Baka glutenfritt bröd – 7 smarta alternativ till vanligt mjöl!

Vill du inte äta gluten? Byt ut det vanliga mjölet i receptet mot en glutenfri variant. Här tipsar vi om mjölsorterna som gör att du enkelt kan baka glutenfritt bröd!

bröd som är bakat med glutenfritt mjöl

Havremjöl glutenfrittBaka glutenfritt med: Havremjöl

– Bra för hjärtat

Havremjöl är oftast producerat från hela kärnan, det vill säga fullkorn, men det kan variera från produkt till produkt. Havre i sig är glutenfritt men har man celiaki är det viktigt att välja garanterat rent havre för att inte riskera att det har kommit spår av till exempel vete under produktionen.

Havre innehåller också lösliga fiber i form av betaglukaner som har visat sig vara bra för hjärtat och stabiliserar blodsockret. Avsaknaden av gluten påverkar bakresultatet, men mjölet kan användas i ungefär samma mängd.

Tips! Passar för dig som vill ha kolhydrater men slippa gluten.

  • Energi: 380 kcal.
  • Fett: 8 g.
  • Kolhydrater: 58 g.
  • Protein: 12 g.
  • Fiber: 10 g.

 

Baka glutenfritt med: Bovetemjöl

baka glutenfritt med bovetemjöl– Kan enkelt ersätta vanligt mjöl i receptet

Trots namnet är bovete inte vete utan en ört och faktiskt nära släkt med rabarber. Förutom avsaknaden på gluten liknar bovete våra vanliga spannmålsmjöl och kan därför relativt enkelt ersätta vanligt mjöl mängdmässigt.

Bovete smakar lite mer fullkornsaktigt än vad vanligt vetemjöl gör, vilket gör att det, åtminstone i större mängder, lämpar sig bättre till bröd, pajer och pannkakor än i bakverk. Bovete påverkar inte heller blodsockret riktigt lika mycket som vetemjöl gör.

Tips! Passar för dig som vill slippa gluten men ändå ha kolhydrater.

  • Energi: 340 kcal.
  • Fett: 3 g.
  • Kolhydrater: 65 g.
  • Protein: 12 g.
  • Fiber: 6 g.

LÄS OCKSÅ: Recept på supergod bovetegröt

 

baka glutenfritt med rismjöl

Baka glutenfritt med: Rismjöl

– Alternativ som är snällt mot 
magen

Rismjöl görs oftast på långkornigt ris och är ett väldigt fint mjöl som inte bidrar med så mycket smak. Det är naturligt glutenfritt och ”snällt” mot magen eftersom det inte innehåller så mycket fiber.

Eftersom det är en kolhydatkälla och väldigt finfördelat så kommer det påverka blodsockret mycket. Vill man ha ett mer näringsrikt resultat gör man klokt i att blanda rismjöl med mer näringsrika mjölsorter.

Tips! Passar för dig som vill ha kolhydrater men slippa gluten och fiber.

  • Energi: 370 kcal.
  • Fett: 1 g.
  • Kolhydrater: 75 g.
  • Protein: 6 g.
  • Fiber: 1,5 g.

 

glutenfri fiberhusk

Baka glutenfritt med: Fiberhusk

– Gör det enkelt att baka glutenfritt bröd

Fiberhusk eller husk är mjöl av psylliumfröskal. Det används inte som vanligt mjöl utan bara i små mängder som komplement till glutenfria mjöl för att ge de egenskaper som gluten annars gör.

Husk innehåller väldigt mycket lösliga fiber som suger åt sig vätska och bildar gel. Det där den effekten som gör att allt från pannkakor till bröd håller ihop bättre och ger en saftig konsistens.

Tips! Passar för dig som vill baka glutenfritt.

  • Energi: 173 kcal.
  • Fett: 0,6 g.
  • Kolhydrater: 0 g.
  • Protein: 1,5 g.
  • Fiber: 85 g.

Baka glutenfritt med: Kokosmjöl

kokosmjöl

– Enkelt sätt att slippa 
kolhydrater

Kokosmjöl är pulver av resterna av kokosnöten som blir kvar när man har utvunnit oljan. Det innehåller mycket fiber och suger åt sig väldigt mycket vätska. Därför går det inte att byta vanligt mjöl mot kokosmjöl rakt av, utan man får använda en betydligt mindre mängd.

Bäst resultat blir det om man kombinerar kokosmjöl med andra mjölsorter.

Tips! Passar för dig som vill slippa gluten, äta mindre kolhydrater och mer fiber.

  • Energi: 330 kcal.
  • Fett: 12 g.
  • Kolhydrater: 15 g.
  • Protein: 16,2 .g
  • Fiber: 42,5 g.

LÄS OCKSÅ: 20 anledningar att använda mer kokosolja

 

Baka glutenfritt med: Durramjöl

baka glutenfritt med durramjöl

– Nytt mjöl utan gluten

Durramjöl är en nykomling på mjölhyllan i Sverige och fortfarande ganska sällsynt. Det är ett naturligt glutenfritt mjöl från ett gräs, Durra, och kommer ursprungligen kommer från Afrika. Innehållsmässigt liknar det våra vanliga spannmål och bakresultatet blir också väldigt likt vanligt mjöl. Kanske det mest vetemjölslika substitutet.

Tips! Passar för dig som vill ha ett glutenfritt mjöl som är så likt vetemjöl som möjligt.

  • Energi: 352 kcal.
  • Fett: 2,9 g.
  • Kolhydrater: 73,5 g.
  • Protein: 11,7 g.
  • Fiber: 10 g.

 

Baka glutenfritt med: Teffmjöl

baka glutenfritt med teffmjöl

– Naturligt glutenfritt och rikt på mineraler

Teff är ett spannmål som ursprungligen kommer från Afrika men som man har börjat odla bland annat i USA. Det är naturligt glutenfritt och påminner, precis som durra, om vårt vanliga mjöl. Precis som andra spannmål är teff rikt på mineraler, och ju mer fullkorn det är desto mer näringsrikt blir det.

Tips! Passar för dig som vill ha ett glutenfritt mjöl som påminner om vanligt vetemjöl.

  • Energi: 320,4 kcal.
  • Fett: 2 g.
  • Kolhydrater: 62,7 g.
  • Protein: 10 g.
  • Fiber: 7,6 g.

 

Nyttig & glutenfri efterrätt: Testa avokado- och chokladmousse med rostade honungsmandlar!

Missa inte: Gå ner 3-4 kg på två veckor med ToppHälsas viktkurs! Klicka på bilden för att läsa mer:

kurs svikt

Kommentera

Läs mer om våra regler