Bästa kvällssnackset just nu: Brysselkålschips i ugn (blir SÅ gott!)

Sugen på något salt att småäta på? Då är dessa recept på brysselkålschips i ugn helt perfekt. Detta nyttiga snacks är både enkelt och gott!

recept på brysselkålschips

Brysselkål är väldigt nyttigt, och innehåller massor av C- och K-vitamin och dessutom en hel del fibrer. Brysselkål ger även bra mättnad (trots att det är väldigt kalorisnålt). Så kort och gott – dessa brysselkålschips är helt enkelt bra för dig!

OBS. Kan dock vara beroendeframkallande 😉

Recept: Brysselkålschips i ugn

  • 250 g brysselkål
  • 1 msk olivolja
  • Salt efter smak

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 175°C.
  • Plocka bladen från varje brysselkålshuvud. För att detta ska bli enklare och inte så pilligt kan du med en kniv skära bort botten på kålhuvudet.
  • Häll över lite olja
  • Rosta i ugnen tills bladen har fått lite färg och är knapriga och krispiga (ungefär 7-10 minuter)
  • Ta ut och salta

 

VIDEO: Enkel guide på hur du gör brysselkålschips

Så nyttigt är brysselkål (näringsvärde per 100 g)

Brysselkål innehåller massor av fibrer, vitamin K och vitamin C. 100 g brysselkål ger ca 15 procent av det rekommenderade dagliga intaget av essentiella näringsämnen.

  • Kalorier: 42 kcal
  • Protein: 3,4 g
  • Kolhydrater: 8,9 (varav 4,2 g är fibrer och 2,6 g sockerarter)
  • Fett: 0,3 g

 

Andra nyttiga ”chips”

1. Grönkålschips

nyttiga snacks: recept på grönkålschips

Goda grönkålschips – som innehåller massor av A-, C och E-vitamin och dessutom en hel del järn. Här hittar du receptet!

2. Rotfruktschips

recept nyttiga rotfruktschips

Här hittar du receptet!

linda nestor

Kommentera

Läs mer om våra regler