Det finns flera sätt att gå ner i vikt på. Äta nyttigt, träna regelbundet och hitta andra alternativ till goda sötsaker. Men även om du gör allt detta så finns det många vanliga misstag som kan hindra dig från att nå ditt mål. Här är 7 av dem:

1. Äta nyttigt i veckorna men slarva på helgerna

vik-dålig-pizza

På helgerna finns den en tendens att vi ruckar på våra scheman och att vi både sover längre och går och lägger oss senare än vi gör på veckodagarna. Vi kanske dricker mer alkohol, äter annorlunda men även hoppar det där inplanerade träningspasset vi hade tänkt genomföra. Så om du kanske lyckats gå ner ett kilo mellan måndag och fredag så är det lätt att snabbt gå upp det igen under helgen.

Vilket innebär, om du försöker gå ner i vikt så är inte det bästa du kan göra att frossa i mängder.

2. Lova heligt och dyrt att inte äta snabbmat

Vi tenderar att köra ”allt eller inget” när det kommer till att gå ner i vikt och vi lyckas aldrig riktigt hitta en bra balans. Visst, du bör inte stoppa i dig hamburgare, pizza, pommes frites, glass och kebab under samma dag – varje dag. Men med noga planering så kan du faktiskt njuta av en god hamburgare, och istället för pommes frites så kan du välja nyttiga och goda rotfruktschips.

3. Dricka frukt och grönsaker

vikt-dåliga-tips-dricka-juice

Istället för att äta frukt och grönt som de är, så är det många som numera använder sig av en juicer för att pressa ner sina favoriter och därefter dricka den färskpressade juicen. Även om det är både tidseffektivt och gott så försvinner faktiskt fibrerna i samband med detta, något som är viktigt att ha då fibrerna gör att du håller dig mätt längre och dessutom håller din blodsockernivå på bra nivåer.

4. Äta så lite kalorier som möjligt

När du drar ner på kalorierna så ställer du också in kroppen på svält och sänker både ämnesomsättningen och förbränningen. Vill man gå ner i vikt genom att äta färre kalorier så bör man följa en kostplan under en mer begränsad period. Äter du väldigt lite dagligen under en lång tid kommer det bara sluta med att du blir allt mer hungrig och att du istället för att sköta kosten, slänger i dig mat tillslut.

5. Schemalägga regelbunden detox 

Ditt matsmältningssystem, njurar och din lever klarar faktiskt av att ”detoxa” dina kropp mer än du tror, så det är inget måste att detoxa på egen hand. För de som dricker en del alkohol kan dock en ”avgiftning” vara bra. Det finns goda drycker utan alkohol i.

Läs mer: Funderar du på att göra en detoxkur? Läs det här först!

6. Strunta i frukosten för att spara kalorier till andra måltider 

ät-frukost-viktnedgång

Väljer du den här metoden så är risken stor att du överäter senare under dagen. Det är bättre att äta en stadig frukost då den kickar igång din ämnesomsättning när du har sovit – och gör att du bränner mer kalorier under dagen. Fokusera på att få i dig protein, exempelvis ägg som håller dig mätt länge.

7. Äta samma mål – varje dag

Att äta exakt samma typ av livsmedel varje dag kommer sluta med att du trycker i dig en påse lösgodis eller en chokladkaka tillslut. Dessutom kommer du gå miste om viktiga näringsämnen om du bara äter måltider med samma innehåll – dag ut och dag in. En varierande kost är den absolut bästa. Då hinner du inte tröttna på det du stoppar i dig.

Bilder: iStock

LÄS OCKSÅ: Sluta banta – och gå ner i vikt (med dessa smarta vanor!)

 

PearlBylineNY

NUVARANDE 7 vanliga misstag som gör att du inte gå ner i vikt
NÄSTA Bästa kvällssnackset just nu: Brysselkålschips i ugn (blir SÅ gott!)