Banankakan med endast 3 ingredienser (bananer, kakao, bakpulver!) 😍

Sugen på något gott till fikat, men som är nyttigt (och utan tillsatt socker och mjöl)? Då är det här receptet något för dig! Den här banankakan innehåller dessutom bara tre ingredienser: banan, bakpulver och kakao – och det blir SÅ gott!

 

recept på nyttig banankaka med kakao

För dig som älskar bananpannkakan kommer här ett ännu godare recept: banankakan! Och, ja, frukt ÄR verkligen godis 😉

 

Recept: Nyttig banankaka med kakao

2 bananer

1–1,5 msk kakao

1–2 tsk bakpulver

(Extratips för dig som äter ägg: Om du vill går det även att tillsätta tre vispade ägg och mixa ihop med smeten för att få en ”fluffig” och ”sockerkaka-känsla” på banankakan. Detta recept kan du läsa under Karins recept)

 

Så gör du banankakan utan ägg (Karins recept)

Mixa en banan med 0.5–1 tesked bakpulver – och häll i en mindre ugnsfast form med bakplåtspapper.

Mixa sedan en till banan med 0.5–1 tesked bakpulver – tillsammans med en matsked kakao.

Häll även ner detta i formen och rör runt lite med en slickepott för att få till tigermönstret.

Grädda i ugnen i cirka 25 minuter, på 175 grader (men håll koll!)

Resultatet blir en succé!

Tack till Karin Olsson för att vi fick dela ditt egengjorda recept som du publicerade i Facebookgruppen ”Vad lagar du för veganmat idag?” ❤️ Det här kommer vi njuta av!

 

Så gör du banankakan med ägg (i micro)

Blanda ägg, banan och kakao för en mjuk och nyttig banankaka:

  • Mixa 1 banan tillsammans med 1 ägg.
  • Blanda sedan i 2 msk kakao.
  • Häll ner smeten i små formar
  • Micra i 1-2 minuter!

Vill du smaksätta mer? Testa gärna vaniljpulver, kanel och/eller kardemumma i smeten!

 

4 andra smarriga (och nyttiga!) mellanmål och snacks

1. Bananpannkakor – här är det allra bästa receptet!

recept på godaste bananpannkakor – att äta före och efter träning

Bananpannkakor är riktigt goda, nyttiga och mättande. Perfekt för dig som tränar – eller bara vill njuta utan vanligt socker och mjöl. Med några enkla tips kan bananpannkakorna dessutom bli ännu godare (ja, det är möjligt!) Här är receptet!

2. Godaste mellanmålet: Nyttig avokadomousse med bär och kokoschips

Nyttig avokadomousse recept

Prova ToppHälsas fantastiska avokadomousse med frysta bär. Snabbt, nyttigt och fantastiskt gott! Här är receptet!

3. Kesoplättar

kesoplättar recept

Kesoplättar är ett nyttigt mellanmål som är rikt på protein. Snabbt och bra när du vill komma i form. Här är receptet!

 

4. Rotfruktschips – nyttigt snacks till kvällsmyset

recept nyttiga rotfruktschips

Här är ett härligt snacks som du kan plocka fram på kvällen, som är mycket nyttigare än de ”traditionella chipsen”. Här är receptet!

 

THTranamedbalk2

linda nestor

Kommentera

Läs mer om våra regler