Sugen på något salt att småäta på? Då är dessa recept på brysselkålschips i ugn helt perfekt. Detta nyttiga snacks är både enkelt och gott!

Brysselkål är väldigt nyttigt, och innehåller massor av C- och K-vitamin och dessutom en hel del fibrer. Brysselkål ger även bra mättnad (trots att det är väldigt kalorisnålt). Så kort och gott – dessa brysselkålschips är helt enkelt bra för dig!

OBS. Kan dock vara beroendeframkallande 😉

Recept: Brysselkålschips i ugn

  • 250 g brysselkål
  • 1 msk olivolja
  • Salt efter smak

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 175°C.
  • Plocka bladen från varje brysselkålshuvud. För att detta ska bli enklare och inte så pilligt kan du med en kniv skära bort botten på kålhuvudet.
  • Häll över lite olja
  • Rosta i ugnen tills bladen har fått lite färg och är knapriga och krispiga (ungefär 7-10 minuter)
  • Ta ut och salta

 

VIDEO: Enkel guide på hur du gör brysselkålschips

Så nyttigt är brysselkål (näringsvärde per 100 g)

Brysselkål innehåller massor av fibrer, vitamin K och vitamin C. 100 g brysselkål ger ca 15 procent av det rekommenderade dagliga intaget av essentiella näringsämnen.

  • Kalorier: 42 kcal
  • Protein: 3,4 g
  • Kolhydrater: 8,9 (varav 4,2 g är fibrer och 2,6 g sockerarter)
  • Fett: 0,3 g

Andra nyttiga ”chips”

1. Grönkålschips

nyttiga snacks: recept på grönkålschips

Goda grönkålschips – som innehåller massor av A-, C och E-vitamin och dessutom en hel del järn. Här hittar du receptet!

2. Rotfruktschips

recept nyttiga rotfruktschips

Här hittar du receptet!

Psst! Mer inspiration kring allt ifrån hur du äter gott och bra till att träna och tänka rätt får du på vår inspirationskväll #getinspired. Kom i Göteborg eller Stockholm och träffa Kristin Kaspersen, Simon Sköld, Henrik Fexeus, chefredaktör Pamela Andersson med flera. Läs mer och anmäl dig här!

NUVARANDE Bästa kvällssnackset just nu: Brysselkålschips i ugn (blir SÅ gott!)
NÄSTA FRÅGA TILL DIETISTEN: Kan mjölk skada kroppen?