Du vet den där känslan… efter att du har tagit en, så måste du bara ta en till? Ja, det finns faktiskt vissa matfällor som stimulerar din aptit. Här listar Topphälsa, med inspiration från Time.com, åtta livsmedel som gör att du gärna äter lite mer.

1. Hälsojuice

Att dricka olika typer av juicer är ju väldigt hajpat just nu. Och innehåller såklart massor av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Men det som händer när man pressar frukten eller gör juice av grönsaker är att mycket av fibrerna försvinner. Något som gör dig mätt.

Istället kommer nu juicen att få ditt blodsocker att pika, för att sedan snabbt falla – och ge dig ett sug efter någonting mer!

Så här tycker Topphälsas dietist Karin Magnusson:

– Det är alltid mycket bättre att äta än att dricka frukten eller grönsaken. Men har man ett högt energibehov så kan det ju faktiskt vara så att man behöver mer kalorier. Och då kan ju juice vara ett bra alternativ.

 

2. Vissa typer av yoghurt

Det gäller att vara vaksam när man väljer sin yoghurt. Fruktyoghurt, även den med låg fetthalt (!), kan nämligen innehålla massor av socker. Vilket får blodsockret att börja åka berg- och dalbana och öka suget.

Naturell yoghurt däremot är ju ett bra livsmedel till frukost. Men många upplever att man inte blir lika mätt av den naturella yoghurten med låg fetthalt. Detta beror till stor del på att lightvarianten innehåller mer vatten och kan därmed göra att du inte känner sig lika mätt.

Så här tycker Topphälsas dietist Karin Magnusson:

– Fruktyoghurt, oavsett fetthalt, innehåller mycket socker och kan göra att man blir hungrig fortare. Naturell yoghurt är alltid ett bättre alternativ, säger Karin Magnusson.

LÄS OCKSÅ: 15 råvaror som håller dig mätt längre! 

 

 

3. Salta snacks

Alla salta snacks är inte dåliga. Men enligt Time.com så innehåller salta snacks stora mängder natrium, vilket utlöser dopamin och gör att vi vill ha mer!

Så här tycker Topphälsas dietist Karin Magnusson:

– Jag tycker det är skillnad på vilka salta snacks man äter. Det som stimulerar aptiten och som inte är så bra för oss är snacks i form av exempelvis chips och ostbågar. Detta eftersom det tillsammans med salt även innehåller mycket fett och snabba kolhydrater. Det är den kombinationen som gör det svårt att sluta äta, därför att det är så gott. Det är ju så all snabbmat ser ut.

– Däremot jordnötter eller casheynötter är ett bättre alternativ, säger Karin Magnusson.

 

 

4. Granola

Vi vet, det marknadsfördes som så hälsosamt… men kommer ofta bara göra oss sugna på något mer, trots massor av kalorier.

Så här tycker Topphälsas dietist Karin Magnusson:

– Granola innehåller spannmål, nötter, socker och honung. Klart att det blir en smaskig kombination av fett och snabba kolhydrater, vilket för många är svårt att sluta äta – då det är så gott.

 

 

5. Bars

Det finns massor av olika bars idag. Men oftast innehåller de dock väldigt mycket socker…

Så här tycker Topphälsas dietist Karin Magnusson:

– Det är verkligen en djungel. Vissa bars är lite bättre än en Snickers, andra lika dåliga. Rawbarer är i och för sig bara nötter och torkad frukt, men det kan ju också väldigt lätt bli för mycket kalorier för den som inte tränar så mycket.

 

 

6. Vit pasta

Fibrer mättar. Men i vit pasta så har mycket av dessa fibrer skalats bort när pastan har raffinerats. Det är därför det kan ta två sekunder att äta snabbmakaroner men däremot ge lite mer tuggmotstånd och mättnad i fullkornspastan.

Så här tycker Topphälsas dietist Karin Magnusson:

– Det finns faktiskt dubbelt så mycket fibrer i fullkornspasta än i vanlig pasta. Det är därför många känner att man inte behöver äta lika stor mängd fullkornspasta. Vilket är en fördel om man vill hålla vikten. Men har man ett högt energibehov kan det vara bra med vit pasta för att kunna äta större portioner.

– Men annars är de olika typerna av pasta väldigt lika varandra. Vit pasta har exempelvis ett lågt GI, vilket inte så många vet.

 

 

7. Sötningsmedel

Sötningsmedel i sig ger inga kalorier. Men är du känslig för smaken sött, så kan många uppleva att man blir sugen på något mer.

Så här tycker Topphälsas dietist Karin Magnusson:

– Enligt studier så triggar sötningsmedel inte din aptit. Det finns inga bevis för det. Däremot så upplever många det, eftersom det är en söt smak. Så vetenskapligt så stämmer inte detta, men erfarenhetsmässigt så bör man undvika sötningsmedel om man upplever att man triggas av smaken.

 

8. Fruktsmoothie

Fruktsmoothie innehåller massor av fruktos som kommer att få ditt blodsocker att pika, för att sedan snabbt falla.

Så här tycker Topphälsas dietist Karin Magnusson:

– Ja, frukt och grönsaker är ju väldigt nyttigt. Men man får i väldigt mycket frukt i 3 dl juice. Medan 4.5 apelsiner – det äter ju ingen. Detta kan då göra att man får i sig 250 kalorier i en smoothie medan en apelsin bara innehåller 70 kalorier. Dessutom mättar de inte så mycket och därför vill man gärna äta någonting till.

– Det är faktiskt konstigt att smoothien har fått ett så extremt bra rykte.

 

Men vad ska vi då äta, som är gott, och som håller oss mätta? Läs denna artikel om 15 råvaror som håller dig mätt längre! Flera av dessa passar också perfekt som mellanmål 😉

 

Vill du se mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook så missar du inget!

 

Linda-byline-topp

NUVARANDE 8 matfällor som gör att du äter mer (än du egentligen behöver!)
NÄSTA Träna bäckenbotten med studsmatta – Topphälsa testar Bouncing