9 saker du kan göra NU för en hälsosammare vecka

Vill du få en nyttigare och mer hälsosam livsstil men vet inte var du ska börja? Då har du kommit rätt! Svaret är: Börja NU! Vi ger dig 9 handfasta tips på vad du kan göra för att få ut så mycket som möjligt av din hälsosamma vecka.

hälsa

Sätt upp mål och låt dig inspireras – 3 handfasta tips

Fundera på vad du vill åstadkomma

Vill du gå upp eller ner i vikt? Behålla vikten men tona kroppen? Eller vill du stärka kroppens muskler och förbättra konditionen? Det är lätt hänt att tanken ”nu ska jag inleda en hälsosam vecka” rinner ut i sanden om du inte vet varför du vill bli hälsosam. Om du vet varför du vill bli hälsosam är det lättare att jobba mot målet och svårare att ge upp.

Skaffa dig kunskap

Prata gärna med en person som kan träning och kost, alternativt läs in dig på ämnet själv. Se till att läsa olika träningsbloggar, följ motiverande människor på sociala medier som gör samma resa som du (hitta någon som fokuserar på att gå upp i vikt om det är ditt fokus osv). Många lägger upp videor på bra styrke-och konditionsövningar som är värda att testa nästa gång du går till gymmet.

Välj det nyttigare alternativet

Hitta alternativa snacks till chips, glass, godis och choklad. Se våra recept! Många träningsprofiler lägger upp bilder med recept på sina måltider, på så sätt kan du samla inspiration och bli peppad på att prova nytt i matväg.

 

Få in träningen i vardagen – 3 handfasta tips

Hitta en träningsform du gillar

Planera din träning och hitta en träningsform som du trivs med. Mycket av den träningen du inte tycker om idag kommer du älska när du väl gett det en chans. När du förstår hur det fungerar och när du väl börjar märka resultat inser du hur roligt det är att träna. Och vill man ha synliga resultat får man bita i det sura äpplet och kämpa!

Ta hjälp av appar

Ladda ner gratisappar så som Shape up eller Lifesum där du för dagbok. I den fyller du i alla dina måltider och all träning. Appen boostar dig och ger dig beröm när du gör bra ifrån dig! I och med att man får ångest över att lägga in alla onyttigheter man äter så struntar man i de tillslut. På så sätt är apparna ett bra sätt för dig att hitta en bra balans. nyttiga-recept

Glöm inte helgerna

Slarva inte på helgerna, det gör att det bli svårare och tuffare att komma tillbaka till de hälsosamma rutinerna. Men låt aldrig bli att unna dig själv; om du är sugen på något så ät det. Om du tänker att ”det ska tränas bort igen” så hjälper det dig med att äta lite mindre av det onyttiga.

 

Så varierar du träning och kost – 3 handfasta tips

Inför tränings- och vilodagar

Inför både träningsdagar och vilodagar. En vilodag behöver inte alltid betyda soffhäng, det kan istället vara ett yogapass eller en härlig promenad. Om du väljer att köra styrketräning kan du tänka ben och mage på måndagar, rygg och biceps på onsdagar, bröst, triceps och axlar på fredagar. På så sätt vet du vad du ska göra varje gång du kommer till gymmet. Väljer du att köra pass kan du ha tre olika pass i veckan med fokus på olika muskelgrupper.

Kom ihåg de små stegen

Att gå från ohälsosam till hälsosam är tufft. Det är viktigt att komma ihåg att allt räknas, även de små stegen. I och med att det är tufft i början behöver du inte göra allt på en gång, se det som en spännande process du ska utvecklas och växa i. Lägg till en god vana samtidigt som du tar bort en dålig, till exempel – ät frukost, sluta röka. Eller ät frukost, sluta småäta. Ät gärna regelbundet, fyll halva tallriken med grönsaker, ät protein till varje måltid och ät endast lördagsgodis istället för att äta godis varje dag.

Drick mycket vatten

Drick vatten till maten. För variation kan du smaksätta vattnet med gurka, en skiva citron eller lime. Kolsyrat eller stilla vatten spelar ingen roll för vikten, men däremot för tänderna, så unna dig kolsyrat vatten då och då. Se upp för drycker som kaffe latte då de motsvarar lika mycket energi som en måltid.

 

Vill du läsa mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa det senaste inom kost, träning och hälsa!

Psst… Missa inte ToppHälsas nya kurs! Klicka på bilden för att få reda på mer.

tappa vikt

Kommentera

Läs mer om våra regler