9 enkla tips som effektivt ökar din fettförbränning

Hjälp kroppen att få fart på fettförbränningen med några goda vanor. Må bra, bränn fett och tappa kilon. Bäst – du behöver inte sluta njuta.

Knepen för att öka fettförbränningen är lika användbara för dig som redan hittat formen, och vill hålla den, som för dig som vill bli av med några kilon. Ju fler du följer desto bättre effekt!

Här är 9 effektiva tips för att öka din fettförbränning:

1. Ät en bra frukost

ät rätt frukost – håll dig mätt och öka förbränningen

Studier visar att du minskar ditt totala kaloriintag över dagen om du har ätit en bra frukost. Ät frukost med cirka 30 procent kolhydrater, och lågt GI, inom en och en halv timme efter att du gått upp.

Väntar du för länge kommer ditt blodsocker att sjunka så lågt att du riskerar att äta vad som helst som kommer i din väg. Dessutom kan både muskelmassa och immunförsvar brytas ner.

Så vad är då en bra frukost? I artikeln ”Alltid trött? Här är 13 vanliga orsaker” tipsar dietisten Amy Goodson om vad en bra frukost alltid bör innehålla: Gryn, magert protein och nyttigt fett.

Här får du några frukostexempel:

  • Havregryn med proteinpulver och en klick jordnötssmör
  • En smoothie gjord på frukt, proteinpulver, lättmjölk och mandelsmör
  • Eller ägg med två skivor toast på fullkornsvete och grekisk lättyoghurt
  • Kvarg med frön och bär

LÄS OCKSÅ: Det här ska du äta till frukost – för att hålla dig mätt till lunch

2. Drick grönt te för bra förbränning

grönt te – är det nyttigt och ökar det förbränningen?

Grönt te innehåller antioxidanter som inte bara är bra för immunförsvaret, utan också för förbränningen. Enligt Natural News ökar effekten ytterligare om du kombinerar grönt te med kaffe!

LÄS OCKSÅ: Grönt te – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist ger svar!

3. Drick kaffe

Kaffe ökar fettförbränningen

Kaffe innehåller fullt av antioxidanter som är bra för fettförbränningen. Forskare har sett att många av dem som dricker kaffe väger mindre än andra. Det kan vara värmen från kaffet som minskar din aptit och får dig att äta mindre.

Det kan handla om att koffein frigör dopamin, som när det når hjärnan ger en känsla av belöning, samma effekt som alkohol, fett och socker ger. Du kan alltså få dopaminbehovet tillfredsställt, utan att äta och dricka söta kalorier. Koffein gör fettförbränningen mer effektiv genom att öka leverns energiförbrukning och frigöra fett från fettcellerna. Dessutom innehåller kaffe klorgensyra, som gör att blodsockret höjs långsammare och insulinutsöndringen minskar.

4. I med ingefära

recept på ingefärashot

Ingefära kan både minska aptiten och öka fettförbränningen. Av den här smaksättaren får du bättre ämnesomsättning och effektivare matsmältning. Gingeroler som finns i roten höjer kroppstemperaturen och zingerioner minskar fettinlagringen i cellerna.

I studier på djur har det visat sig att ingefära kan hämma fettnedbrytning i tunntarmen, det gör att mindre fett tas upp av kroppen. Använd ingefära i matlagningen, men hetta inte upp den för mycket. Då minskar effekten.

I rå ingefära finns gingerolerna i rätt skick. Hacka, riv eller skiva. Ha i teet eller riv över yoghurten.

LÄS OCKSÅ: En shot av ingefära – hur nyttigt är det egentligen? Vår dietist svarar!

5. Ät mellanmål – här är 6 bra tips

bra att äta till frukost för fettförbränningen

För att hålla förbränningen och energinivån på topp under dagen så behöver din kropp ständig påfyllning. Försök därför att äta 2-3 mellanmål mellan de olika måltiderna. Detta gör att du håller blodsockret stabilt och minskar dessutom risken för extrem hunger inför huvudmåltiderna.

Det är viktigt att du äter mellanmålet tillsammans med en dryck så som kaffe, te eller vatten för att det ska kännas som en ”måltid”.

Förslag på bra mellanmål:

  • En frukt + te/kaffe
  • En smörgås + te/kaffe
  • Ett ägg + te/kaffe
  • Turkisk yoghurt med vaniljpulver, lite bär och 10 valfria nötter + te/kaffe
  • Keso med bär + te/kaffe
  • Finn Crisp med jordnötssmör + te/kaffe

LÄS OCKSÅ: 15 råvaror som håller dig mätt länge (och mättar snabbt!)

6. Träna intervallträning och ge fettförbränningen en skjuts

intervallpass för löpning – tips för att öka farten och ämnesomsättningen

Intervallträning är ett säkert kort när det gäller att snabbt få resultat i sin träning. Både när det gäller förbränning och förbättring i sin kondition.

Så, nästa gång du tränar; öka intensiteten till max i 20-30 sekunder för att sedan gå tillbaka till ditt normala tempo. Upprepa detta 5-8 gånger under ditt träningspass.

7. Njut av nötter

superfood att äta varje dag

Blir vi tjocka av för mycket nötter? Det beror på, vad är för mycket? Ny forskning visar att kroppen inte tar upp all energi från nötter.

Säg att du äter kanske två deciliter, det är ungefär 700 kalorier. Runt 15 procent av det går direkt ut i toaletten och tas aldrig upp av kroppen, ytterligare 10 procent av energiinnehållet går åt när kroppen omsätter energin. I slutändan har du kanske fått i dig 500 kalorier och är förmodligen ganska mätt. Du låter bli att äta fikabröd eller godis och äter förmodligen mindre mat vid nästa måltid.

Nötter har extremt lågt GI, ökar insulinkänsligheten och underlättar fettförbränningen. Välj gärna mandlar eller valnötter!

8. Träna styrka för ökad ämnesomsättning

träna rumpan hemma – bästa övningarna

Muskler behöver energi. Så ju mer muskler du har, desto högre förbränningstakt har du – oavsett om du ligger på soffan en hel dag.

Vill du få bra tips på hur du ska styrketräna hemma – utan massa konstiga redskap? Följ gärna vårt tränings-nyhetsbrev!

9. Ät inte för lite – det drar ner på din fettförbränning

så påverkar stress din kropp

Om du skär ner för mycket på kalorierna så kommer din kropp att tro att du är i svält – och då dra ner på din fettförbränning för att spara energi. En bra överlevnadsmekanism av kroppen (!) men som man måste vara medveten när man försöker gå ner i vikt. Att äta alldeles för lite kan också öka risken för ätstörningar och jojo-bantning.

Så tänk långsiktigt om du vill gå ner i vikt och undvik snabba dieter. ❤️  Att banta fungerar aldrig långsiktigt! Här är 8 smarta rutiner för dig som vill gå ner i vikt – på lång sikt.

 

LÄS OCKSÅ: Förbränner jag mer om jag tränar på morgonen? Se svaret från vår PT!

linda nestor

Kommentera

Läs mer om våra regler