom det till största del består av fruktos/fruktsocker. Men fruktos är inte någon hälsobringare utan förknippas istället med inlagring av fett i levern, höga blodfetter samt minskad insulinkänslighet.

Vanlig honung innehåller en lägre halt av fruktos. Honung höjer visserligen blodsockret, men i måttliga mängder är det ett bättre alternativ. Dessutom har honung en antiinflammatorisk och bakteriedödande effekt. Honung finns ofta svenskodlad, och ofta framgår det av burken vem odlaren är. Rå honung är bästa valet.

honung - nyttigt eller onyttigt? Vi ger svar!

Supertips 4: Välj vanlig potatis framför sötpotatis

Sötpotatis kommer från USA och Asien, och har blivit populärt i takt med att vår vanliga potatis fått dåligt rykte. I paleo-kretsar har denna rot, som egentligen är en ört, slagit igenom stort och används till allt från pommes till kakbak. Det lite komiska är att vår vanliga potatis ofta ratas på grund av kolhydraterna och stärkelsen i den medan sötpotatis i själva verket innehåller 50 procent mer kolhydrater än vad vanlig potatis gör!

Vanlig potatis, eller våra andra rotfrukter så som morot, palsternacka eller rödbeta, innehåller inte bara mindre kolhydrater och kalorier, utan är även rika på vitaminer och mineraler.

Supertips 5: Välj svenska blåbär framför amerikanska

De stora blåbären vi hittar färska i matvarubutikerna och som syns i vart och vartannat hälsoreportage kanske ser mer aptitliga och inbjudande ut. Men i själva verket är de inte alls lika bra som de vanliga blåbär vi hittar i våra skogar. Mosar du ett amerikanskt blåbär är det vitt inuti, vilket vittnar om att det inte innehåller lika mycket färgrika antioxidanter.

Små svenska blåbär innehåller inte bara mer antioxidanter, utan mer av så gott som alla vitaminer och mineraler. De kan vara svåra att hitta färska förutom egenplockade i skogen, välj då frysta. Frysningsprocessen är skonsam mot näringen i bären, och du får i dig betydligt mer nyttigheter av frysta små bär än färska stora amerikanska.

Supertips 6: Välj zucchinipasta framför nudlar

Nudlar, ”pasta” och ”ris” utan kolhydrater och kalorier? Japp, i kolhydratskräckens kölvatten har de asiatiska nudlarna gjorda på konjaksrot dykt upp såväl på hälsokosten som på Ica. Vad innehåller de då? Ja, så gott som inget. Inga kolhydrater, inget protein, inget fett – men lite fiber. That´s it. Och det betalar man cirka 120 kr kilot för (i färdigkokt form).

Välj istället en annan hälsotrend; zucchinipasta. Zucchini kan man faktiskt odla själv eller köpa för en tredjedel av priset. Visst, det blir lite mer kalorier (15 istället för 5 per 100 g), men å andra sidan får du i dig vitaminer, mineraler och lite protein på köpet.

Zucchini

Supertips 7: Välj havtorn istället för gojibär

Gojibär har funnits ganska länge som hälsobär. Dessa små röda, oftast torkade bär härstammar från Kina och dyker upp i allt från musli till juicer. I reklamen hyllas de inte bara för sitt stora innehåll av antioxidanter och vitaminer, utan även för att de innehåller viktiga aminosyror. Aminosyror är byggstenarna i protein. Gojibär innehåller cirka 11 g protein per 100 g, vilket innebär att man får äta ganska mycket för att se det som en stor proteinkälla. 

Havtorn är precis som gojibär rika på antioxidanter och vitaminer, framför allt C-vitamin, men växer till skillnad från gojibär i många trädgårdar framför allt utmed Sveriges kuster. De är syrliga i smaken och används oftast i söta sammanhang som juicer eller glass men går ypperligt att precis som gojibär toppa yoghurten eller smoothien med. 

Text Kristina Andersson

Psst.. Du har väl inte missat ToppHälsas viktkurs?

Tappa 3–4 kilon med vår onlinekurs!

topphälsas viktkurs

Kickstarta ditt viktras med ToppHälsa! I vår kurs på nätet får du:

      • En kalorisnål och god meny dag för dag i två veckor.
      • Åtta filmer som guidar dig.
      • Personlig pepp från chefredaktör Pamela Andersson.
      • Lära dig allt om fettförbränning.
      • Tänka igenom hur du ser på dig själv och din vikt.
      • Pamelas eget träningsprogram för att bli stark och orka mer!

Ibland behövs kickstart för att komma igång

– Välkommen till vår onlinekurs – klicka här eller på bilden ovan!

Kommentera

Läs mer om våra regler