Känns dagarna lååånga och får du obligatorisk energidipp redan efter lunch? Här är 7 smarta superknep som snabbt gör dig piggare!

1. Mer energi? Satsa på bra mellanmål

Till en början kommer du kanske att sakna de energitoppar som en bulle eller en chokladbit ger.

– Men efter med en topp kommer en dal och det är då du blir sådär jättetrött, säger kostexpert Kristina Andersson och tillägger:
– Lösningen på problemet är långsamma kolhydrater och sömn. Det – plus frisk luft, träning – gör susen.

Gör så här: Satsa på smarta mellanmål som färsk frukt, nötter, ett kokt ägg, en burk med kesella och frusna bär, en grov macka med makrill, oststavar (10% fetthalt) eller keso. När har vänjt dig av med sockerkickarna och i stället satsar på långsamma kolhydrater kommer du att märka stor skillnad på din totala energinivå.

LÄS OCKSÅ: 7 enkla och goda mellanmål – kostexpertens bästa tips

2. Koffein-kicka – bli piggare efter 30-60 min

Nej, det är ingen myt att du blir pigg av kaffe. Koffein blockerar sömn genom att reagera med en receptor i nervsystemet. När du druckit en kopp absorberas koffeinet i kroppen och når sin topp efter mellan 30 och 60 minuter.

Koffeinet stannar i kroppen i cirka sex timmar. Hur länge just du håller dig pigg är dock individuellt. Vissa bryter ner koffeinet snabbt (ofta rökare) medan andra (särskilt gravida) har en långsammare nedbrytning och behöver mycket mindre mängd. Vissa gravida är så känsliga att de mår illa av kaffe.

När du druckit en kopp kaffe får du även höjda adrenalinnivåer. Blodflödet genom hjärnan ökar och luftrören vidgas. Kaffe stimulerar även matsmältningen och innehåller ämnen som har visat sig ha en skyddande effekt mot exempelvis Parkinsons sjukdom, cancer och åldersdemens.

Gör så här: Njut av en kopp (eller max fyra) java, varje dag!

3. Sätt på musik

Alla har vi den där låten vi den där låten som vi bara älskar. Som gör oss så glada. Ja, precis den!

Gör så här: Sätt på din favoritlåt på riktigt hög volym (och låt kroppen fyllas av energi).

4. Testa meditation

Meditation är en uråldring teknik som alla kan lära sig. Du glömmer bort dina problem och stressmoment för en stund – och får mer fokus, vilket gör att du inte blir lika trött.

En del lär sig tekniken snabbt. Andra behöver träna några gånger.

Gör så här: Börja meditera – så gör du steg för steg

5. Ta en kort promenad – rensa alla intryck

Läkaren Bo Dettner har hjälpt många människor som lider av trötthet och stress, och han menar att lösningen på problemet är lättare än vi tror. Vi behöver ”bara” hitta tillbaka till det sätt att leva som människokroppen är skapad för.

– Ta dig bort från tv:n och gå ut i naturen. När du är i naturen ökar alfavågorna i hjärnan, vilket gör att du coolar ner. Hjärnan mår bra och du får ny energi. Må bra-hormoner som oxytocin, endorfiner och serotonin får ny fart när hjärnan är i balans och när du rör på dig. Det bästa du kan göra är således att träna – i naturen.

Gör så här: Ta en promenad eller joggingrunda på lunchen, gärna till en park eller någon annanstans där dina sinnen får vila från ljud- och synintryck. Väl tillbaka på jobbet kommer du att vara klarare i huvudet och lugnare i sinnet.

 

6. Bit i en citron

Bit i en citron, ja, du kommer snabbt att bli pigg. Detta är kanske den mest kortsiktiga lösningen, men fortfarande en lösning som fungerar och som får dig att snabbt fokusera.

Gör så här: Skär upp citronen, och bit 🙂

7. Ta en kalldusch

När du duschar – avsluta med en kalldusch. Du blir både pigg och får igång blodcirkulationen.

Gör så här: Efter att du tvättat av kroppen, sätt duschstrålen på riktigt kallt vatten och skölj över kroppen i 30 sekunder. Därefter vrider du på varmt vatten och duschar i det i 30 sekunder för att sedan avsluta i 30 sekunders iskallt vatten ännu en gång. Avsluta alltid med iskallt vatten.

LÄS OCKSÅ: 6 enkla vanor som ger en fantastisk start på dagen

Psst! Något annat som garanterat piggar upp dig snabbt är ToppHälsas inspirationskväll #getinspired. På plats i Göteborg och Stockholm träffar du bland annat Kristin Kaspersen, Simon Sköld, Henrik Fexeus och chefredaktör Pamela Andersson. Läs mer och boka här!

NUVARANDE 7 enkla tips som ger mer energi – bli pigg på nolltid
NÄSTA Så mycket socker innehåller julmaten – mer än vad du tror