Kanel – nyttigt med många hälsoeffekter enligt vissa, giftigt säger andra. Vi frågade dietisten om det här med äkta kanel, kumarin och vilken sorts kanel vi egentligen ska äta?

Det sägs att kryddan kanel kan ha positiv inverkan på vårt blodsocker, hjälpa mot inflammationer, lugna magar och hjälpa till med matsmältning, öka blodcirkulationen och skydda kroppen med antioxidanter. Men det sägs också att det kan vara farligt att äta för mycket av det och att det finns nyttigare kanel att satsa på och mindre bra kanel som vi inte bör äta för mycket av. Hur är det egentligen med det där? Vi bad dietisten Louise Svensson att hjälpa oss reda ut alla frågetecken kring kanel.

1. Vad är egentligen kanel?

– Kanel är bark från träd som växer i tropiska länder, kontinenter som Nord- och sydamerika, Asien och Afrika. Vanligast är Ceylonkanelen från Sri Lanka och i affären kan du köpa kanel både som stänger men även malen i pulverform.

Kanel görs av barken på ceylon kanel-träd.

Ceylonkanel görs på den inre barken av de här träden med färgglada blad.

2. Stämmer det att det finns äkta kanel och kanel av sämre kvalitet?

– Ja. Äkta kanel är ofta inte det som vi köper i vanliga affärer då den är dyr. Det vanligaste i vanliga butikshyllan är kassiakanel, en billigare kanelsmakande sort som innehåller större mängder av ämnet kumarin (läs mer om det i svar på nästa fråga). Äkta kanel kallas ceylonkanel.

3. Vad finns det mer för skillnader mellan bra kanel och ”sämre” kanel?

– ”Bra” kanel (alltså ceylonkanelen) innehåller mindre mängd av ämnet Kumarin och är också dyrare och svårare att få tag på. ”Sämre” kanel (det vill säga kassiakanel) som vi använder i störst utsträckning har ett högre innehåll av kumarin och därför är det ett tips att använda ceylonkanel i stället. Ceylonkanel har en lite annan smak än kassiakanel, vilket kan vara bra att veta.

Kanel i pulverform och stänger

Snart på en frukostgröt eller latte nära dig?

4. Det sägs att kanel kan öka vår förbränning? Stämmer det?

– Jag kan varken svara ja eller nej på den frågan. Det som kanel främst har visat effekt på att hjälpa till med är att reglera blodsockret. Eftersom vi inte ska äta mer än 1 ½ tsk per dag så är jag väldigt tveksam till om den mängden skulle påverka förbränningen.

5. Kan man alltså äta för mycket kanel? Kan kanel vara giftigt?

– Man kan äta för mycket av allt och det kan då vara dåligt för oss oavsett om det är kanel, grönkål eller alkohol. Kanel innehåller ämnet kumarin som man tror kan ge leverskador. Livsmedelsverket avråder från att man regelbundet äter mycket stora mängder kanel. Människor kan vara olika känsliga för kumarin, därför har vi en rekommendation för hur mycket vi ska äta utan att det är någon risk för leverpåverkan.

Kanel på frukostgröten.

Kanel kan lyfta många olika maträtter och sägs dämpa sockersug.

6. Är kanel nyttigt? Vilka hälsofördelar kan det ha?

– Vad vi vet är att kanel i alla fall inte är ohälsosamt. Främst så pratas det om blodsockerreglering och insulinkänslighet när det gäller kanel och det finns studier som visar att kanel kan ha en positiv inverkan på blodsockerreglering och insulinkänslighet. Sen är kanel en krydda i det stora hela och man ska inte lägga för stor tro i att bara äta kanel. Ät kanel på din gröt eller i matlagning för att du tycker det är gott i första hand och sen om det även visar sig att det är bra för dina insulinnivåer så är det en bonus.

7. Hur använder du själv kanel?

– Kanel kan användas på många olika sätt. I Sverige använder vi kanel främst till bakning, efterrätter, på gröt eller i glögg. I andra delar av världen används kanel mer i matlagning, mustiga grytor, till kötträtter, i kryddblandningar (tex: five spice powder) och varm dryck: kanel-te.

Kanel på morgonkaffet

Har du en halv tesked kanel på morgonkaffet så kan du äta ytterligare en tesked kanel under dagen.

8. Hur mycket kanel kan man äta per dag?

– Från de studier som vi har i dag så är Livsmedelsverkets rekommendation att en frisk vuxen person kan äta upp till 1 ½ tesked kanelpulver dagligen utan att det är någon risk. För en 4-åring är det 1/3 tesked per dag som kan ätas utan risk. De här rekommendationerna gäller för kassiakanel, som alltså är den sort som vi mest använder i Sverige.

9. Tycker du att vi ska fortsätta att äta kanel?

– Eftersom det är väldigt gott med kanel i olika maträtter/bakverk så tycker jag absolut att du ska äta kanel och få eventuella hälsoeffekter på köpet. Överdriv inte din konsumtion i önskan om fantastiska hälsoeffekter utan ät det för att du tycker det är gott.


Kickstarta ditt viktras!

  • Gå ner 2–4 kilo på två veckor
  • Åtta filmer som drar igång resan mot din drömvikt!
  • Pepp från chefredaktör Pamela Andersson
  • Lär dig allt om fettförbränning!
  • Meny + recept dag för dag i 14 dagar

NUVARANDE Är kanel hälsosamt eller giftigt? Dietisten svarar!
NÄSTA Är du på rätt jobb? Test: vilken karriär passar din personlighet?