9 enkla saker att göra – som ökar ditt välbefinnande!

De här aktiviteterna kräver varken pengar eller så stor ansträngning – men kommer alla göra skillnad för ditt välmående. Kanske kan du få in några punkter i din vardag.

Tack Mindbodygreen.com för inspirationen! ❤️

öka ditt välbefinnande

1. Ha meningsfulla konversationer

Lyssna på en annan person. På riktigt. Det spelar ingen roll om det är över en kopp kaffe på ett fik, i soffan hemma eller genom internet.

Ställ frågor om passion, perspektiv och rädslor – helt utan att döma eller jämföra. Ärliga konversationer öppnar ofta nya dörrar och motivation till positiva förändringar.

 

2. Rensa hemma – och ge bort till välgörenhet

Att rensa hemma är ett sätt att göra plats för det nya. Har du inte använt saken/klädesplagget under det senaste året kommer du förmodligen inte att använda det igen.

Ge sedan bort sakerna till välgörenhet. Det kommer inte bara bli finare hemma, att ge till andra har dessutom en bevisad effekt på vår lycka.

 

3. Meditera

Att meditera är ett enkelt verktyg för att bli mer närvarande i vardagen. Det reducerar stress och hjälper oss att få perspektiv på våra problem (som annars kan ta väldigt mycket energi).

För bäst effekt, och för att du ska märka en stor positiv förändring, rekommenderar de flesta meditationslärare att du bör meditera 25 minuter varje morgon och kväll. Men studier visar att även 10 minuters meditation om dagen gör skillnad.

LÄS OCKSÅ: 11 steg till att börja meditera (även för dig som inte kan sitta still!)

 

4. Ha sex

Ta dig tid för sex (detta gäller även onani). Orgasm stimulerar nämligen vårt välbefinnande på flera sätt då det gör oss lugna och fyllda av välbehag. Sex kan också förbättra din sömn, stärka ditt immunförsvar och minska värk.

 

5. Läs

Läs en bok, eller en novell. Läsning är inte bara avslappnande, det kommer dessutom ge dig nya tankar och hjälpa dig att se världen från andras ögon.

 

6. Drick te

Te innehåller massor av antioxidanter som är bra för oss – där olika sorters te har olika effekt. Välj det te som du behöver just nu! Örtteer kan vara lugnande och rogivande medan svart och grönt te innehåller koffein som kan ge en uppiggande effekt.

Passa även på att stanna upp en stund medan du dricker ditt te. Du kan exempelvis lyssna på musik, titta ut genom fönstret, skriva eller bara vara.

LÄS OCKSÅ: Därför är mindfulness en superkraft – klippet som enkelt förklarar

 

7. Bada badkar

Släck lampan, tänd några ljus och sjunk ner i varmt vatten. Vatten lugnar, och får oss att stanna upp i nuet.

Unna dig gärna en hårinpackning och ansiktsmask (om du har något av detta hemma). Har du inte en ansiktsmask hemma kan du göra en egen med hjälp av äggvita, honung eller mosad avokado på huden (enligt diverse husmorsknep).

 

8. Träffa djur

Har du husdjur? Passa på att mysa och leka. Har du däremot inget djur – gå förbi en 4H-gård, besök ett stall i närheten eller ta en promenad med grannens hund. Djur har nämligen en otrolig effekt på oss människor och ger oss en lugnande känsla av närvaro.

 

9. Skriv

Att skriva kan faktiskt vara en terapeutisk process. Skriv om det du vill och vad du känner för: Dagbok, att-göra-listor, mål, anteckningar, poesi, tankar, reflektioner eller varför inte en novell (eller början på en roman!).

 

Vill du se mer sånt här?

Följ ToppHälsa på Facebook så missar du inget!

LÄS OCKSÅ: 10 tecken på att du faktiskt har det bättre än du tror 

Få kostråd och träningstips direkt i mobilen – ladda ned ToppHälsas nya app i Appstore!

 

Linda-byline-topp

Kommentera

Läs mer om våra regler