7 symtom som visar att du drabbats av värmeslag (och så får du behandling)

Sommaren är här och med den kommer värmen. Underbart, tycker de flesta – men hettan kan också leda till värmeslag. Här är symtom på att du drabbats, och tips på hur du behandlar värmeslag om du blivit dålig.

Kroppen mår som bäst när den ligger runt 37 grader (detta varierar förstås från person till person) och brukar vara duktig på att reglera sin egen temperatur. Men under riktigt varma dagar blir det en större utmaning för den att hålla sig sval. När kroppen inte klarar av att anpassa sig efter temperaturen riskerar du att drabbas av värmeslag.

Foto: iStock

Foto: iStock

Värmeslag drabbar framför allt de som tränar hårt utomhus under en längre stund, men även de som utför kroppsarbete såsom att renovera ett tak, måla ett hus eller klippa gräsmattan i flera timmar.

Träningsprofilen Malin Nylén har själv drabbats: ”Man kan verkligen bli oerhört dålig av värmeslag – bli yr och till och med svimma, kräkas och få kallsvettningar. Gjort mig skyldig till en och annan lättklädd idiottripp, utan varken solhatt, solskyddsfaktor eller tillräckligt med vatten. Kommer ihåg en gång i Grekland när jag blev jättesjuk av värmeslag. Det var inte alls kul. Tur att man blir smartare med åren”, säger hon.

Värmeslag kan till och med vara livshotande, särskilt för små barn och äldre människor, så det är viktigt att vara uppmärksam på symtomen.

7 symtom som tyder att du har drabbats av värmeslag:

1. Du kissar sällan

2. Du har en kroppstemperatur på över 40 grader

3. Du får huvudvärk

4. Du mår illa och kräks

5. Du känner dig yr, förvirrad eller irriterad

6. Du har ökad puls

7. Din hud är rödflammig och torr

(Källa: 1177.se)

Värmeslag drabbar de som tränar hårt i värmen och symtomen är bland annat yrsel men det går att behandla

Foto: iStock

4 sätt att undvika värmeslag:

1. Fyll på med vätska

När det är riktigt varmt är det viktigt att dricka mer än vanligt för att undvika värmeslag. Om du märker att du inte kissar lika ofta som vanligt har du inte druckit tillräckligt och riskerar att få värmeslag. Se till att fylla på med vatten för att slippa drabbas.

2. Undvik värmen

Känns självklart, men ibland är det svårt att skippa solen och värmen när man bara får uppleva ett fåtal soltimmar per år.

3. Lägg benen högt

Om du känner dig yr och misstänker att du är på väg att drabbas ska du lägga dig ned med benen högt.

4. Ta ett kallt bad

Här är ett badkar att föredra, eftersom det ofta är soligt eller varmt vid sjöar och hav.

Så behandlar du värmeslag

Om du ändå har drabbats är det viktigt att du får vård direkt. Ta dig till en sval plats och kyl ned kroppen med exempelvis en blöt handduk. Om du är riktigt illa däran kan du behöva uppsöka sjukhus för att få näring och salter via dropp.

Efter att ha drabbats av värmeslag ska du låta kroppen vila från värme och träning ett dygn. Har du en gång drabbats är det lättare att göra det igen.

Boka in en härlig träningshelg inomhus istället – häng med ToppHälsa till Loka brunn! Klicka på bilden för att läsa mer:

Skärmavbild 2017-07-12 kl. 14.15.50

 

Lisa_Nylenbyline

Mest läst just nu:

Nya nyttiga frukosttrenden – gröt på zucchini (ja, det är gott!)

Kommentera

Läs mer om våra regler