9 tips för att minska stress i vardagen

Stress kan bero på många saker och behöver inte enbart vara att man har mycket att göra på jobbet. Relationer, krav från andra och ovisshet är några exempel på saker som kan utlösa stress. Alla har olika tålighet för att leva under hög belastning – här är 9 tips som kanske kan underlätta vardagen om du är stressad.

1. Var inte tillgänglig hela tiden

Att svara i telefon eller på sms direkt är inget måste. Du behöver inte vara tillgänglig 24 timmar om dygnet. Testa att stäng av telefonen på natten eller ställ in telefonen på ”stör ej-läge” efter klockan 22 varje kväll. När någon ringer så tutar det upptaget, ringer någon fler gånger går det igenom. Om du har en Iphone: Gå in på inställningar – stör ej – schemalagd. Där kan du ställa in mellan vilka klockslag som du vill att mobilen ska vara i läget ”stör ej”.

Även notiser från olika nyhetsmedier och appar kan öka stress. Vissa klarar av att ständigt få information om nyheter från hela världen medan andra behöver koppla bort.

2. Unna dig pauser

Hjärnan kan inte koncentrera sig hela den vakna tiden på dygnet. Försök att återhämta dig mellan alla dagens olika uppgifter. I stället för att boka in att ta en kaffe med en kompis mellan jobbet och nästa aktivitet kan det vara mindre stressande att ta en promenad eller åka hem och vila en stund.

3. Glöm inte bort dig själv

Lojalitet är en värdefull egenskap att ha men tänk på att inte bara vara lojal mot andra och glömma bort dig själv. Fråga dig själv vems krav och förväntningar du strävar efter att uppnå – och var lojal mot dig själv också.

iphone

4. Försök att lugna dina tankar

Det är inte det du gör som stressar dig, utan oftare tanken på det du inte gör. Att se bilder på sociala medier kan ge ett sken av att andra är lyckligare än vad du själv är och stressen ökar. Försök att undvika att trigga sådana tankar utan fokusera på det som är viktigt för dig själv i just ditt liv.

5. Ge dig själv egentid

Tillåt dig själv att fira, njuta och vila. Var tydlig för din omgivning att det här är din tid som du behöver för att må bra. Det här är extra viktigt om någon tjatar på dig.

6. Skriv en ”jag har gjort-lista”

Många skriver en ”att göra-lista”, men det kan öka på stressen ännu mer. Skriv i stället ner vad du faktiskt har gjort under dagen.

7. Var stolt över dig själv

Det är okej att ”bara” vara tillräckligt bra i stället för att vara bäst. Ingen är perfekt. Ha rimliga kvav på dig själv och tänk på att det är ofta är du som är missnöjd på dig själv – inte omgivningen.

skriva-bild

8. Försök att göra en sak i taget

Testa att ställ klockan på 30 minuter. Tänk att nu ska jag göra det här (t.ex. plugga, jobba, städa badrummet) och inget annat. När mobilen plingar tar du paus, dricker lite kaffe och kopplar av innan du fortsätter.

9. Acceptera när du är maktlös

Hamnar du i en lång bilkö eller i förseningar i kollektivtrafiken finns det inget du kan göra för att komma fram snabbare. Det kommer att uppstå sådana situationer i vardagen och att vara stressad hjälper inte till. Bli i stället medveten om vad du inte kan förändra och acceptera situationen. Försök att återfå lugnet och tänk att du bara kommer att bli sen.

Extratips! Yoga är för många nyckeln till ett mer hälsosamt och mindre stressfyllt liv. Klicka på bilden nedan för att läsa om ToppHälsas kurs ”Yoga och wellness som livsstil”:

yoga wellness

Kommentera

Läs mer om våra regler