Bästa ryggövningarna för en snygg hållning (aldrig mera gamnacke!)

Att träna ryggen är viktigt av flera orsaker. Det kan förebygga ryggsmärtor – och ger dig dessutom en stark och snygg hållning! I tre filmer visar Sandra Hiort och Karin Bramsjö, ToppHälsas egna träningsexperter – enkla och effektiva övningar som ger dig en stark rygg.

Träningsövning 1: Raka marklyft

Här visar ToppHälsas Karin Bramsjö en av sina favoritövningar. Det är inte bara en bra övning för din hållning utan den är också väldigt effektiv för att träna rumpan!

Tänk på att: Håll benen helt stilla när du gör övningen. Om du inte har en viktstång hemma går det bra att använda duschskrapan eller moppskaftet!

Träningsövning 2: Stående rodd

Ska du bara köpa ett enda träningsredskap så tycker vi på ToppHälsa att du ska välja ett gummiband!

Här använder Sandra Hiort och Karin Bramsjö det i en övning som tar bra på övre ryggmuskulaturen. Gör den med en kompis eller fäst gummibandet i en dörr!

Träningsövning 3: Rygglyft

En riktigt bra och effektiv övning för hela ryggen och – vår favorit – rumpan!

Tänk på att: Var rädd om nacken och håll blicken rakt ner i golvet när du gör övningen.

 

THTranamedbalk2

Fler träningsfilmer:

BEN – 3 träningsövningar för starka ben (som du kan göra hemma!)

ARMAR – 3 övningar för snygga och tonade armar

AXLAR – 3 effektiva träningsövningar mot stela axlar

RYGG – 5 enkla övningar för en stark rygg

RUMPA – 4 bästa övningarna för en välformad rumpa (ja, du kommer märka effekt!)

MAGE – stark och platt mage

Kommentera

Läs mer om våra regler