Allt du vill veta om kettlebells + 5 grymma övningar (PT-paret visar!)

Kettlebells går att göra mängder av övningar med och är ett perfekt redskap för att kicka igång träningsmotivationen. PT-paret Anna Tennmark och Philip Lailani tipsar och visar upp sina bästa övningar med kettlebells – det kommer definitivt att brännas i musklerna!

Vad är kettlebells?

En kettlebell är ett träningsredskap du kan använda både för att öka i styrka, uthållighet och kroppskontroll. Du kan träna med kettlebells hemma såväl som på gymmet, och är ett träningsredskap som passar de flesta.

Övningar med kettlebells

kettlebells

Anna Tennmark och Philip Lailani. Fotograf: Timothy Gottlieb 

Vid många träningstillfällen känns det som om man gör samma övningar, och det är inget fel eller konstigt. Men ibland kan man börja förknippa gymmet med monotona övningar, vilket gör att träningen till slut känns som ett jobbigt moment. Vi har pratat med Philip Lailani, 35 och Anna Tennmark, 31 som är personliga tränare och kända som PT-paret. De ger oss tips på bra kettlebellövningar som du kan göra antingen ensam eller tillsammans med din vän eller partner på gymmet. Anna Tennmark visar fem kettlebellövningar som garanterat kommer att ge dig träningsvärk!

  1. Kettlebellsvingar

Stå i grundposition och håll kulan med raka armar. Svinga kulan till axelhöjd genom att skapa kraft från höften. Låt kulan svinga tillbaka mellan benen utan att bromsa den med armarna.

kettlebells

Foto: Philip Lailani

  1. Thrusters

Håll två kettlebells som på bilden eller en kula i händerna framför bröstet. Sitt ned till maximalt djup, genom en explosiv uppresning sträck ben och armar raka. Återgå sedan direkt till maximalt sittdjup.

kettlebells

Foto: Philip Lailani

  1. Kettlebell squats med hopp

Stå i grundposition som bilden visar med kulan i brösthöjd. Hoppa rakt upp och landa så mjukt som möjligt.

kettlebells

Foto: Philip Lailani

  1. Stående rodd med kettlebells

Stå i grundposition och fäll framåt i höften. Släpp ut armarna raka och dra kulorna mot bröstet och för skuldrorna bakåt. Återgå till startpositionen. Håll en eller två kulor i händerna.

kettlebells

Foto: Philip Lailani

  1. Chaplinböj med kettlebells

Stå i grundposition med cirka 10 cm mellan hälarna och tårna pekandes ut åt sidorna. Håll kulan med raka armar. Böj på benen med knäna i samma vinkel som tårna. Pressa upp igen genom att spänna skinkorna.

kettlebells

Foto: Philip Lailani

Vill du följa PT-paret? Gör det på annaochphilip.se eller @atennmark och @philiplailani på Instagram!

Hur gör man en kettlebellswing?

Youtubekanalen BodyFit By Amy har en riktigt bra video på hur man gör en kettlebellswing rätt:

Kettlebells är ett utmärkt träningsredskap för att lägga till variation i din träning. Här kan du tillsammans med BodyFit By Amy och kettlebells träna ett tufft träningspass på 10 minuter:

 

Av: Aida Hodzic.

Vill du läsa mer sånt här? Följ ToppHälsa på Facebook för att inte missa det senaste inom kost, träning och hälsa!

Psst… Missa inte ToppHälsas nya kurs! Klicka på bilden för att få reda på mer.

tappa vikt

Kommentera

Läs mer om våra regler