7 tankar som gör det enkelt att stå emot sötsuget

Sötsug kan vara otroligt svårt att stå emot. Plötsligt har vi massor av ursäkter till varför vi borde ta en bit – trots att vi har sagt att vi inte ska. Därför har vi med inspiration från fitnessmagazine.com listat sju tankar som ökar motivationen och botar sötsuget i svåra situationer.

bota sötsuget – så står du emot

Sötsug beror på flera faktorer. Och för att verkligen lyckas stå emot frestelser är det först och främst viktigt att du skapar rätt förutsättningar för detta. Var inte hungrig, ät näringsrik mat, sov, träna och undvik stress.  I vår artikel ”Så stoppar du sötsuget med dessa 9 knep” får du hjälp med alla dessa grundläggande knep.

Men även om du gör allting rätt kan sötsuget ändå komma smygande. Då är det viktigt att jobba med dina tankar när dina gamla ursäkter börjar hagla. Skriv gärna ner dessa tankar eller spara artikeln för att lätt kunna ta fram när suget knackar på dörren.

(OBS! Kom ihåg att det inte är något fel att äta en glass eller en bulle 1-2 gånger i veckan, och det kommer inte heller att påverka din vikt. Men för dig som inte kan hålla dig till det, utan som äter glass, chips eller godis oftare än så kan denna artikel vara till hjälp för ett mer hälsosamt ätande.)

Här är 7 tankar som hjälper dig att stå emot sötsug i olika situationer:

1. Sötsug när det bjuds på ”något gott” i din närhet

Gammal ursäkt: Om jag inte tar en bit nu så kommer jag bara att äta mer senare.

Ny tanke: Jag gör ett val, inte en uppoffring.

Att välja bort någonting kan ibland vara en kamp. Men om du istället blir medveten om att det är DU som väljer detta, och att det inte är någon uppoffring blir valet mycket enklare.

2. Sötsug när du ”förtjänar” något efter jobbig dag

Gammal ursäkt: Jag förtjänar ”något gott” nu efter den här dagen som jag har haft.

Ny tanke: Jag förtjänar omtanke, inte kalorier.

Många använder idag mat för att trösta sig när de känner sig sjuka, nedstämda eller stressade. För ja, det fungerar (tyvärr). Mat ökar tillfälligt dopaminet i kroppen vilket gör att vi för stunden känner välbehag. Men är det mat du egentligen behöver?

Välbehaget kommer snabbt att försvinna och egentligen var det ju inte kalorier du behövde. Kanske behövde du sova, vila, meditera, bli sams, läsa en bok, yoga, kramas, prata med en vän/partner eller träna för att få upp lyckohormonerna. Så nästa gång du ”förtjänar” något – tänk då efter vad det egentligen är som du behöver för att må bra.

LÄS OCKSÅ: ”Dietisten: Är du en tröttätare?

3. Sötsug vid kalas, högtider och andra speciella tillfällen

Gammal ursäkt: Det är ett speciellt tillfälle.
Ny tanke: Speciellt tillfälle betyder inte att man ska äta i mängder.

Fyller du år, ja, då kanske du äter en bit tårta. Men det betyder inte att det du ska äta flera bitar tårta eller massor av bullar och kakor till det. Oftast försvinner också tillfredsställelsen med varje ny kaka eller bit du tar.

Så istället för att äta i mängder försök att lära dig en teknik för att njuta till fullo av den lilla bit du faktiskt tar. Detta med hjälp av ”mindfulness-eating”. Då får du största möjliga njutning, utan överdrivet många kalorier och matkoma.

4. Sötsug som plötsligt bara kommer

Gammal ursäkt: Jag måste lyssna på min kropp, och nu vill den ha glass.
Ny tanke: Vad min kropp säger att den vill ha behöver inte vara vad den egentligen behöver.

Försök att se det som att hunger är kroppen sätt att tala om för din hjärna att du behöver mat, men cravings efter något speciellt är bara förslag på vad du ska äta. Så nästa gång din kropp ”säger åt dig” att äta något – försök att ta reda på om du egentligen är hungrig – och isåfall ge kroppen riktig mat.

5. Sötsug när du ser någon annan äta ”något gott”

Gammal ursäkt: Om hon som är smal kan äta en brownie så kan jag också få göra det.
Ny tanke: Jag behöver äta det som är rätt för just mig.

Vi har en förmåga att vilja äta det som andra äter. Men du vet inte om detta var den enda brownien hen har ätit denna vecka, eller om hen är på gymmet varje dag, eller om hen har en väldigt hög ämnesomsättning. Och detta spelar ingen roll, för du behöver äta vad som är bra för just dig.

Försök att istället hitta en hälsosam förebild som du kan följa. En person som sporrar dig till att göra hälsosamma val.

6. När du äter massor av sötsaker med känslan av att du inte kan sluta

Gammal ursäkt: Det är ändå förstört nu.

Ny tanke: Ingenting är förstört. Och ingenting är svart eller vitt. Istället vill jag nu träna på att njuta av en bulle utan att behöva ta en till.

För nej, ingenting blir förstört, livet är en gråskala och inte svart eller vitt. Det är helt okej att äta allt (bara inte inför stora mängder eller för ofta).

Om du känner att du tappar kontrollen när du äter så kan du lida av en hetsätningsproblematik. Något som är mycket vanligt idag med skeva skönhetsideal, strikta dieter och ”förbjuden mat”. Hetsätning kan också bero på att du inte äter tillräckligt under dagen. Den bästa behandlingen mot hetsätningsproblematik är att sluta banta och kognitiv beteendeterapi. Gå till din vårdcentral och be om en remiss.

LÄS OCKSÅ: Sluta banta – och gå ner i vikt med dessa SUNDA vanor

7. När du lyssnar på sötsuget nu – eftersom du ändå ska nystarta på måndag

Gammal ursäkt: Jag börjar om på måndag istället
Ny tanke: Jag tar hand om mig själv nu – och unnar mig själv senare

Vi är verkligen optimister när det handlar om vårt framtida ”jag”. Och vi lägger också väldigt mycket måsten på denna person. Men det vi glömmer bort är att det är endast dina val i ”nuet” som spelar någon roll. Så istället för att skjuta på saker som du vill förändra – välj alltid att göra dessa saker nu, och nu, och nu.

 

Ps. Artikeln ovan kan hjälpa dig som äter sötsaker varje dag och som vill påbörja ett mer hälsosamt ätande. Men äter du bara godis eller glass 1-2 gånger i veckan så är det helt okej, både ur hälsosynpunkt och viktmässigt. Var inte för hård mot dig själv. ❤️

LÄS OCKSÅ: ”Sockerdetox – så blir du fri från sockersuget på 3 veckor

Psst… Missa inte ToppHälsas kurs! Klicka på bilden nedan:

Skärmavbild 2017-06-26 kl. 10.58.21

linda nestor

Kommentera

Läs mer om våra regler