Vill du få en nyttigare och mer hälsosam livsstil men vet inte var du ska börja? Då har du kommit rätt! Svaret är: Börja NU! Vi ger dig 9 handfasta tips på vad du kan göra för att få ut så mycket som möjligt av din hälsosamma vecka.

hälsa

Sätt upp mål och låt dig inspireras – 3 handfasta tips

Fundera på vad du vill åstadkomma

Vill du känna dig mer hälsosam? Mer bekväm i dig själv? Gå upp eller ner i vikt? Behålla vikten men tona kroppen? Eller vill du stärka kroppens muskler och förbättra konditionen? Det är lätt hänt att tanken ”nu ska leva mer hälsosamt” rinner ut i sanden om du inte har ett tydligt mål. Om du vet varför du vill bli hälsosam, och vad det innebär för just dig, så är det lättare att jobba mot målet och svårare att ge upp.

Låt dig inspireras

Prata med personer som kan träning och kost, läs träningsbloggar, följ motiverande människor på sociala medier som gör samma resa som du eller som du gillar tonen hos. (Många lägger dessutom upp bra styrke-och konditionsövningar som du kan låta dig inspireras av.) Omge dig med hälsosam inspiration så du hela tiden påminns om att du valt att fokusera på din hälsa.

Välj nyttigare alternativ

Istället för att förbjuda dig själv att äta vissa saker. Tänk att du till att börja med ska ge kroppen det som den behöver – fyll den med grönsaker, bra fetter, protein och kolhydrater. Hitta alternativa snacks till chips, glass, godis och choklad. Och när du väljer att äta något som inte är nyttigt – tänk efter en gång extra om det är värt det. Och om det är det – ta lite av det.

nyttiga-recept

Få in träningen i vardagen – 3 handfasta tips

Hitta en träningsform du gillar

Planera din träning och hitta en träningsform som du trivs med. Testa dig fram. Bestäm dig till exempel för att testa ett gyms alla olika pass på schemat. Om du ger en helt ny träningsform en chans så kanske du upptäcker att du verkligen gillar den?

Ta hjälp av appar

Ladda ner gratisappar som hjälper dig att hålla koll på hur du tränar och vad du äter. Flera av de här apparna boostar dig och ger dig beröm när du gör bra ifrån dig. Extra pepp!

Glöm inte helgerna

Om du tycker att det är svårare att vara hälsosam på helgerna så fundera på vad du kan göra för att underlätta för dig själv. Slarvar du med hälsan på helgen kan du göra det svårare och tuffare för dig själv att komma tillbaka till de hälsosamma rutinerna. Men du – självklart ska du unna dig själv också. Fundera bara på vad det är värt och gör smarta val.

Så varierar du träning och kost – 3 handfasta tips

Inför tränings- och vilodagar

Inför både träningsdagar och vilodagar. En vilodag behöver inte alltid betyda soffhäng, det kan istället vara ett yogapass eller en härlig promenad. Om du väljer att köra styrketräning kan du tänka ben och mage på måndagar, rygg och biceps på onsdagar, bröst, triceps och axlar på fredagar. På så sätt vet du vad du ska göra varje gång du kommer till gymmet. Väljer du att köra pass kan du ha tre olika pass i veckan med fokus på olika muskelgrupper.

Kom ihåg de små stegen

Att gå från ohälsosam till hälsosam är tufft. Det är viktigt att komma ihåg att allt räknas, även de små stegen. I och med att det är tufft i början behöver du inte göra allt på en gång, se det som en spännande process du ska utvecklas och växa i. Lägg till en god vana samtidigt som du kanske väljer bort en sämre. Börja äta frukost, ät ordentliga måltider istället för att små-äta… Ät regelbundet och fyll gärna halva tallriken med grönsaker.

Drick mycket vatten

Drick ordentligt med vatten varje dag. För variation kan du smaksätta vattnet med gurka, en skiva citron eller lime. När du känner dig sugen så börja med att dricka ett glas vatten och vänta en stund. Ibland är det bara vätska vi behöver men kan ha svårt att tolka kroppens signaler.

Vill du läsa mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa det senaste inom kost, träning och hälsa!

Psst… Missa inte ToppHälsas kurs!

Gå ner i vikt – och stanna där!

  • En onlinekurs som ger dig ett nytt ätbeteende under 10 veckor
  • Du får 13 filmer där dietist Karin Magnusson peppar och guidar!
  • Lustfyllt arbetsmaterial ingår (skriv ut hemma!)
  • Diskutera med både Karin och andra deltagare!

NUVARANDE 9 saker du kan göra NU för en hälsosammare vecka
NÄSTA ToppHälsa Shopping: Erbjudanden från tidning #1 (i butik nu!)