Brukar du gå på yoga men upplever att du inte helt lyckas slappna av i slutet av passet? Den amerikanska yogainstruktören Chelsea Jackson Roberts ger sina bästa knep för att bli helt avkopplad under Savasana.

I slutet av ett yogapass avslutar man i princip alltid med Savasana, den ställning då man ligger ned på rygg med handflatorna vända upp mot taket.

Foto: iStock

Foto: iStock

Yogalärarna är ofta noga med att instruera att man ska slappna av och koppla bort alla tankar på middagsplanering, jobbmejl och konflikter, men det är inte helt lätt att på kommando tänka bort allt som snurrar i huvudet.

Health.com har pratat med den amerikanska yogainstruktören Chelsea Jackson Roberts, som ger sina bästa knep för att slappna av helt under Savasana.

Så kopplar du av under Savasana

1. Håll dig varm

– Vår kroppstemperatur har en tendens att sjunka lite under Savasana, så det är bra att ha en filt eller långärmad tröja i närheten när det är dags att lägga sig ned, säger Chelsea Jackson Roberts.

2. Släpp ut håret

Om du brukar ha håret uppsatt under passet uppmanar Chelsea Jackson Roberts att du släpper ut det innan du lägger dig ned.

3. Håll ögonen öppna

Många väljer att blunda under Savasana, men det är inte alla som känner sig trygga med det.

– Ibland kan det kännas lite obekvämt att blunda i en främmande lokal, säger Roberts och rekommenderar att de som känner så endast sluter ögonen till tre fjärdedelar.

4. Använd en ögonkudde

Så kallade ögonkuddar finns inte att tillgå på på alla yogaställen, så det kan vara en idé att införskaffa en själv. Ögonkudden hjälper dig att slappna av i ögonen och hjärnan under vilan.

– Jag är besatt av det mjuka tyget och den lugnande doften, säger Chelsea.

Foto: iStock

Foto: iStock

5. Visualisera något som lugnar dig

– Jag älskar att visualisera att min favoritfärg fyller min kropp, som en termometer som stiger och sjunker. Det gör mig djupt avslappnad, säger Chelsea Jackson Roberts.

6. Ändra ställning

Att ligga rakt på rygg som under en traditionell Savasana passar inte alla, och det är helt okej.

– Om du vet med dig att du lätt får ont i ländryggen kan du placera en rullad handduk under knäna, rekommenderar Chelsea.

7. Köp en olja

En del yogainstruktörer går runt under Savasana med en flaska med lugnande olja, med doft av exempelvis lavendel. Detta lugnar deltagarna på passet lite extra. Om din yogalärare inte brukar göra detta kan du själv ta med dig en bomullstuss som du hällt några droppar av din favoritolja på. Lägg den bredvid dig under Savasana och andas in doften så hjälper den din kropp att ytterligare varva ned.

8. Var i nuet

– Alldeles för ofta när kroppen ligger stilla vill hjärnan kompensera för det genom att gå på högvarv. Om detta händer under Savasana kan du, istället för att fokusera på att du inte kan kan slappna av, tänka orden ”inte nu” medan du andas ut, och sedan återgå till din lugna andning, föreslår Chelsea Jackson Roberts.

Nästa gång har du nog större chans att lämna yogaklassen helt avkopplad och euforisk. Lycka till!

Missa inte ToppHälsas kurs: Yoga och Wellness som livsstil. Klicka HÄR eller på bilden nedan. 🙏

yoga wellness

Lisa_Nylenbyline

Mest läst just nu:

Så hjälper Pokémon Go dig att bli mer hälsosam – och få en tränad kropp

NUVARANDE 8 knep för att lämna yogaklassen sådär avslappnad som man vill vara
NÄSTA 11 dolda sockerfällor i helt vanlig mat (nyponsoppa innehåller mer socker än Nutella!)