Kan du inte gå ner i vikt? Här är 7 vanliga misstag

Det finns flera sätt att gå ner i vikt på. Äta nyttigt, träna regelbundet och hitta andra alternativ till goda sötsaker. Men även om du gör allt detta så finns det många vanliga misstag som kan hindra dig från att gå ner i vikt och nå ditt mål. Här är 7 av dem:

1. Äta nyttigt i veckorna men slarva på helgerna

kan inte gå ner i vikt?

På helgerna finns den en tendens att vi ruckar på våra scheman och att vi både sover längre och går och lägger oss senare än vi gör på veckodagarna. Vi kanske dricker mer alkohol, äter annorlunda men även hoppar det där inplanerade träningspasset vi hade tänkt genomföra. Så om du kanske lyckats gå ner lite på vardagarna så är det lätt att snabbt gå upp det igen under helgen.

2. ”Allt eller inget”-tänket

Vi tenderar att köra ”allt eller inget” när det kommer till att gå ner i vikt och då lyckas vi inte heller hitta en bra balans. Äter du något som du inte planerar att äta är det vanligt att man tänker att ”nu är ändå allt förstört” och fortsätter frossandet. Men ”allt” är inte förstört av att gå utanför ramen då och då. Fortsätter du frossandet kan det däremot vara dåligt ur en viktsynpunkt.

3. Dricka frukt och grönsaker

kan inte gå ner i vikt?

Istället för att äta frukt och grönt som de är, så är det många som numera använder sig av en juicer för att pressa ner sina favoriter och därefter dricka den färskpressade juicen.

Även om det är både tidseffektivt och gott så försvinner faktiskt fibrerna i samband med detta, något som är viktigt att ha då fibrerna gör att du håller dig mätt längre och dessutom håller din blodsockernivå på bra nivåer.

4. Äta så lite kalorier som möjligt

När du drar ner på kalorierna så ställer du också in kroppen på svält och sänker både ämnesomsättningen och förbränningen.

Vill man gå ner i vikt genom att äta färre kalorier så bör man följa en kostplan under en mer begränsad period. Äter du väldigt lite dagligen under en lång tid kommer det bara sluta med att du blir allt mer hungrig och att du istället för att sköta kosten, slänger i dig mat tillslut.

5. Schemalägga regelbunden detox 

Ditt matsmältningssystem, njurar och din lever klarar faktiskt av att ”detoxa” dina kropp mer än du tror, Du behöver alltså inte själv göra en detox.

Dricker du mycket alkohol kan det däremot vara en fördel med en ”avgiftning”, men ur viktsynpunkt ger det ingen vinning.

LÄS OCKSÅ: Funderar du på att göra en detoxkur? Läs det här först!

6. Strunta i frukosten för att spara kalorier till andra måltider 

kan inte gå ner i vikt?

Väljer du den här metoden så är risken stor att du överäter senare under dagen. Det är bättre att äta en stadig frukost då den kickar igång din ämnesomsättning när du har sovit – och gör att du bränner mer kalorier under dagen. Fokusera på att få i dig protein, exempelvis ägg som håller dig mätt länge.

7. Äta samma mål – varje dag

Att äta exakt samma typ av livsmedel varje dag kommer sluta med att du trycker i dig en påse lösgodis eller en chokladkaka tillslut. Dessutom kommer du gå miste om viktiga näringsämnen om du bara äter måltider med samma innehåll – dag ut och dag in. En varierande kost är den absolut bästa. Då hinner du inte tröttna på det du stoppar i dig.

LÄS OCKSÅ: Sluta banta – och gå ner i vikt (med dessa smarta vanor!)

Kommentera

Läs mer om våra regler